نسخه چاپی

نامه ژنرال‌های بازنشسته آمریكایی به كنگره

گروهی از ژنرال‌های افسران عالی‌رتبه و ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریكا با ارسال نامه‌ای به كنگره، خواستار حمایت قانونگذاران از توافق هسته‌ای با ایران شدند.

به گزارش نما، با ادامه اختلاف‌نظرها در آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران، گروهی از نظامیان سابق آمریکایی در نامه‌ای به کنگره از سندی که یک ماه قبل در شهر وین اتریش میان ایران و گروه موسوم به 1+5 به دست آمد، اعلام حمایت کردند.

به نوشته روزنامه «واشنگتن تایمز»، بیش از 30 ژنرال و افسر عالی‌رتبه بازنشسته آمریکایی در این نامه سرگشاده، برنامه جامع اقدام مشترک را «موثرترین ابزار موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای» توصیف کرده و به قانونگذاران آمریکایی توصیه کرده‌اند که با این سند موافقت کنند.

کنگره آمریکا تا روز 17 سپتامبر/26 شهریور برای تصمیم‌گیری در مورد توافق هسته‌ای زمان دارد. در صورتی که نمایندگان طرح «عدم حمایت از توافق» را به تصویب برسانند، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا مجبور خواهد بود برای اجرای توافق از حق وتو استفاده کند؛ حقی که اگر دو سوم نمایندگان با آن مخالف باشند، بی‌اثر می‌شود.

هرچند نمایندگان کنگره اکنون در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند، اما توافق هسته‌ای، همچنان اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در صحنه سیاسی این روزهای آمریکاست و موافقان و مخالفان توافق تلاش می‌کنند با یارگیری بیشتر، جبهه خود را تقویت کنند.

«جیمز کارترایت» ژنرال چهار ستاره نیروی دریایی و رئیس اسبق ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «جوزف هور» رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا و «مریل مک‌پیک» و «لیوید نیوتون» از ژنرال‌های نیروی دریایی آمریکا از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

در بخشی از این نامه که در آن استدلال شده که توافق بر اساس اعتماد نیست و ساز و کارهای محکم راستی‌آزمایی در آن تعبیه شده، آمده است: «هیچ گزینه بهتری برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای وجود ندارد. اگر توافق کاملا اجرایی شود، از گزینه نظامی موثرتر خواهد بود. اگر هم ایرانی‌ها حقه بزنند، فناور‌ی‌های پیشرفته ما، اطلاعات و همچنین بازرسی‌ها، آن را افشا کرده و گزینه نظامی نیز همچنان روی میز باقی خواهد بود.»
منبع: فارس

۱۳۹۴/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...