نسخه چاپی

كری: كسی از آینده روابط ایران و آمریكا خبر ندارد

وزیر امور خارجه آمریكا گفت: ما از هیچ كس نمی‌خواهیم به ایران اعتماد كند. ایران نیز به ما اعتماد ندارد. ما هنوز به آنها اعتماد نداریم. اما چه كسی می‌داند در آینده چه چیز اتفاق خواهد افتاد؟

به گزارش نما به نقل از ایسنا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس بار دیگر به مسأله توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پرداخت و از آن دفاع کرد.

وی با بیان این‌که «اگر ایران می‌خواهد از لغو تحریم‌ها برخوردار شود باید برنامه هسته‌ای‌اش را به میزان چشمگیری کاهش دهد» مدعی شد: ایران باید هسته راکتور خود، راکتور آب سنگین تولید پلوتونیوم خود را نابود کند، باید تقریباً تمام مواد غنی‌ شده خود را از دیگر تأسیساتش خارج کند و برنامه‌ هسته‌ای خود را تا ۱۵ سال با ذخیره اورانیوم تا سطح ۳۰۰ کیلوگرم با غلظت پایین نگه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره یکی از انتقادات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص توافق هسته‌ای مبنی بر این‌که ایران ۲۴ روز زمان برای دادن اجازه بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات اعلام نشده‌اش در اختیار دارد، اظهار کرد: پاسخ من این است که مواد هسته‌ای مثل مواد مخدر نیست که شما بتوانید آن را به راحتی در توالت نابود کنید. شما نمی‌توانید به این سادگی از شر مواد هسته‌ای راحت شوید. نابودی این مواد صدها یا هزاران سال زمان نیاز دارد.

وزیر خارجه آمریکا با تکیه بر ادعای نخ‌نمای غرب و آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای، در پاسخ به خبرنگار سی‌بی‌اس تأکید کرد که ایران تحت این توافق به هیچ وجه امکان دستیابی به سلاح را ندارد. ما از طریق جامعه اطلاعاتی‌مان و وزارت انرژی آمریکا می‌توانیم بفهمیم که ایران در حال انجام چه کاری است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره احتمال جاسوسی روسیه و چین از آمریکا، گفت که به احتمال زیاد آن‌ها ایمیل‌های مرا می‌خوانند. این دور از واقعیت نیست و من با آگاهی از این مسأله ایمیل‌هایم را می‌نویسم.

۱۳۹۴/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...