نسخه چاپی

شخصیت معنوی یك مداح چگونه باید باشد

مسئول كانون مداحان استان مركزی معتقد است كه دشمن‌ستیزی، تفكر و تعقل از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت معنوی یك مداح و ذاكر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام است.

به گزارش نما، محمدهادي طيبي مسئول كانون مداحان استان مركزي، گفت: براي شناختن نماد شخصيتي يك مداح، اول بايد به آسيب‌هاي مداحي، وظايف يك مداح و آموزش‌هاي مورد نياز او بپردازيم.

وي با اشاره به فرمايش رهبر معظم انقلاب كه مي‌فرمايند «ما بايد خودمان از درون پالايش بشويم» درباره آسيب‌هاي مداحي اظهار داشت: استاد نديدن، خودسر بودن، ناآشنايي با احكام و معارف اهل بيت عليهم‌السلام، احساسي عمل كردن هنگام اجراي برنامه به نحوي كه عمل آنان دور از شأن ائمه باشد، اغراق و بزرگنمايي، استفاده نكردن از اشعار و قصايدي با مضامين كرامت، شجاعت، دشمن‌ستيزي، نداشتن معرفت نسبت به ذوات مقدس اهل بيت و استفاده از واژگان زننده و نامتناسب از مهم‌ترين آسيب‌هاي جريان امروز مداحي ماست.

اين مداح بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي، با بيان اين جمله مقام معظم رهبري كه مي‌فرمايند:‌ «حفظ و تقويت و پالودن و پيراستن و جهت دادن و هدايت اين، بر عهده‌ كسانى از برگزيدگان سلسله‌ محترم مداحان است» گفت: بزرگان و به تعبير رهبر انقلاب، برگزيدگان مداحي بايد جوانان را با آموزش‌هاي مورد نياز يك مداح آشنا كنند.

وي در خصوص اين آموزش‌ها افزود: دانستن اخلاق مداحي، آشنايي با احكام و مسائل شرعي، قرآن و ادعيه و آشنايي با ترجمه، مضامين و تفاسير آن‌ها، مقتل و تاريخ اسلام و واقعه عاشورا، آداب و فنون مداحي، تشخيص شعر خوب و غني از شعر ضعيف و بي‌ارزش و دانستن پايه رديف‌خواني از آموزش‌هاي مورد نياز يك مداح است كه در هر شاخه بايد استاد جداگانه‌اي اين آموزش‌ها را به او منتقل كند.

طيبي با اشاره به اين فرمايش حضرت آيت‌الله خامنه‌اي كه مي‌فرمايند: «مداح كسى است كه از زبان و حنجره‌ او، امواج نورانى و معطر مديحه‌ دختر پيغمبر و ائمه‌ هدى عليهم‌السّلام ساطع مى‌شود و در دل مخاطب مى‌نشيند» اظهار داشت: مداح، داراي يك نماد شخصيتي است. چنان كه در وجود او بايد هم شعور باشد و هم شور حسيني، هم تفكر باشد و هم تعقلف هم دشمن‌ستيزي باشد و هم دفاع از مظلوم، هم سوز باشد و هم اشك. در يك كلام، مداح بايد نماد ادب و ايثار باشد.

مسئول كانون مداحان استان مركزي در پايان با برشمردن وظايف اصلي يك مداح گفت: اقتدا به امام معصوم و تعظيم شعائر اسلامي، مهم‌ترين وظيفه يك ذاكر و ستايشگر اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‌السلام است. چون هدف قيام امام حسين عليه‌السلام، امر به معروف و نهي از منكر است و زنده نگه داشتن دين جدش، رسول‌الله صلي‌الله عليه و آله.

منبع:حج

۱۳۹۴/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...