نسخه چاپی

چنددرصد از پوشاك وارداتی قاچاق است؟

مشاور صنف تولیدكنندگان پوشاك گفت: ۹۸ درصد پوشاك وارداتی كالای قاچاق است.

به گزارش نما، محمد جواد صدق آمیز، مشاور صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک بیان داشت: 15 سال است که در مورد بلایی که قاچاق پوشاک بر سر بازار تولید داخل می‎‌آورد، گفتگوهای فراوانی داشته و فریادهای زیادی را سر داده‌ایم.

وی تصریح کرد: متأسفانه خروجی تمام این سال‌ها حقیقتی را بیان می‌کند که نمی‌توان از آن فرار کرد و آن این است که واردات پوشاک کشور بین 4 تا 6/5 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در واقع سهم واردات رسمی و همچنین کشفیات نیروی انتظامی در حوزه قاچاق حتی به 60 میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: در خوشبینانه ترین حالت این سهم، یعنی سهم واردات رسمی و قاچاق کشف شده دو درصد کل واردات پوشاک هم نیست.

صدق آمیز بیان داشت: این مقدار قاچاق در شرایطی در حال انجام است که تولیدکننده داخلی برای تأمین مواد اولیه خود 32 درصد تعرفه برای پارچه در گمرکات پرداخت می‌کند. تعرفه 32 درصد برای پارچه است، در صورتی که همکاران ما برای برخی کالاهای دیگر با تعرفه‌های 75 تا 150 درصدی مواجه هستند.

وی با بیان این مطلب که فشارهای مالیاتی و قوانین کار نیز از دیگر مشکلات تولیدکنندگان است، گفت: در چنین شرایطی بدون شک واردات بسیار به صرفه‌تر از تولید خواهد بود، در حقیقت تولیدکننده عملا وارد رقابتی می‌شود که پیش از شروع، باخت او قطعی خواهد بود.

مشاور صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک به نسیم تصریح کرد: قاچاق پوشاک بسیار گسترده شده و با 7 تا 15 درصد هزینه انواع محصولات چین، بنگلادش و ویتنام و ترکیه به دست مصرف کننده می‌رسد.

وی افزود: مسئله امروز این است که این واردات باید با کنترل و نظارت و با شرایطی حداقل مساوی با تولید داخل وارد بازار کشور شوند. این حداکثر اجحافی است که می‌توان به یک صنعت روا داشت که یک تولیدکننده شرایط بسیار سخت‌تری را نسبت به واردکننده باید متحمل شود.

وی تأکید کرد: سه دلیل اصلی برای قاچاق وجود دارد، اولین دلیل آن صرفه اقتصادی بسیار بالا برای آن و امکان اجرایی آن است، امکان اجرایی از این لحاظ گفته می‌شود که هم در گمرکات امکان مسائلی مانند کم اظهاری وجود دارد، و هم در مرزها کنترل قاچاق در حدی با کیفیت نیست.

صدق آمیز اضافه کرد: دلیل دوم نیز مطالبه مردم از این نوع کالا به دلایل متعدد است، تولید داخلی نیز به دلایل متعدد امکان رقابت با محصولات خارجی را ندارد، و این مورد نیز دلیل سوم برای قاچاق پوشاک است.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به وضعیت کنونی تولید و بازار پوشاک مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک طرح جامع مبارزه با قاچاق پوشاک را به وزارت صنعت، ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و به هیئت رئیسه مجلس داده‌است.

وی این طرح را طرحی بسیار کامل و جامع خواند و خاطرنشان کرد: این طرح شامل یک برنامه دو ساله است که باید در 4 بخش 6 ماهه اجرا شود و شامل 16 برنامه اجرایی خواهد بود، در واقع اتحادیه این آمادگی را دارد تا بار اجرایی شدن این طرح را نیز متحمل شود تا بتوان با این مریضی دامنگیر قاچاق مبارزه کرد.
منبع: نسیم

۱۳۹۴/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...