نسخه چاپی

عربستان در آستانه ورشكستگی است

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در مقاله ای به بررسی اوضاع اقتصادی و اجتماعی عربستان درسایه بالارفتن هزینه های نظامی، اعطای رشوه برای خرید حمایت كشورها و كاهش درآمدهای نفتی پرداخت و نوشت كه این كشور در آستانه ورشكستگی قرار دارد....

به گزارش نما به نقل از العالم، عبدالباری عطوان در سرمقاله خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: عربستان به علت سوء مديريت منابع مالي در حال گرفتار شدن در وضعيت اقتصادي ناگواري است كه ممكن است به مراحل نزديك به ورشكستگي دچار شود.

عطوان افزود: به علت سوء مديريت منابع مالي فراوان، فقدان هدفمندي هزينه ها، انعقاد قراردادهاي سنگين تسليحاتي به دلايل سياسي و نه نظامي و ايجاد تعهدات و وابستگي از سوي طرف هاي مختلف، عربستان سعودي در آستانه نوعي ورشكستگي قرار گرفته است.

وي افزود: پژوهش هاي غربي ها نشان دهنده آن است عربستان نوامبر سال گذشته در زمينه پايان دادن به سياست حمايت از تقويت قيمت نفت و افزايش توليد خود به ميزان بيش از يك ميليون بشكه با هدف ضربه زدن به اقتصاد ايران و تضعيف روسيه به علت حمايت از نظام سوريه ريسك خطرناكي مرتكب شد و اين امر به كاهش قيمت نفت به ميزان ۵۵ درصد انجاميد. اما نتايج اين امر، كاملا برعكس و اقدام مذكور در زمان اشتباهي به وقوع پيوست.

به نوشته عطوان، كسري بودجه عربستان در سال جاري به بيش از ۱۴۵ ميليارد دلار رسيده است و عربستان سياست هزينه كرد سنگين را در شش ماه گذشته در پيش گرفته است. از يك سو با هزينه كردن ۱۵ ميليارد دلار در زمينه خريد سلاح و نيروگاه هسته اي، درصدد راضي نگه داشتن روسيه است و از سوي ديگر، يك رشوه مالي مشابهي به فرانسه براي خريد هواپيماهاي مسافربري و جنگنده پيشنهاد كرده است. همچنين تلاش خود را برای پرداخت رشوه به امریکا با حفظ این کشور به عنوان منبع اصلی تأمین تسلیحات خود آماده است.

این نویسنده افزود: از سوی دیگر، نباید تعهدات عربستان، نسبت به مصر و هزینه های دو جنگ سوریه و یمن را نیز فراموش کرد. حتی عده ای هزینه جنگ اخیر یمن را فارغ از خسارت های احتمالی در آینده، ۴۵ میلیارد دلار برآورد کرده اند. این در حالی است که هیچ گونه، دورنمای سیاسی برای حل این دو بحران به نظر نمی رسد.

عطوان تصریح کرد: نباید فراموش کرد حدود ۳۰ میلیون شهروند عربستانی ماهیانه، کمک هزینه بیکاری دریافت می کنند و این بدان معناست که حدود ۳۰ میلیون بیکار در این کشور وجود دارد که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می دهند. از سوی دیگر، دولت عربستان، دهها هزار، بورس اعطایی به دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را با هدف کاهش هزینه ها، لغو کرده است.

این نویسنده در پایان مقاله خود نوشت: آری! عربستان نه تنها به بازگشت به مسائل جهان عرب و رهایی از جنگ های خونین، سوریه، یمن، عراق و لیبی مانند دوره زمامداری ملک فیصل که ۴۵ سال پیش به دخالت آن کشور در بحران یمن پایان داد، نیاز دارد، بلکه دقیقا مانند دوران ملک فیصل نیازمند سیاست های ریاضتی مشابه دوره ملک فیصل است.

۱۳۹۴/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...