نسخه چاپی

آژانس نمیتواند برنامه هسته ای ایران را راستی آزمایی كند!

مهدی خانعلی زاده

هنوز جوهر قطعنامه سازمان ملل خشک نشده که غربیها دبه معروف خود را بیرون آوردند و شیپور را از طرف گشاد آن زدند؛ شیپوری که البته صدای آن بهزودی تمام فضای بینالملل را پر خواهد کرد.
به گزارش «شما»، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت: ارزیابی دولت اوباما از توافق هستهای ایران موجب شده است که شماری از نمایندگان کنگره نتیجهگیری کنند آمریکا ته و توی تلاشهای ادعاشده ایران برای ساخت بمب اتمی را بررسی نمیکند و تهران هم درباره اقدامات گذشتهاش پاسخگو نخواهد بود. طی گزارشی که هفته پیش به کنگره ارائه شد، دولت آمریکا گفت که ایران هرگز به برنامه پنهان ساخت بمب هستهای خود در گذشته اعتراف نمیکند و تایید این گام پیشین نیز برای تایید تعهدات ایران در آینده ضروری نیست.
جزئیات این گزارش محرمانه باقی خواهد ماند؛ اما خود این گزارش نشان میدهد که حتی اگر بازرسان بینالمللی نتوانند با قطعیت بگویند ایران برنامه تسلیحاتی هستهای داشته است یا نه، توافق اجرایی میشود. نمایندگان آمریکا و متخصصان هستهای میگویند که بعید به نظر میرسد بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی بتوانند طی دو ماه موضوعی را به سرانجام برسانند که بیش از یکدهه مورد مناقشه بوده و حل نشده است. آژانس بناست تا پایان سال جاری میلادی از فعالیتهای هستهای ایران در گذشته گزارشی جامع ارائه کند. وقتی به نمایندگان کنگره گفته شد که ایران بخشهایی از فرایند بازرسی آژانس را مانند نمونهگیری از خاک پارچین را که گفته میشود چاشنیهای انفجاری در این منطقه تست شدهاند، خود انجام خواهد داد، اعتراضاتی به وجود آمد. سناتور جیمز ریش گفت: «یعنی ما به ایران اعتماد میکنیم که خودشان آزمایشات را انجام دهند؟ مسخره است.» مقامات آمریکا و آژانس از جزئیات بازرسی آژانس از برنامههای هستهای ایران در گذشته خودداری میکنند. آژانس گفته است که شیوههای استاندارد همیشگی را دنبال میکند.
برخی از مقامات اطلاعاتی سابق آمریکا ادعای کاخ سفید را زیرسوال میبرند که میگوید اطلاعات کافی درباره برنامه ایران دارد به حدی که میتوان اجراییشدن توافق وین را به خوبی بررسی کرد. این افراد میگویند آمریکا و آژانس در ابتدای امر نتوانستند پیشرفتهای مهم برنامه هستهای ایران مانند ساخت تاسیسات غنیسازی در نطنز و راکتور آب سنگین اراک را شناسایی کنند. «مایکل هایدن»، رئیس بازنشسته سازمان سیا میگوید: اطلاعات ما از پیشرفت برنامه هستهای ایران جامع نیست. میدانیم هیچ افسر اطلاعاتی آمریکایی نمیتواند ادعا کند که اطلاعات دقیقی از برنامه تسلیحاتی ایران دارد.
دولت آمریکا میگوید که ایران بهترین فرصت برای حل مسئله ابعاد تسلیحاتی را فراهم کرده است و با دسترسی پیشرفته آژانس به برنامه هستهای ایران، آژانس راحتتر میتواند هر گونه تقلبی را کشف کند.

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...