نسخه چاپی

خطر زلزله را جدی بگیریم

شكی نیست كه تنها راه مقابله با زلزله، مقاوم‌سازی ساختمان هاست و در این راه، باید بافت‌های فرسوده و ساختمان های ناپایدار در پایتخت را تخریب و نوسازی كنیم. همچنین واجب است كه بر مراحل ساخت ساختمان های جدید هم نظارت داشته باشیم.

به گزارش نما، روزنامه «جام‌جم» در شماره امروز خود با پرداختن به موضوع زلزله نوشت:

نمی شود با قاطعیت گفت که زلزله اخیر در ورامین، حتما موجب وقوع زلزله در پایتخت می‌شود، اما به طور کلی معتقدم باید خطر زلزله در تهران را جدی بگیریم و همه مسئولان و ساکنان پایتخت باید خود را در مقابل این مخاطره طبیعی آماده کنند.
شکی نیست که تنها راه مقابله با زلزله، مقاوم‌سازی ساختمان هاست و در این راه، باید بافت‌های فرسوده و ساختمان های ناپایدار در پایتخت را تخریب و نوسازی کنیم. همچنین واجب است که بر مراحل ساخت ساختمان های جدید هم نظارت داشته باشیم تا قوانین ایمن سازی ساختمان ها را رعایت کنند.

علاوه بر این، باید بیمه اجباری ساختمان هم برای 20 میلیون واحد مسکونی کشور عملیاتی شود تا با کمک بیمه ها، نحوه نظارت بر ساخت‌وسازها ارتقا یابد.

همچنین در این راه دولت باید با پرداخت وام های بلاعوض به مالکان بافت های فرسوده در پایتخت، آنها را به بازسازی بناهایشان ترغیب کند تا فرآیند ایمن سازی ساختمان‌ها در پایتخت، سرعت بگیرد. بنابراین، سرمایه گذاری برای مقابله با بحران‌های پس از زلزله تهران، خیلی بصرفه‌تر و عقلانی‌تر از این است که پس از زلزله به فکر مقاوم سازی ساختمان ها یا نجات جان مصدومان باشیم. مثلا در کشورهای توسعه یافته، ساختمان سازی روی گسل‌ها انجام نمی شود و این فضا معمولا به محیط‌هایی مثل پارک ها اختصاص پیدا می‌کند، اما در کشور ما چنین مسائلی رعایت نمی شود؛ طوری که حتی قنات‌های کنده شده که در گذشته در تهران احداث شده است هم می‌تواند خودش خطرات پس از وقوع زلزله را چند برابر کند. البته هنوز هم بسیاری از سازمان‌های دولتی به تدوین برنامه عملیات اضطراری اهمیت نمی‌دهند و این سند مهم را برای مقابله با بحران، تدوین نکرده اند.

محمد فرید لطیفی

معاون سازمان مدیریت بحران کشور

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...