نسخه چاپی

بیش از یك‌سوم چاه‌های كشور غیرمجاز است

وزیر جهاد كشاورزی با بیان اینكه بیش از یك‌سوم چاه‌های كشور غیرمجاز است گفت: مدیریت نادرست و تكنولوژی‌ها باعث شده كه وضعیت آب‌های زیرزمینی، چشمه‌ها و قنوات بدین‌صورت باشد.

به گزارش نما به نقل از میزان صبح امروز(شنبه)، محمود حجتی در نخستین گردهمایی مشترک ستادی و استانی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی، گفت: با وجود آنکه اختلاف نظرهایی بین دو وزارتخانه در زمینه مصرف آب وجود دارد، اما جلسات مشترکی در حال انجام است تا بتوانیم نگرانی‌ها را برطرف کرده و اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی در بخش افزایش بهره‌وری آب و استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و کار کردن روی ارقام زودرس که حداقل دو آب کمتر استفاده کند، اقداماتی انجام داده است و علاوه بر آن انجام کشاورزی حفاظتی، تسطیح لیزری در هشت استان کشور، مکانیزاسیون و تغییر کشت برخی محصولات ازجمله چغندرقند از بهاره به پاییزه از دیگر اقدام‌های انجام‌شده در این وزارتخانه است و علاوه بر آن، با همکاری دولت و مجلس توسعه روش‌های آبیاری تحت فشار در زراعت مختلف ازجمله ذرت و گندم را در دستور کار داریم.

حجتی ادامه داد: استفاده از روش‌های آبیاری زیرسطحی در برخی استان‌ها باعث شده بتوانیم حداقل تبخیر را داشته باشیم و آب به نزدیکی ریشه برسد که در این راستا استان قزوین پیشرو بوده است.

وی تصریح کرد: از حداقل 600 دشت کشور، 300 دشت دارای بیلان منفی آب است و زمان آن رسیده تا برای جلوگیری از افزایش بحران، جلوی چاه‌های غیرمجاز را بگیریم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: اگر بتوانیم از فعالیت چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم، چند میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود، در حالی که بر اساس گزارش‌های رسیده، حداقل بیش از یک‌سوم چاه‌های کشور غیرمجاز است.

حجتی تأکید کرد: از دوستان وزارت نیرو خواهشمندیم در مباحث فنی بیشتر وارد شده و در کنترل حق‌آبه‌ها و پروانه‌ها دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در برنامه دارد که بحث تعاونی‌های آب‌بران را به رسمیت بشناسد و با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی تلاش کنیم که این مدیریت را به انجام برسانیم تا بدین‌ترتیب بتوانیم علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب و از خود مردم برای مقابله با بحران آب استفاده کنیم.

حجتی همچنین گفت: امیدواریم که با کنترل‌های انجام‌شده بتوانیم سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی را به مقدار مطلوبی برسانیم و علاوه بر آن از سیاست‌گذاران در سطح ملی نیز خواهشمندیم که به این وزارتخانه کمک کنند و برای هر دشتی نسخه مربوط به خود را بپیچند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر کنترل حجمی آب با مصرف برق ارتباط دارد، در صورتی که این امر باید با میزان آب تعریف شود. از وزارت نیرو خواهشمندیم تجدید نظری در این بخش انجام دهد.

برآورد شود مصرف آب چمن بیشتر است یا برنج!
وزیر جهاد کشاورزی همچنین از وزیر نیرو خواست در زمینه جلوگیری از تبخیر آب پشت سدها فکری اساسی کند، زیرا میزان این تبخیر بیش از آن است که بخش کشاورزی مورد اتهام از لحاظ مصرف قرار گیرد.

حجتی با اعلام اینکه هرساله میزان آبی که به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند، رو به کاهش است، خاطرنشان کرد: لازم است بررسی‌هایی انجام شود تا میزان آب مصرفی فضای سبز برآورد شود.

وی ادامه داد: باید متوجه شویم که کشت چمن بیشتر آب مصرف می‌کند یا برنج؟

حجتی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی تأکید داشته است که غیر از استان‌های گیلان و مازندران، در سایر استان‌ها محصول برنجی کشت نشود، به‌گونه‌ای که در استان گیلان که این محصول استراتژیک سطحی معادل 80 هزار هکتار داشت، سال گذشته به 50 هزار و امسال به 28 هزار هکتار رسید و به جای آن سویا و کلزا جایگزین شد.

وی یادآور شد: سطح زیر کشت برنج از 285 هزار هکتار به 120 هزار هکتار کاهش یافته و تنها در مناطقی کشت این محصول انجام می‌شود که از لحاظ آب مشکلی وجود نداشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: امیدواریم شرایطی انجام شود تا بتوانیم در حد مقدورات قانونی عمل کرده و برای مقابله با بحران آب، اقدامی عاجل انجام دهیم.

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...