نسخه چاپی

رعد‌خیز‌ترین نقطه جهان كجاست؟

دریاچه‌ای در ونزوئلا واقع شده كه در حالت معمولی در هر دقیقه ۲۸ رعد و برق با آن اصابت می‌كند، تعدادی كه با آغاز فصل بارش در ماه اكتبر افزایشی قابل توجه پیدا می‌كند.

به گزارش نما ، همشهر به نقل از فاکس نیوز نوشت: اگرچه روستای کوهستانی کیفوکا در کنگو از گذشته‌ به عنوان رعد‌خیزترین منطقه جهان شناخته شده،‌ دریاچه ماراکایبو در ونزوئلا که با نام‌هایی مانند توفان جاودان شناخته می‌شود، و ماهیگیران محلی از رعد و برق‌های آن به عنوان نشانه‌ای برای مکان‌یابی از فاصله 400 کیلومتری استفاده می‌کنند، ثابت کرده که از تمرکز صاعقه بالاتری برخوردار است.

چطور صاعقه می‌زند؟

در حقیقت این دریاچه به تازگی در کتاب رکورد‌های گینس به عنوان منطقه‌ای با بالاترین تمرکز صاعقه در جهان به ثبت رسیده‌است، منطقه‌ای که درحدود 300 روز از سال و هر روز هزاران بار دچار صاعقه می‌شود و 260 روز از سال توفانی است.

در دیگر مناطق جهان، فراوانی صاعقه بیشتر فصلی است و به همین دلیل این پرسش مطرح می‌شود که چگونه برخی از مناطق به ویژه در نزدیکی استوا به این اندازه دچار صاعقه می‌شوند درحالی‌که دیگر مناطق به ویژه در نزدیکی دو قطب به ندرت نشانی از صاعقه را در خود می‌بینند؟ دانشمندان با استفاده از تصویربرداری ماهواره‌ای به تودیو نقشه‌ای از نقطه‌های پرصاعقه جهان پرداخته‌اند و یکی از نظریه‌های مطرح برای توضیح این رویداد،‌وجود ساختار توپوگرافیکی منحصر به فرد در مناطقی مانند دریاچه ماراکایبو است که منجر به ایجاد باد و امواج هوای گرم و سرد و در نهایت صاعقه می‌شود.

به این شکل زمانی که قطرات آب در هوای به شدت مرطوب با بلورهای یخ در هوای سرد برخورد می‌کنند، الکتریسیته ساکن در میان ابرها ایجاد شده و ممنک است تا زمین نیز برسند.

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...