نسخه چاپی

سرافراز: نگذاشتیم شبكه‌های ما را حذف كنند

رئیس رسانه ملی گفت: با افزایش قدرت رسانه‌ای ایران در سطح بین‌المللی و گسترش انتشار پیام ایران در دنیا، آمریكا، انگلیس و فرانسه به این نتیجه رسیدند كه شبكه‌های جمهوری اسلامی ایران را از ماهواره حذف كنند، اما چون این مسئله را پیش‌بینی كرده بودیم، راه‌های جایگزین در ماهواره و فضای مجازی و اینترنت را مورد توجه قرار دادیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، رئیس رسانه ملی گفت: با افزایش قدرت رسانه‌ای ایران در سطح بین‌المللی و گسترش انتشار پیام ایران در دنیا، آمریکا، انگلیس و فرانسه به این نتیجه رسیدند که شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران را از ماهواره حذف کنند، اما چون این مسئله را پیش‌بینی کرده بودیم، راه‌های جایگزین در ماهواره و فضای مجازی و اینترنت را مورد توجه قرار دادیم.

محمد سرافراز رئیس رسانه ملی در دیدار با وزیر اطلاع رسانی سوریه و هیئت همراه ضمن تأکید بر حمایت‌های رسانه‌ای از کشور سوریه گفت: در موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران در حمایت از جبهه مقاومت هیچ تغییری حاصل نشده و با همان قدرت و قوت قبلی از جبهه مقاومت حمایت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس صدا وسیما با اشاره به تجربیات ارزنده ایران در دوران جنگ تحمیلی و تحریم‌ها گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، صدام و طرفدارانش فکر می‌کردند که اگر به ایران حمله کنند، خواهند توانست استان نفت‌خیز خوزستان را از کشور جدا کنند، اما وقتی که به این هدف نرسیدند، به تدریج کشورهای منطقه، اروپایی و آمریکا شروع به کمک به صدام کردند. وی یادآور شد: کشوری مانند آمریکا در ابتدا اطلاعات نظامی به صدام می‌داد، سپس در ادامه با ناوهای جنگی به کمک صدام آمد. وی افزود: در این میان کشورهایی مانند فرانسه با ارسال موشک و آلمان و هلند نیز با دادن سلاح‌های شیمیایی، هر کدام نقشی در حمایت از صدام ایفا کردند.

رئیس رسانه ملی در ادامه بیان کرد: مقاومت مردم ایران با اتکای به نیروهای مردمی و بسیجی موجب شد که دشمنان کشور به اهدافشان نرسند، چنانچه پس از برقراری آتش بس، کشورهای عربستان و کویت بلافاصله میزان کمک‌های مالی خود را به صدام اعلام کردند.

سرافراز افزود: جنگ تحمیلی باعث شد که موقعیت و قدرت نظام درمنطقه تثبیت شود و به همین دلیل دشمنان ما به هیچ یک از اهدافشان نرسیدند.

وی در ادامه با اشاره به تحریم‌‌هایی که تا کنون بر مردم و کشور ایران تحمیل شده است، تصریح کرد، با مقاومت مردم در دوران تحریم و حتی در زمانی که تحریم‌ها تشدید شده بود، دشمن کاری از پیش نبرد. رئیس رسانه ملی گفت: از جمله تحریم‌های آن‌ها، تحریم رسانه‌ای بود، در واقع با افزایش قدرت رسانه‌ای ایران در سطح بین‌المللی و گسترش انتشار پیام ایران در دنیا، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه و شرکت‌هایی که خدمات ماهواره‌ای اجاره می‌دادند، به این نتیجه رسیدند که شبکه‌های جمهوری اسلامی ایران را از ماهواره حذف کنند، اما چون این مسئله را پیش‌بینی کرده بودیم، راه‌های جایگزین در ماهواره و فضای مجازی و اینترنت را مورد توجه قرار دادیم.

سرافراز با اشاره به بهره‌گیری رسانه ملی از کمپین‌های تبلیغاتی در دفاع از خود یاد آور شد: راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی در کشور‌های غربی برای اینکه دنیا بداند غربی‌ها چقدر با آزادی رسانه‌ها و بیان مخالف هستند، از دیگر فعالیت‌های رسانه ملی علیه تحریم رسانه‌ای بود. وی یادآور شد: بر اثر تحریم‌ها، شبکه‌های صدا وسیما از جهت پوشش ماهواره‌ای دچار مشکلاتی شدند، اما اجازه ندادیم هیچ‌وقت قطع شوند. در واقع به شکل قدرتمند و گسترده‌ای از طریق فضای مجازی، پخش شبکه‌ها ادامه پیدا کرد، به همین دلیل وقتی متوجه شدند که نمی‌توانند به اهدافشان برسند و تحریم‌ها اثری ندارد، تا حد زیادی تحریم‌های رسانه‌ای را برداشتند.

رئیس رسانه ملی در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی قرار دارد، اظهار داشت: به دنبال توافقات هسته‌ای، هر دولتی برداشت خود را از این توافقات خواهد داشت و در داخل کشور نیز این توافق در مسیر قانونی و بررسی ابعاد آن قرار گرفته است، همانطور که در آمریکا نیز مورد بررسی است و مخالفین جدی دارد و اکثریت کنگره با آن مخالف‌اند.

محمد سرافراز در ادامه یادآور شد: دولت آمریکا اکنون چنین القاء می‌کند که به دنبال این توافق، توافقات منطقه‌ای نیز شکل می‌گیرد که از آن جمله مقابله با تروریست است که البته مقصود آن‌ها تضعیف جبهه مقاومت است.

وی با اشاره به موضع رهبر معظم انقلاب درخصوص اینکه در موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از جبهه مقاومت هیچ تغییری حاصل نشده است، اظهار داشت: با همان قدرت و قوت قبلی از جبهه مقاومت حمایت می‌شود.

رئیس صدا وسیما با بیان اینکه در سوریه نیز همانند جنگی که در ایران به راه انداخته بودند، این جنگ را آغاز کردند، اما چون در بخش نظامی موفق نشدند، برنامه‌ریزی کرده‌اند و دخالت بیشتر و مستقیم عوامل بیرونی و کشورهایی چون ترکیه را رقم زده‌‌اند. وی با تأکید بر ادامه همکاری‌های رسانه‌ای بین ایران و سوریه، افزود: باید وظیفه رسانه‌ای و تبیینی و افشا‌گرانه خود را با قوت ادامه دهیم و امیدواریم که دشمنان در این مرحله نیز به اهدافشان نرسند.

وی تصریح کرد: صدا وسیما تا امروز تلاش گسترده‌ای را برای پوشش اخبار جنگ سوریه و تحولات منطقه داشته است تا جایی که چند نفر از خبرنگارانمان در این مسیر شهید و یا مجروح شده‌اند.

سرافراز با بیان اینکه جبهه گسترده رسانه‌ای در مقابلمان قرار گرفته است، اظهار امیدواری کرد که همچنان به رسالت تاریخی خود ادامه دهیم و آماده‌ایم که همکاری‌های خود را نیز گسترش دهیم. رئیس رسانه ملی یادآور شد: در گذشته نیز صحبت‌هایی برای همکاری رادیو و تلویزیون‌های دو کشور از جمله تولیدات رسانه‌ای و ساخت سریال شده بود که اکنون نیز آمادگی داریم تا این همکاری‌ها را افزایش دهیم. دکتر سرافراز با تأکید بر اینکه در گذشته نیز دانشگاه صدا وسیما پذیرای دانشجویان سوری بوده است گفت: هم‌اکنون نیز آمادگی داریم آموزش لازم را برای نیروهای رسانه‌ای کشو سوریه داشته باشیم. وی با اشاره به موفقیت‌های رسانه ملی در حوزه تکنولوژی رسانه‌ای، آمادگی صدا و سیما را در آموزش در بخش‌ فناوری، دیجیتال و فضای مجازی اعلام کرد.

وی همچنین در پایان آمادگی رسانه ملی را در سیاستگذاری برای مقابله با جنگ نرم و عملیات روانی دشمن اعلام کرد.

در ادامه این جلسه، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در سخنانی گفت: با توجه به تجربیات صدا وسیما در حوزه‌های مختلف، به حمایت و همکاری‌های مستقیم رادیو و تلویزیون ایران نیاز داریم تا بتوانیم از تجربیات شما در این زمینه استفاده کنیم.

عمران الزعبی افزود: انتظار داریم از تجربیات و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و تحریم نیز استفاده کنیم.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با بیان اینکه بخش رسانه‌ای ما در دو بخش دولتی و خصوصی مورد هجمه قرار گرفته است گفت: پس از نهاد نظامی، بیشترین هجمه و ضربات را بخش رسانه‌ای سوریه متحمل شده است، به گونه‌ای که زیر ساخت‌های ارتباطاتی سوریه منهدم شد حتی به انبارهای آرشیو ملی تلویزیون ما حمله و آن را منهدم کردند. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه افزود: ساختمان‌های مربوط به پخش برنامه‌های زنده همچون رادیو الاخباریه سوریه نیز هدف قرار گرفت و شماری از برادران ما که در آنجا فعالیت می‌کردند، زخمی و شهید شدند.

وی گفت: حتی به ساختمان مرکزی رادیو و تلویزیون سوریه که پخش زنده برنامه‌ها از آنجا مخابره می‌شد، حمله شد و علاوه بر ضررهای مادی فراوان بسیاری از همکاران رسانه‌ای شامل خبرنگار و گوینده شهید و زخمی شدند. وی تصریح کرد: البته رسانه جمهوری اسلامی ایران در داخل سوریه نیز شهدایی تقدیم کرده که شهید مایا ناصر خبرنگار پرس‌تی‌وی از آن جمله است.

وزیر اطلاع رسانی سوریه افزود: شهادت برادران ما در رسانه جمهوری اسلامی ایران در سوریه و برادران سوریه در این مسیر نشان دهنده این است که سرنوشت ما در راه مبارزه یکسان است.

وی افزود: شبکه‌های ما از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا و بخشی از کشورهای عربی تهدید و بخش‌های ماهواره‌ای ما نیز روی نیل‌ست، عرب ست و هات برد تحریم شده است.

عمران الزعبی با بیان اینکه اگر از رسانه ما ترس نداشتند آن را تحریم نمی‌کردند، افزود:با همه هجمه‌هایی که برضد رسانه‌های سوری شده است، متوجه شده‌ایم که رسانه‌ها هنوز می‌توانند به فعالیت خود در زمینه پوشش اخبار ادامه دهند.

عمران الزعبی با بیان اینکه در این میان ما انتظار کمک از رسانه جمهوری اسلامی ایران داریم افزود: اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در این زمینه کمک‌های زیادی به ما کرده است.

وی گفت: مایه مباهات است که برادران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که عملکرد خود را نوعی وظیفه می‌دانند و به فعالیت خود در این شرایط ادامه می‌دهند.

وزیر با بیان اینکه وظیفه ماست به خاطر این جانفشانی‌ها از شما تقدیر کنیم که برادروار با ما رفتار می‌کنید، افزود: نه به صورت ظاهر همچون قطر و عربستان که مدعی برادری در کشورهای عربی هستند، هر چند که می‌دانستند مسئله ما به حق است.

وی ادامه داد: آن زمان که مرحوم حافظ اسد تصمیم گرفت در کنار جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بایستد گمان نمی‌کرد جمهوری اسلامی ایران به قدرت بزرگ منطقه تبدیل شود و هرگز به دلیل منافع مادی دست به این اقدامات نزد، بلکه تصمیم وی بر مبنای اصول اخلاقی و متحدانه شکل گرفته بود و این نشان می‌داد که ایشان چه درک عمیقی از اصول جمهوری اسلامی ایران داشته است و از همان ابتدا مواضع شفاف و خلاقانه جمهوری اسلامی ایران را دریافته بود.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: خللی دراین موضع دولت و ملت سوریه ایجاد نشده است و هرگز هم تغییر پیدا نخواهد کرد.

عمران الزعبی ادامه داد: نهادهای رسانه‌ای و رادیو و تلویزیونی سوریه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و بعد از تحریم‌هایی که به ویژه علیه رسانه‌های سوریه انجام شده است، ما نمی‌توانیم حتی یه قطعه کوچک برای فناوری رسانه‌ای‌مان وارد سوریه کنیم.

وی افزود: در طول جنگ نیز بسیاری از تجهیزات رسانه‌ای از جمله دوربین‌ها را از دست داده‌ایم، لذا نیاز به حمایت و همکاری‌های مستقیم رادیو و تلویزیون ایران داریم تا بتوانیم از تجربیاتش دراین زمینه استفاده کنیم.

وزیر اطلاع رسانی سوریه در ادامه به موفقیت‌های رادیو و تلویزیون سوریه اشاره کرد و گفت: درخصوص اطلاع رسانی، رسانه دولتی ما موفق شده است وارد گینس شود آن هم در دوران جنگ که توانسته است در شبکه تلاقی سوریه بدون هیچ‌گونه قطعی، 72 ساعت برنامه زنده روی آنتن ببرد.

وی افزود: در بخش‌ سریال نیز هنوز بر غم جنگی که در سوریه وجود دارد، سریال‌ سازی ما از بخش‌های فعالی است که آمادگی فعالیت مشترک با ایران را دارد.

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...