نسخه چاپی

میزان رضایتمندی مردم از طرح تحول سلامت

معاون درمان وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: رضایت مندی ۸۶ درصدی بیماران از محیط فیزیكی مراكز درمانی، از جمله دستاوردهای اجرای این طرح در كشور بوده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر محمد آقاجانی، اظهارداشت: سلامت حقی پايه و عمومی بوده و حكومت موظف است تمامی موانع دسترسی به آن را از ميان بردارد و شرايطي كه براي حفظ سلامت همه آحاد جامعه لازم است را فراهم کند.

وی ادامه داد: نگاهی به قانون اساسي مترقی کشور نيز نشـان می دهد که مبـانی عدالت در سلامت به خوبی در اصول مختلف بيان شده اند. بر اساس اصول ۲ و ۳ اين قانون، جمهوری اسلامی ایران نظامی‏ است‏ بر پايه‏ ايمان‏ که از راه استفاده‏ از علوم‏ و فنون‏ و تجارب‏ پيشرفته‏ بشری‏ و تلاش‏ در پيشبرد آنها، قسط، عدل‏ و استقلال‏ سياسی، اقتصادی، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ و همبستگی‏ ملی‏ را تامين مي کند و براي‏ نيل‏ به‏ اين اهداف‏ بايد همه‏ امكانات‏ خود را برای‏ اموری از جمله ‏ ايجاد رفاه‏ و رفع فقر و برطرف‏ ساختن‏ هر نوع‏ محروميت‏ در زمينه‏ های‏ تغذيه‏ و مسكن‏ و كار و بهداشت‏ و تعميم‏ بيمه بكار برد.

دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت، تاکید کرد: از آنجا که سلامت مردم همواره يک اولويت ملي است، طرح تحول نظام سلامت با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، کاهش پرداخت مستقیم مردم برای هزینه‌های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات و مراکز ارایه خدمت با تلاش مجدانه دست اندرکاران نظام سلامت، حمایت دولت و مجلس و همراهی مردم در حال اجراست.

کمبودهای حوزه سلامت کشور

آقاجانی در ادامه به کمبودها در حوزه سلامت کشور اشاره کرد و افزود: کمبود پزشک در مناطق محروم از عوامل نارضایتی مردم بوده و در یک سال گذشته وزارت بهداشت تلاش کرده با متناسب سازی حقوق پزشکان عمومی این نقیصه را جبران کند.

وی گفت: ترغيب پزشكان به فعاليت در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته كشور يكی از اهداف سياستگذاران نظام سلامت است و در اين راستا برنامه های متعددی نيز طراحی و اجرا گرديده است.

معاون وزیر بهداشت از برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت نام برد و افزود: به منظور ارتقای كيفيت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته کشور، با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات و مراقبت‌های سلامت در سطح ۲ و ۳، جذب و ماندگاری پزشکان در این مناطق تدوین شده و با اجرای آن از طریق پرداخت‌های تشویقی در مناطق کمتر توسعه یافته، زمینه‌‌ تمام‌ وقتی پزشکان و در نهایت کاهش پرداخت از جیب مردم، فراهم می‌شود.

آقاجانی تاکید کرد: با اجرای این طرح و بازنگری تعرفه های خدمات سلامت علاوه بر ساماندهی مناسب نظام ارجاع در سطح تخصصی و فوق تخصصی مناطق کمتر توسعه یافته و اجرای صحیح نظام سطح بندی در بخش نیروی انسانی و خدمات سرپایی و بستری، پرداخت‌های غیر رسمی در این مناطق به حداقل رسیده است.

وی ادامه داد: با اجرای این برنامه ۲۹۱ بیمارستان در ۳۳۱ شهر محروم و کم برخوردار کشور از خدمات ۵۴۵۰ پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص برخوردار شدند.

دبیر ستاد کشوری طرح تحول نظام سلامت، اظهارداشت: پزشكان متخصص كه دوره تعهدات خود را سپری می­ کنند، منبعي مهم جهت تامين نيروهاي متخصص مناطق محروم بوده و در عين حال، جذب آنها در مناطق محروم پس از پايان دوره تعهدات می­ تواند يكی از راهكارهای اصلي افزايش نسبت پزشک به جمعيت در مناطق محروم و افزایش دسترسي مردم اين مناطق به خدمات سلامت باشد. قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت ۱۴۰۰ متخصص در شهر های کمتر توسعه در حال ارائه خدمت به هموطنان بودند و با گذشت یک سال از اجرای طرح این رقم به ۳۹۱۴ تن رسیده است.

وی ادامه داد: طي يک پرسشگری تلفني از پزشکان شاغل در مناطق محروم و همکار برنامه ماندگاری طرح تحول سلامت، ميزان تمايل به ادامه فعاليت در مناطق محروم پس از پايان دروه تعهدات بررسی شد که بر همین اساس، ۶۰ درصد پزشکان از ادامه اجرای برنامه تحول نظام سلامت در مناطق محروم استقبال کرده و ۵۹ درصد آمادگی خود را برای ماندگاری در این مناطق و ادامه ارائه خدمت به هموطنان، اعلام نمودند.

رضایت ۸۵ درصدی مردم از خدمات بستری

آقاجانی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش کامل بیمه سلامت همواره در دستور کار دولت ها قرار داشته اما تا سر کار آمدن دولت یازدهم، تحقق کامل نیافته بود. هم اکنون پس از یک سال اجرای طرح تحول سلامت که بیش از ۹ میلیون نفر زیرپوشش بیمه سلامت رفته اند سطح پوشش این بیمه از ۸۸ درصد به ۹۵ درصد رسیده است که خدمات پوششی آن برای شهروندان کم بهره و محروم به صورت رایگان انجام می شود.

وی گفت: کاهش سهم پرداخت بیماران از هزینه های درمان در هنگام بستری در بیمارستان های دولتی، نخستین برنامه طرح بود به ویژه که که قشر کم درآمد و محروم و متوسط جامعه پشتیبان خود در این باره را دولت و وزارت بهداشت می داند. این برنامه، کاهش چشمگیر هزینه درمان بیماران را در پی داشت. این کاهش هزینه از طریق پرداخت مابه التفاوت هزینه های مورد تعهد بیمه های پایه، فراهم کردن خدمات، داروها و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین دیگر خدمات ضروری در بیمارستان ها بر پایه قیمتهای مصوب به دست آمد. جلوگیری از خروج بیماران از بیمارستان ها برای تامین دارو و لوازم پزشکی، حذف واسطه ها و پیشگیری از پرداخت های زیرمیزی از دیگر دستاوردهای این برنامه است .

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها ۶ درصد از مبلغ صورت حساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می نمایند. از سوی دیگر روستایيان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و ساير افرادی كه از طريق نظام ارجاع به بيمارستان های مشمول برنامه مراجعه مي‌كنند، ۳ درصد از هزينه خدمات را پرداخت مي‌کنند.

وی گفت: در اولین سال اجرای برنامه تحول نظام سلامت ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار روستایی، ساکنین حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخوردار شهری از خدمات کاهش پرداخت هزینه های بستری، بهره مند شده اند. همچنین با تخصیص اعتبار کافی و توزیع امکانات هتلینگ و استاندارد سازی امکانات، شرایطی فراهم امده که بیمار در شهر خود درمان شود و این مصداق عدالت در سلامت است.

معاون درمان وزارت بهداشت، افزود: در همین مدت، بیش از ۱۸۳ هزار زایمان طبیعی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور به صورت رایگان صورت گرفته است که حدود ۳۰۶ هزار تومان بابت هر زایمان از محل یارانه ها پرداخت شده است.

آقاجانی گفت: تمامی پزشكان متخصص، فلوشيپ يا فوق‌ تخصص و پزشكان عمومي شاغل در بيمارستان‌ها و اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی كه به صورت تمام‌ وقت جغرافيايي (اعم از تمام وقت هيئت علمي و تمام وقت درماني)، در مناطق كمتر توسعه يافته كشور مشغول به خدمت هستند، مشمول این طرح می شوند.

وی افزود: در برنامه ارتقاء کیفیت ویزیت، پزشکان با افزایش زمان ویزیت و رعایت استانداردها در مراکز دولتی (انجام ۸ ویزیت در یک ساعت) کیفیت خدمات خود را به بیماران افزایش خواهند داد. این برنامه ضمن اهمیت بخشیدن به معاینات و تشخیص های بالینی از اقدامات غیر ضروری پاراکلینیکی و تشخیصی جلوگیری نموده و همچنین سهم پرداخت مستقیم مردم در بخش سرپایی را کاهش می دهد. در ۵۸۵ کلینیک دولتی ۹۵۰۰ نفر پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص بیش از ۳۰ میلیون ویزیت در این مدت انجام داده اند. این در حالی است که تنها ۱۰ درصد از حق ویزیت متخصصین و فوق متخصصین حاضر در کلینیک های ویژه در بیمارستان های دولتی توسط مردم پرداخت می شود.

دبیر ستاد کشوری طرح تحول سلامت در پایان گفت: بهینه سازی هتلینگ بیمارستانی و ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارایه خدمات شایسته در بیمارستان های دولتی برای شهروندان از دیگر محورهای این برنامه بوده است. عملیات نوسازی هتلینگ و استانداردسازی تجهیزات پزشکی در ۵۶۰ بیمارستان دولتی کشور انجام شده و تا کنون ۸۷ درصد پیشرفت داشته است. بیش از ۱۸۷۵۰ بسته شامل تخت، کمد، تشک، پایه سرم، میز و پله کنار تخت که مربوط به وسایل رفاهی بیماران است با رعایت اولویت مناطق محروم توزیع شده است. بازسازی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع از فضای بیمارستان های دولتی و رضایت مندی ۸۶ درصدی بیماران از محیط فیزیکی مراکز درمانی دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت از دیگر دستاوردهای این برنامه ملی در یک سال گذشته بوده است.

۱۳۹۴/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...