نسخه چاپی

ما از فوتبالیست های مسلمان لیگ های اروپایی كمتریم؟

عکس خبري -ما از فوتباليست هاي مسلمان ليگ هاي اروپايي كمتريم؟

هواداران تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا پرافتخارترین تیم فوتبال اروپا كه مسلمان هم نیستند به احترام برخی بازیكنان تیمشان كه روزه‌دارند، بعد از غروب آفتاب در خیابان‌های برنابئو جشن "رامادان" برگزار می‌كنند

به گزارش خبرگزاری فارس، دوازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال باشگاهی کشورمان 29 تیرماه در شرایطی آغاز خواهد شد که هفته‌های ابتدایی این مسابقات با ماه مبارک رمضان همزمان شده و این موضوع دغدغه‌هایی را به همراه داشته است.

پیش از این هم برگزاری این رقابت‌ها در سال‌های گذشته در ماه رمضان و پس از افطار حرف و حدیث‌هایی را به وجود آورده بود اما به نظر می‌رسد امسال همزمانی آغاز ماه مبارک با لیگ برتر حساسیت‌های بیشتری را در کشورمان به وجود آورده و واکنش‌های متفاوتی را برای برگزاری این رقابت‌ها شاهد هستیم.

بدون شک ماه مبارک "رمضان" ماه میهمانی خدا و یکی از اسمای الهی است و در تقویم مسلمانان به عنوان محبوب‌ترین ماه نزد باریتعالی محسوب می‌شود که پاسداشت و احترام به این ماه بزرگ اوجب واجبات است و وظیفه هر فرد مسلمان حفظ حرمت این ماه و روزه‌داری است و افراد غیرمسلمان نیز باید در کشور اسلامی به حفظ حرمت آن بپردازند.

مقوله ورزش نیز در جوامع بشری به خصوص در جامعه اسلامی مورد تایید و وثوق علمای بزرگ اسلام قرار دارد و به نوعی سفارش به امر ورزش در سیره و کلام ائمه اطهار و معصومین ساری و جاری بوده است.

با توجه به این موارد، می‌توان پیوند این ماه مبارک و برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال را مانند فرصتی به فال نیک گرفت و با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی مناسب بیش از پیش در جامعه اسلامی به نقش ورزش و معنویت در کشومان پرداخت، بدون اینکه خدشه‌ای بر اعتقادات و شعائر دینی وارد شود.

البته در گذشته اتفاقاتی در فوتبال کشورمان رخ داده و به نوعی حرمت ماه رمضان توسط برخی به خصوص در فصل گذشته لیگ برتر نادیده گرفته شده و این بداخلاقی‌ها که زمینه‌ساز برخی ناهنجاری‌ها در جامعه شده اعتراض به حق برخی از علمای اسلام را به همراه داشته است و این مراجع بزرگوار به پاسداشت و ارج نهادن به این ماه بزرگ الهی تاکید ورزیده‌اند.

با تمام این اوصاف اما نمی‌توان از نقش پررنگ ورزش در تزریق شادابی و نشاط در کشورمان گذشت. همه آگاه هستند که سرمایه اصلی تمامی کشورها قشر نوجوان و جوان هر جامعه است و بدون شک پویایی و حرکت که زمینه‌ساز پیشرفت در تمامی ابعاد (فرهنگی، علمی، اقتصادی و ...) توسط همین اقشار که خوشبختانه بیش از نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند اتفاق می‌افتد و ورزش به عنوان بهترین عامل در نشاط‌بخشی این قشر که مستقیما با بطن جوامع در ارتباط هستند می‌تواند تاثیر شگرفی را با خود به همراه داشته باشد.



در این‌باره همزمانی ماه رحمت خدا با برگزاری مسابقات ورزشی (لیگ برتر فوتبال) می‌تواند اثربخشی دو چندانی را در قشر جوان کشورمان به همراه داشته باشد و اثرات مثبتی را در جامعه اسلامی کشورمان به ارمغان بیاورد.

برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند برای برگزاری مسابقات بدون اینکه خدشه‌ای در برنامه‌های دینی و مذهبی پس از افطار داشته باشد، به‌گونه‌ای که مردم فرصت کافی برای انجام فرائض دینی خود داشته باشند و پس از آن به تماشای مسابقات بپردازند، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

برگزاری مراسم‌های مناسبتی این ماه در ورزشگاه‌ها، به خصوص در میان دو نیمه فوتبال می‌تواند بیش از پیش رنگ و بوی معنویت را در استادیوم‌ها و میان تماشاگران و بازیکنان به ارمغان بیاورد و تاثیر بسزایی در پاک‌سازی فضای ورزشی از هر گونه خطا و عمل ناهنجار به همراه داشته باشد.

فرارسیدن ماه مبارک رمضان به خودی خود معنویت خاصی را در جامعه بوجود می‌آورد و آمار بسیاری از ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌ها در جامعه کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند نقش بسیار مهمی در سالم سازی محیط‌های ورزشی ایفا کند و درنهایت در فرهنگ‌سازی ورزش کشورمان تاثیر شگرف و مناسبی را به همراه داشته باشد.

همان‌گونه که در کشورهای اروپایی بسیاری از بازیکنان مسلمان در بالاترین سطح فوتبال به امر روزه‌داری با وجود بازی‌های سنگین و دشوار می‌پردازند، بازیکنان شاغل در لیگ برتر کشورمان نیز می‌توانند به صورت علمی و اصولی با رعایت قواعد، بدون آسیب رساندن به خود و تیم، به این فریضه سفارش شده در اسلام بپردازند و پس از ساعاتی بعد از افطار بدون هیچ مشکلی به انجام مسابقات بپردازند.

روزه‌داری بازیکنان فوتبال که بسیاری از آن‌ها الگوی جوانان کشورمان محسوب می‌شوند، ناخودآگاه تاثیرشگرفی در نوجوانان و جوانان خواهد گذشت و می‌تواند به عنوان یک تبلیغ "ورزشی - دینی" محسوب شود و بیش از پیش فضای معنوی را در جامعه کشورمان بوجود آورد.

وقتی بازیکنان مسلمانی نظیر زین الدین زیدان، کریم‌بن‌زما، مسعود اوزیل، نوری شاهین و حمیت آلتینتوپ (رئال مادرید)، سمیر نصری (منچسترسیتی)و ... و در گذشته بازیکنی مانند زین‌الدین زیدان در بالاترین سطح فوتبال جهان به روزه‌داری می‌پردازند آیا بهانه‌ای برای بازیکنان ایرانی در لیگ به مراتب سطح‌پایین‌تر کشورمان باقی می‌ماند که به روزه‌داری روی نیاورند.

وقتی هواداران تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا قهرمان فصل گذشته لالیگا و پرافتخارترین تیم فوتبال اروپا که اکثرا هم مسلمان نیستند به احترام برخی از بازیکنان تیمشان که روزه‌دار هستند تا قبل از غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کنند و پس از آن در خیابان‌های برنابئو به احترام بازیکنان مسلمان تیمشان جشن "رامادان" برگزار می‌کنند آیا این موضوع نشان دهنده جنبه تبلیغی اسلام و تاثیرگذاری جنبه مثبت و معنوی کامل‌ترین دین بر روی کره خاکی نیست.

در منطقه آندولس اسپانیا که مسلمانان بیشتری زندگی می‌کنند ماه مبارک رمضان هم نمود بیشتری پیدا می‌کند و بازیکنان مسلمان تیم‌های رئال بتیس و سویا به صورت داوطلبانه و نوبتی مراسم افطاری در مساجد آندولس برگزار می‌کنند و قطعا بازیکنان فوتبال کشورمان نیز در این ماه مبارک می‌توانند به این موضوع بپردازند و آیا چنین کاری توسط فوتبالیست‌های کشورمان تاثیر معنوی شگرفی را در جامعه به وجود نخواهد آورد و آیا جوانان کشورمان بیش از پیش به تبعیت از الگوهای خود به سمت معنویت گرایش نخواهند یافت و آیا ورزش نمی‌تواند در تزریق معنویت در جامعه در کنار سایر جنبه‌های تبلیغی قرار بگیرد.

در نهایت اینکه قصد نگارنده از این نوشتار ضمن احترام به سایر نظرها و دیدگاه‌های بزرگان، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل ماه پربرکت رمضان و پیوند مناسب با مقوله ورزش است که با استفاده به‌جا و برگزاری مسابقات ورزشی در زمان‌های مناسب در این ماه پربرکت، می‌توان اثربخشی معنوی چند برابری را در جامعه به وجود آورد.

رسیدن به این مهم بستگی به عملکرد مدیران باشگاه ها و مسئولان برنامه ریز در فوتبال کشورمان دارند، آنها می توانند با برنامه ریزی مطلوب تر و تمرکزی ویژه تر، نهایت بهره را از این مبارک ببرند و جوانان در کنار فوتبال، از فرایض این ماه عزیز نیز بهره‌مند شوند.

۱۳۹۱/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...