نسخه چاپی

فارسی بیشتر از هر چیز زبان محبت است

رئیس بنیاد سعدی گفت: فارسی زبان علم، دین، فلسفه، حكمت، عرفان و بویژه محبت است.

به گزارش نما به نقل از مهر، غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی در دومین نشست «قند پارسی» که با حضور دانشجویان زبان فارسی از بیش از ۴۳ کشور جهان، مسئولان اتاق های ایران و ایران شناسان خارج از کشور به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در محل حسینیه الزهرا این سازمان در تهران برگزار شد با اشاره به انتقال فعالیت های مربوط به توسعه و گسترش زبان فارسی در جهان از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بنیاد متبوعش بنیاد سعدی از ۲ سال پیش به این طرف، گفت: بنیاد سعدی شاخه ای است روییده بر پیکر کهن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و این فعالیت ها همچنان باید ادامه پیدا بکند.

وی که پس از سخنرانی ها و شعرخوانی های دانشجویان خارجی فارسی آموز از کشورهای مختلف و با لهجه های گوناگون سخن می گفت یادآور شد: من امشب فارسی را با طعم عربی، تاجیکی، روسی، آمریکایی، صربی، آلمان، افغانی و اکراینی چشیدم که بسیار جالب و روح نواز بود.

حداد عادل ادامه داد: فرهنگ، روح ملت ها است همانطور که تک تک ما روح و روان و شخصیتی داریم که هویت فردی ما به آنها وابسته است، ملت ها هم یک شخصیت و هویت جمعی دارند که همان فرهنگ آن ملت ها است.

وی خطاب به دانشجویان خارجی رشته زبان و ادبیات فارسی زبان را کلید فهم فرهنگ ملت ها عنوان کرد و یادآور شد: زبان هم ظرف فرهنگ است و هم مظروف آن. شما اطمینان داشته باشید که در زبان فارسی که در پی آموختن آن هستید یک رمز، یک راز، یک جادو و یک جاذبه وجود دارد که شما را از عمری که برای آموختن این زبان صرف کرده اید، پشیمان نمی کند.

به گفته حداد عادل، فارسی، زبان علم، دین، فلسفه، حکمت، عرفان و بویژه محبت است.

رئیس بنیاد سعدی در این خصوص شاهد مثالی آورد و گفت: سالها پیش در استانبول در ترکیه و یکی از استادان ترک که زبان فارسی را می دانست، درباره این زبان صحبت می کردیم. او می گفت در بین ما یک مثل وجود دارد که می گوید اگر می خواهی علم و معرفت بیاموزی زبان عربی بیاموز، اگر می خواهی حکومت کنی زبان ترکی بیاموز اما اگر می خواهی محبت کنی زبان فارسی بیاموز.

حداد عادل تصریح کرد: با همین سحر و جادوی نهفته در زبان فارسی، وقتی اسلام به ایران رسید و زمانی که از ایران به سمت شرق توسعه پیدا می کرد دیگر به زبان عربی منتقل نشد بلکه با زبان فارسی به شرق رفت. این نشان می دهد که زبان فارسی ترجمان معنویت اسلامی برای کشورهای شرقی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه امروز هم ایران اسلامی حرفی برای گفتن دارد، یادآور شد: ایران اسلامی امروز بر اساس معنویت و عقلانیت و عدالت حرکت می کند و شعار و باور و حرکت ما بر اساس معنویت، عقلانیت و عدالت خواهی است.

وی خطاب به دانشجویان فارسی آموز اظهار داشت: من از شما درخواست می کنم وقت به کشور خودتان بر می گردید، بنیاد سعدی را در ایران خانه غربی خودتان بدانید هر سئوالی درباره زبان فارسی دارید، از بنیاد سعدی بپرسید. ما با همکاری رایزنان فرهنگی، بنیاد ایران شناسی، اتاق های ایران در خارج از کشور سعی می کنیم در خدمت شما باشیم. اتاق های ایران باید همیشه میزبان میهمانان عزیزی چون شما باشد و باید جای فارسی آموزان باشد.

رئیس بنیاد سعدی همچنین انجمن مجازی فارسی آموزان را محل پیوند تمامی علاقه مندان به یادگیری زبان فارسی در سراسر جهان ذکر کرد و گفت: همه ما که به کشورهای گوناگون تعلق داریم در یک چیز شریک هستیم و آن این است که همه ما شهروند اقلیم زبان فارسی هستیم و بر سر سفره گسترده و بزرگی نشسته ایم بنام سفره زبان و ادب فارسی.

حداد عادل که در نشست قند پارسی در حضور دانشجویان شرکت کننده در هشتادو دومین دوره دانش افزایی زبان و ادب فارسی سخن می گفت صحبت های خود را با قرائت این بیت به پایان برد:

بهار دوستی ما خزان نمی گردد/ گل همیشه بهار است آشنایی ما

۱۳۹۴/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...