نسخه چاپی

آخرین فرصت برای تعیین دقیق قبله در سال 91

یكشنبه 25 تیر، یك بار دیگر فرصت دارید از دانش ستاره شناسی برای تعیین دقیق قبله بهره ببرید.

مسعود عتيقي، مدير انجمن نجوم آماتوري ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي ايسنا اظهار داشت: ساعت 13 و 57 دقيقه روز يكشنبه زمان اذان ظهر در مکه مکرمه است و خورشید دقیقاً عمود بر خانه خدا می تابد به نحوی که كعبه سایه نخواهد داشت. اگر در اين لحظه در هرکجای زمین که خورشید در آسمان است به سمت خورشید بایستيد دقیقاً به سمت قبله هستید.

وي خاطرنشان كرد: براي تعيين جهت دقيق قبله کافی است یک شاقول را به زمین عمود کرد و امتداد سایه به سمت خورشید را علامتگذاری كنيد. سمت دقیق قبله در مکان مورد نظر شما تعیین شده است.

وي تصريح كرد: دو بار در سال در هفتم خرداد و 25 تیرماه، هنگامیکه خورشید به میل 23.5 درجه در اول تابستان رفته و باز به سمت استوای آسمان باز می گردد، میل خورشید 21 درجه و 25 دقيقه كمان (قوس) و منطبق با عرض جغرافیایی خانه کعبه است و از طریق محاسبه مکان خورشید و زمان ظهر مکه که خورشید به نصف النهار محلی ناظر و در خانه خدا به سمت الراس ( سرسو ) می رسد، می توان جهت دقیق قبله را مشخص كرد.

عتيقي خاطرنشان كرد: در روزهاي قبل و بعد از اين تاريخ نيز اين دقت پايين تر آمده ولي باز هم مي توان با تقريب خوبي جهت قبله را تعيين كرد.

۱۳۹۱/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...