نسخه چاپی

موج تازه تعدیل نیرو در كمپانی‌های بزرگ فناوری

با اینكه به نظر می‌رسد نرخ بیكاری در ایالات متحده امریكا و سایر كشورهای جهان پس از طی دوره ركود اقتصادی، رو به بهبود است ولی سال 2015 برای صنعت آی تی جهان به دور از تعدیل نیرو و افزایش نرخ بیكاری نبوده است.

به گزارش نما، ایران در گزارشی نوشت: هرچند برخی کمپانی‌های بزرگ و شناخته شده مانندHP در طول چندسال به تعدیل نیرو پرداخته‌اند و به همین دلیل این موضوع چندان به چشم نمی‌آید ولی برخی از شرکت‌ها و غول‌های دنیای فناوری، سال 2015 و گاهی هم 2014را با تعدیل نیرو می‌شناسند.


تعدیل ، تاوان اشتباه استیو بالمر
یکی از کمپانی‌های بزرگی که بتازگی خبر از موج بزرگی از تعدیل نیرو داده، مایکروسافت است. «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت که خود را میراث دار بخشی از اشتباه‌های استیو بالمر، مدیر پیشین این کمپانی بویژه خرید نوکیا با بهای7.2 میلیارد دلارمی‌داند در قالب ایمیلی به کارمندان خود، از تعدیل 7هزار و 800 کارمند خبر داد.
نادلا که در جولای سال گذشته یکی از بزرگ ترین تعدیل نیرو را در تاریخ تکنولوژی و فناوری رقم زد و 14درصد از نیروهای مایکروسافت معادل 18هزار نفر را در چند موج مختلف تعدیل کرد تا بیشتر به یک شرکت نرم‌افزاری و طرفدار تلفن همراه تبدیل شود، این بار نیز خود را آماده کرده است تا در طول 6ماه آینده حدود 7درصد نیروی انسانی مایکروسافت(7800نفر) که بیشتر در بخش تلفن هوشمند فعالیت دارند را از گردونه این شرکت خارج کند. البته این تعدیل، در سال مالی 2016(از اول جولای 2015 تا 30 ژوئن 2016) انجام خواهد شد. بزرگ‌ترین گروهی که سال گذشته تحت تأثیر این تعدیل دوره ای قرار گرفت، کارمندان سابق نوکیا بودند و 12 هزار و 500 کارمند از این حوزه و همچنین بخش‌های دیگری همچون سیستم عامل مایکروسافت، گروه تحقیقاتی، مالی، فروش، بازاریابی و آی تی تحت تأثیر این تصمیم قرار گرفتند.
البته مایکروسافت در زمان مدیریت «استیو بالمر» در سال 2009 نیز شاهد تعدیل 5هزار و 800 کارمند بود که وی، این اقدام را پاسخی به رکود اقتصادی جهان عنوان کرد. «ساتیا نادلا» نیز تصمیم برای تعدیل نیرو را در نتیجه مشکلات پیشین این شرکت می‌داند و می‌گوید: تیم مایکروسافت تا کنون مجبور شده است دست به انتخاب‌های سختی بزند و اخراج کارکنان نیز یکی از همین تصمیم‌های سخت است. انتظار می‌رود با دور تازه اخراج کارکنان، این تعدیل نیرو بیشتر در بخش سخت‌افزار تلفن هوشمند باشد و همچنین شغل‌های پاره وقت نیز تا 20درصد کاهش یابد. هرچند مایکروسافت هنوز هم به ساخت گوشی‌های لومیا ادامه می‌دهد و با ارائه ویندوز 10 جهان در انتظار روزهایی خوش برای صنعت تلفن همراه مایکروسافت است ولی این تعدیل جدید دامان دفاتر مایکروسافت در فنلاند یعنی خانه نوکیا و واحدهای فروش و بازاریابی آن را هم گرفته و گفته می‌شود بیش از نیمی از کارمندان این شرکت در فنلاند، حداقل 2هزار و 300 کارمند اخراج خواهند شد. همچنین گفته می‌شود مایکروسافت واحد سن دیه‌گو و برخی از امکانات و تسهیلات پکن که در زمینه سخت افزار گوشی‌های ویندوزفون کار می‌کنند را نیز در برنامه تعطیلی دارد.

صرفه جویی301میلیون دلاری در اریکسون
اما این تعدیل نیرو تنها به مایکروسافت محدود نمی‌شود و به نظر می‌رسد کمپانی‌های فناوری دیگر هم به دلایل مختلف در این راستا گام برداشته اند. به عنوان مثال کمپانی بزرگ اریکسون نیز به دلیل مشکلات فراوانش، در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که قصد دارد به عنوان بخشی از برنامه کاهش هزینه و افزایش کارآیی خود 2هزار و 200 نفر از کارکنان خود را تعدیل کند. گفته می‌شود این موضوع تاکنون درباره هزار و 700نفر اعمال شده است که بیشتر کارمندان تعدیل شده هم از بخش R&D یعنی پژوهش و تحقیقات بوده اند که در ماه ژوئن، این کمپانی را ترک کردند. همچنین گفته می‌شود که این کمپانی، به دنبال تعدیل نیروهای سوئدی خود تا مرز 10درصد است. شاید اخراج نیرو برای بسیاری ناخوشایند باشد ولی مطمئناً برای کمپانی اریکسون که با کم کردن تعداد نیروهایش تنها در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، حدود 301میلیون دلار صرفه جویی در هزینه‌ها داشته است، کاری درست محسوب می‌شود. محققان انتظار دارند با این تعدیل نیرو شاهد صرفه جویی 108میلیارد دلاری در این کمپانی تا سال 2017 میلادی باشند.


ناکامی لنوو
یکی دیگر از کمپانی‌هایی که در سال جاری میلادی با تعدیل همراه شده، کمپانی بزرگ چینی لنوو است. این کمپانی با وجود افزایش درآمد در سه ماهه نخست سال جاری، کاهش چشمگیری در سود خود داشته است و در واکنش به این مشکل، به دنبال بازسازی تجارت خویش است به همین دلیل در نظر دارد 3هزار و 200 نفر از کارکنان خود معادل 10درصد از کل نیروهای کار این شرکت بزرگ فناوری را تعدیل کند. این کاهش سود در نتیجه کمتر شدن میزان فروش کامپیوترهای رومیزی خانگی و همچنین تبلت رقم خورده است و حتی در چین نیز شاهد رشد بسیار کند فروش این محصولات هستیم.
«یوانکینگ یانگ» مدیرعامل کمپانی لنوو در نامه ای به کارمندان خود نوشته است که در سه ماه گذشته ما با بدترین بازار ممکن در طول سال‌های فعالیت این کمپانی مواجه بوده ایم و برای داشتن یک رشد دائمی‌و پایدار مجبوریم در بخش‌های مختلف این کمپانی دست به تصمیم‌های جدی و گاه غم‌انگیز بزنیم. ما هزینه کردها را در حوزه تجاری کامپیوترهای رومیزی خانگی کمتر خواهیم کرد تا به سود بیشتری دست پیدا کنیم و به عنوان شرکتی سریع تر و قویتر در جهان خودنمایی کنیم.
کمپانی لنوو در حوزه کامپیوترهای خانگی رومیزی، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 13.5 میلیون دستگاه به فروش رسانده که نشانه سیر نزولی سالانه 7درصد است. هرچند لنوو نسبت به کل بازار که با روند نزولی 12درصدی فروشPC همراه است، وضع بهتری دارد ولی به هرحال این موضوع یک شکست برای این کمپانی محسوب می‌شود. کمپانی لنوو در سال 2015 نیز تنها حدود 2.5 میلیون دستگاه تبلت به فروش رسانده است اما این، همه مشکل نیست.
لنوو که پیش از این با خرید شرکت موتورولا از گوگل تصمیم گرفت پا را از دنیای لپ تاپ و تبلت و سخت افزار فراتر بگذارد و به عرصه تولیدکننده‌های گوشی هوشمند نیز وارد شود، به نظر می‌رسد نتیجه دلخواهش را نگرفته است. با اینکه گوشی هوشمندMoto G موتورولا بسیار پرطرفدار شده است و بزودی قرار است ازMoto X Pure Edition نیز رونمایی شود ولی این اخبار خوشایند نتوانسته است به شرکت لنوو که در اکتبر 2014 این بخش گوگل را با بهای2.19 میلیارد دلار خریداری کرد، کمک چندانی کند و برای حل مشکلات کوچک و بزرگ خود مجبور به انتخاب سختی شده و تصمیم گرفته است 25درصد از نیروهای خود را در شیکاگو تعدیل کند.
هر چند میزان فروش گوشی هوشمند این کمپانی به 2.1 میلیارد دلار رسیده و 16.2 میلیون دستگاه تلفن هوشمند به فروش رسانده است ولی لنوو از نظر سهام، رشد چندانی نداشته و با نیم درصد کاهش به 4.7 درصد رسیده است که خود معضلی بزرگ برای این کمپانی صاحب نام به شمار می‌رود و به همین دلیل به تعدیل نیرو برای کاهش هزینه‌های جاری خود روی آورده است.

اینترنت اشیا در کانون توجه
HTC هم کمپانی حوزه فناوری دیگری است که گفته می‌شود به دلیل کاهش میزان فروش در بازار گوشی‌های هوشمند، قرار است 15درصد تعدیل نیرو داشته باشد و به این ترتیب میزان هزینه‌های جاری خود را تا 35درصد کاهش دهد.قرار است بخش‌های تازه ای در این کمپانی ایجاد شود که تلفن‌های هوشمند پیشرفته، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا در کانون توجه آنها قرار دارد.
شرکت کانادایی بلک بری هم از احتمال تعدیل نیرو به تعدادی نامشخص و نامعلوم در این شرکت خبر داد چرا که در بازار تلفن هوشمند در حال حاضر تنها 3 درصد بازار را تحت کنترل گرفته و در اختیار دارد در حالی که این رقم در سال 2014 حدود 5 درصد بود. این برند، چهارمین گوشی هوشمند جهان محسوب می‌شود و بعد از ویندوزفون که 7.2 درصد بازار تلفن هوشمند را در سال 2015 در اختیار گرفته، قرار دارد. گفتنی است سیستم‌های عامل Ios و اندروید هم به ترتیب 18.3 و 78درصد بازار تلفن هوشمند را در سال 2015 در اختیار گرفته اند.
کمپانی بلک بری که 6هزار و 225 کارمند تمام وقت دارد از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود 16.8 درصد کاهش درآمد داشته است و در گام نخست تلاش دارد تا دفاترش را در سوئد ببندد که گفته می‌شود به این ترتیب حداقل 100 شغل از بین می‌رود. ماجرای تعدیل نیرو در شرکت‌های دیگر از جمله سیسکو، سونی، NetApp، Qualcomm و... وجود دارد که هریک از این تعدیل‌ها ممکن است به دنبال تغییر ساختار و هدف اصلی شرکت، کسب سود بیشتر و کاهش هزینه‌های جاری صورت بگیرد. باید منتظر ماند و دید تا پایان سال 2015 کدام کمپانی‌های بزرگ فناوری از تعدیل نیرو در امان می‌مانند.

۱۳۹۴/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...