نسخه چاپی

رقابت پراید با فورد، تویوتا كمری و رنو

ایسنا نوشت:

برای سرقت پراید فقط 13 ثانیه زمان لازم است این گفته رییس پلیس تهران است. فرمانده نیروی انتظامی نیز چندی پیش اعلام کرد که سرقت خودرو در کشور افزایش یافته است و از سوی دیگر بر اساس آمار اعلام شده توسط فرمانده انتظامی تهران 60 درصد خودروهای سرقتی را پراید تشکیل می‌دهد.

ماجراهای پلیس، خودروهای تولید داخل و خودروسازان ایرانی، قصه هزار و یک شبی است که در این میان جایی برای حقوق مردم نیست. به دلیل حمایت‌های پیدا و پنهان از خودروسازان داخلی، پیگیری‌های پلیس هم در خصوص ارتقای ایمنی خودروها راه به جایی نمی‌برد. پلیس بارها اعلام کرده که ایمنی خودروها در مقابل سرقت بسیار پایین است؛ به طوری که آمارها نشان می‌دهد 70 درصد خودروهای سرقتی به صورت رها شده کشف می‌شود به این معنی که مجرمان برای هر کاری اقدام به سرقت خودرو و پس از اعمال مجرمانه خودرو را رها می‌کنند.البته بیش از 90 درصد خودروهای سرقتی توسط پلیس کشف می‌شود اما افزایش ایمن‌سازی خودروها در مقابله با سرقت یک مطالبه و طبیعی برای شهروندان است.

سرقت خودرو در سایر کشورها نیز شرایط بهتری از ایران ندارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر 27 ثانیه یک خودرو در آمریکا به سرقت می‌رود، آمار سرقت در چند کشور صنعتی و توسعه یافته نیز حکایت از وضعیت نامناسبی دارد. اما این آمارها نباید بهانه‌ای برای خودروسازان وطنی برای توجیه محصولات نامرغوبشان باشد، بلکه اغلب خودروهای خارجی مجهز به آخرین سیستم‌های امنیتی و ضد سرقت هستند و آنچه موجب بروز سرقت در این کشورها می‌شود، بی‌توجهی رانندگان به رعایت موارد ایمنی و امنیتی مانند جا گذاشتن سوئیچ در خودرو و ... است. با این حال نگاهی به آمار سرقت خودرو در 10 کشور نشان می‌دهد، دزدیدن خودرو چالش بزرگی برای پلیس، شرکت‌های بیمه، خودروسازان و مردم این کشورهاست.

طبق آمارها هر 27 ثانیه یک خودرو در آمریکا به سرقت می‌رود و بالاترین نرخ سرقت خودرو مربوط به ایالت کالیفرنیا است. البته به گفته پلیس آمریکا 95 درصد خودروهای سرقتی فاقد تجهیزات ضدسرقت هستند. در سال 2010 میلادی بیش از 737 هزار دستگاه خودرو در این کشور سرقت شده است.

طبق اعلام پلیس آمریکا 66 درصد خودروهای سرقتی در شب دزدیده شده‌اند و 60 درصد از خودروهای سرقتی بدون این که قفل شده باشند به راحتی توسط سارقان دزدیده شده‌اند.

در بریتانیا نیز روزانه هزار دستگاه خودرو به سرقت می‌رود. البته برخلاف ایران در سایر کشورها به راحتی می‌توان از عملکرد خودروسازان انتقاد کرد و حتی نام 10 خودروی مورد علاقه سارقان در رسانه‌ها منتشر می‌شود که یکی از آنها تویوتا کمری است.

در انگلستان «ون» تولیدی شرکت فورد بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده و سارقان به راحتی می‌توانند این خودرو را به سرقت ببرند. البته از هر 5 خودروی سرقتی در انگلستان تنها یکی از آنها کشف می‌شود.

در فرانسه سرقت موتورسیکلت بیشتر از خودرو روی می‌دهد اما خودروی «رنو توئینگو» بیشترین آمار سرقت را در سایر خودروها داراست.

در ایتالیا پلیس این کشور برای مقابله با سارقان خودروهای لوکس و گران‌قیمت واحد خاصی را تشکیل داده است تا بتواند با سارقان مقابله کند.

در کانادا روزانه بیش از 254 دستگاه خودرو سرقت می‌شود و در ایالت کبک این کشور به طور متوسط هر 21 دقیقه یک خودرو به سرقت می‌رود. از سوی دیگر در حالی که در کشورمان 90 درصد خودروهای سرقتی، توسط پلیس شناسایی و کشف می‌شود اما در مکزیک تنها یک خودرو از سه خودرو مسروقه کشف می‌شود.

در استرالیا طبق برآوردهای انجام شده سرقت خودور موجب زیان 610 میلیون دلاری این کشور می‌شود و هر 6 دقیقه یک خودور در استرالیا به سرقت می‌رود.

کشور اسپانیا، به عنوان دروازه خودروهای سرقت شده به آفریقا شناخته می‌شود و منطقه کوستادل سول، 40 درصد سرقت خودروی اروپا را به خود اختصاص داده است، طبق آمارها هر 30 دقیقه یک خودرو در اسپانیا دزدیده می‌شود.

هر 5 دقیقه یک خودرو در آفریقای‌جنوبی به سرقت می‌رود و در برخی مناطق این کشور سارقان از شگردهای عجیبی برای سرقت استفاده می‌کنند.

در آلمان طی سال 2011 میلادی بیش از 35 هزار خودرو به سرقت رفته و دزدان دو بار موفق به سرقت خودروی زرهی وزیر بهداشت این کشور شده‌اند.

کلید پیشگیری از سرقت خودرو اول از همه در دست خودروسازان و تولیدکنندگان آنهاست و پس از آن شهروندان نیز باید رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات ضدسرقت را مد نظر قرار دهند. به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که تولیدکنندگان خودرو در سال حمایت از تولید ملی ضمن ارتقای کیفیت محصولات خود موضوع تجهیزات ضد سرقت آن را نیز در دستورکار جدی خود قرار دهند چرا که در غیر این صورت تلاش پلیس در این عرصه راه به جایی نمی‌برد.

۱۳۹۱/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...