نسخه چاپی

هفت اشتباه رایج در صرفه‌جویی و پس‌انداز

بسیاری از اوقات، با هدف كاهش هزینه‌ها، دست به برخی صرفه‌جویی‌ها می‌زنیم كه این كار نه‌تنها از بار مالی هزینه های زندگی نمی‌كاهد، بلكه به یك عادت بی‌فایده و گاهی اشتباه بدل می‌شود كه هزینه‌های بیشتری را نیز به ما تحمیل می‌كند.

به گزارش نما به نقل از دانا، حتما شما هم جزو افرادی هستید که به‌دلیل محدود بودن بودجه و درآمد ماهانه خود، ناچار هستید در هنگام خرید مدام چانه‌زنی کنید یا در خرج کردن امساک، و درعوض پس‌انداز کنید. گرچه این‌گونه رفتارها با هدف کمک به شما برای داشتن یک زندگی مالی متعادل و پایدار داشته باشید، اما بعضی وقتها این عادات به‌جای اینکه نتیجه مثبتی داشته باشند، آزاردهنده می‌شوند.

به‌گزارش اقتصادنیوز به‌نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، به هفت عادتی که به‌جای کمک کردن به ثبات و استقلال مالی، بودجه شما را قربانی می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

بودجه سفت و سخت
حتما این قضیه را بارها شنیده‌اید، افرادی که به رژیم‌های غذایی سخت روی می‌آورند، درنهایت تسلیم شده و با حرص و ولع بسیار به خوردن غذاهایی روی می‌آورند که ماه‌ها از خوردن آنها محروم بوده‌اند. بنابراین، رژیم‌ غذایی به‌جای اینکه نتیجه مطلوبی برای آنها داشته باشد، نتیجه معکوس به‌دنبال دارد. درمورد بودجه‌بندی هم همین امر صدق می‌کند. دنبال کردن یک برنامه بودجه‌بندی به نوبه خود خیلی خوب است، اما پیروی از یک برنامه بودجه بندی که شما را از هزینه‌کردن در موارد عادی و روزمره باز می‌دارد، اصلا شیوه درستی نیست.

بنابر اعلام کالج آنلاین AccreditedOnlineColleges.org، درحالی‌که روی اهداف مالی بزرگ‌تر نظیر کاهش هزینه‌های ماهانه کار می‌کنید، اگر تغییرات بودجه‌ای اندک را به مرور زمان اعمال کنید، موفق‌تر خواهید بود. در عوض، دنبال‌کردن یک شیوه بودجه بندی بسیار سخت، فرصت‌های شما را محدود می‌کند؛ این بدان معناست که شانس شما برای تجربه کردن یک اتفاق بزرگ یا خرید چیزی که واقعا به آن احتیاج دارید در طول یک تخفیف خیلی ایده‌ال از بین می‌رود. درواقع، این بودجه بندی باید طوری باشد که شما را از اشتباهاتی نظیر خریدهای بی‌قاعده و از روی احساس باز دارد نه اینکه کنترل زندگی شما را به دست بگیرد.

خرید کالا به‌خاطر اینکه حراج است
بسیاری از اوقات به کالا یا خدماتی برمی‌خوریم که به نفعمان است از خرید آن صرف‌نظر کنیم، چراکه اگر این کالا به ما معرفی نشده بود حتی به فکر خرید آن هم نمی‌افتادیم. برخی خریدها که از آن با عنوان مناسب بودجه، طرفدار جیب شما و عناوینی از این دست یاد می‌شوند، واقعا می‌توانند خطرناک باشند. بدترین چیز، حراج لباس است چراکه باعث می‌شود خریداران به صرف اینکه روی آنها برچسب حراج نصف قیمت خورده، اقدام به خرید اقلامی کنند که اصلا به آنها نیاز ندارند. برای مقابله با این‌گونه خریدهای وسوسه‌انگیز، از ایمیل‌ها یا پیامک‌های تبلیغاتی فروش ویژه فروشگاه‌ها لغو عضویت کنید. علاوه‌براین، هرگز وارد فروشگاه‌هایی که تبلیغ می‌کنند هوای جیب شما را داریم یا مناسب بودجه شما هستیم، نشوید مگر اینکه واقعا به چیزی نیاز داشته باشید.

خرید بیشتر برای تخفیف بیشتر
حتما بارها این جمله را از فروشنده شنیده‌اید که با خرید بیش از یک یا دو قلم جنس، تخفیف بیشتری داده می‌شود. یکی از بهترین مثال‌ها در این‌باره، تحویل رایگان در محل است. حتما اغلب از فروشگاه‌های آنلاین که نوشته‌اند «تحویل بیش از یک قلم، یا بیش از یک سقف مشخص رایگان» خرید کرده‌اید. گرچه تحویل رایگان در محل خیلی خوب است، اما به این شرط که جنسی را که می‌خرید واقعا لازم داشته باشید. اما اگر تنها با این هدف که از مزایای تحویل رایگان استفاده کنید، اقدام به خرید اقلامی کنید که واقعا به آنها احتیاج ندارید، این کار کاملا اشتباه است. حق دارید، پرداخت هزینه حمل کمی زور دارد؛ اما از همه اینها بدتر، هزینه کردن بیشتر برای خرید کالایی است که به آن نیاز ندارید.

خرید کوپن‌های تخفیف کالا و خدمات
یکی از بهترین مثال‌ها در این زمینه، ایمیل‌های تخفیف روزانه‌ای است که هرروز برای شما ارسال می‌شود و کالاها و خدمات ارزان قیمت را در محلات اطراف معرفی می‌کند. شاید در نگاه اول این کار خیلی هم خوب بهنظر برسد، اما مشکل از جایی شروع می شود که بسیاری از افراد اغلب اقدام به خرید کوپن‌های تخفیفی می‌کنند که هرگز درباره آن فکر نکرده‌اند. در بسیاری از موارد، افراد این کوپن‌های تخفیف را خریداری می‌کنند تا در فرصتی مناسب از آن استفاده کنند اما غافل از اینکه فراموش می‌کنند و مهلت استفاده از آنها منقضی شده، در نتیجه منجر به اسراف پول می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، تنها هنگامی این کوپن‌ها را خریداری کنید که مطمئن هستید از آن استفاده می‌کنید. مثلا اگر کوپن تخفیف رستوران مورد علاقه خود را خرید کنید، احتمال اینکه تاریخ انقضای آن را فراموش کنید نیز کمتر خواهد بود.

حق اشتراک های بلندمدت باشگاه
هرگز برای اینکه خود را ملزم به ورزش کنید، اقدام به پرداخت هزینه اشتراک دو ساله یا طولانی‌مدت باشگاه ورزشی نکنید. بسیاری از افراد، اقدام به ثبت اشتراک‌های بلندمدت باشگاه‌های ورزشی می‌کنند اما تنها چند ماه از آن استفاده می‌کنند و یکسال و نیم باقیمانده را تنها حق عضویت باشگاهی را می‌پردازند که اصلا از آن استفاده نمی‌کنند.

ثبت اشتراک بلند مدت در باشگاه می‌تواند یک اشتباه باشد. «کلیر لویسون»، مولف کتاب «صرفه جویی ارزان نیست»، می‌گوید: شاید با پرداخت حق عضویت یکساله ماهی 5 تا 10 دلار در هزینه باشگاه صرفه‌جویی کنید، اما اگر تمام مدت عضویت از آن استفاده نکنید چه فایده‌ای دارد؟ اگر بعد از گذشت سه ماه تصمیم بگیرید که دیگر به باشگاه نروید، به پول یک یا دوساله‌ای که پرداخت کرده‌اید احساس تعهد نمی‌کنید و آن را دور می‌ریزید.

پس‌انداز افراطی
این درست است که شما اغلب با هدف استقلال و آزادی مالی که پس‌انداز به شما می‌بخشد، اقدام به این کار می‌کنید؛ اما اگر در این کار افراط کنید، شاید خیلی چیزها را به قیمت همین پس‌انداز کردن از دست بدهید. پس‌انداز کردن در واقع میلی است که ما را امروز به انجام وا می‌دارد با امید اینکه در آینده شانس انجام اقدامی بزرگتر را داشته بشیم. اما پیروان صرفه‌جویی افراطی معتقدند که شما باید گزینه آخر، یعنی امید به آینده برای برداشتن گامی بزرگتر را انتخاب کنید. اما مشکل اصلی ما دقیقا با همین «آینده» است که فارغ از اینکه چقدر منتظر آن بوده‌ایم، هرگز فرا نمی‌رسد. علاوه براین، همیشه مکان، زمان یا میزان پولی هست که با آن می‌توانید دیگر زندگی عادی خود را شروع کنید اما اینکه این خط شروع کجاست، هرگز مشخص نیست.

سوال اساسی اینجاست که آیا باید پس‌انداز کنید؟ جواب مثبت است؛ اما پس‌انداز کردن در واقع یک اقدام تعادلی است. پولی را به‌عنوان پس‌انداز کنار بگذارید اما هر از گاهی به خودتان این اجازه را بدهید تا از این پس‌انداز لذت ببرید.

خرید ارزان‌ترین‌ها
اگر در هنگام خرید همیشه به سمت ارزان‌ترین اقلام موجود گرایش داشته باشید، احتمال اینکه در نهایت دچار هزینه‌های بیش از حد شوید، زیاد است. مثلا برخی افراد از خرید ابزارهای گران‌تر اجتناب می‌کنند و به‌جای آن به خرید نوع ارزان آن روی می‌آورند که به‌دلیل کیفیت پایین ناچارند بعد از مدت کوتاهی دوباره آن را جایگزین کنند. قبل از خرید کالاهای گران‌قیمت خوب تحقیق کنید و زمانی را برای حصول اطمینان از کیفیت آن کالا اختصاص دهید و بعد از خودتان بپرسید که آیا ارزش دارد پول بیشتری را بپردازید تا مجبور نشوید به این زودی دوباره آن را با یک کالای جدید جایگزین کنید؟ بنابراین، خرید هر کالای ارزانی صرفه‌جویی نیست زیرا اگر آن کالا خراب شود باید دوباره هزینه بیشتری بپردازید تا آن را با یک کالای جدید جایگزین کنید.

۱۳۹۴/۵/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...