نسخه چاپی

علت افزایش قیمت مسكن مهر

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی به علل اصلی افزایش قیمت مسكن مهر، تكلیف قانونی این وزارتخانه در قبال مسكن مهر و پیشنهاد برای دریافت اعتبارات بیشتر اشاره كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، احمد اصغری‌مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، تحریم‌ها و تورم را عوامل اصلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی مسکن مهر دانست و در این‌باره توضیح داد: با توجه به تحریم‌ها و تورم‌ها، قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافت که تاثیر مستقیم خود را در هزینه تمام شده ساخت مسکن گذاشت و بالا رفتن هزینه ساخت، عدم پرداخت آورده‌های نقدی توسط متقاضیان کم بضاعت و بی‌بضاعت را به دنبال داشت.

وی ادامه داد: برای کمک به حل این مشکل، دو دستورالعمل در دولت قبل و یک دستورالعمل در دولت یازدهم به منظور خروج پروژه‌ها از رکود صادر شد که به این منظور طی برگزاری جلسات متعدد و کارشناسی، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع بر قیمت مسکن مهر افزوده شد تا این پروژه متوقف نشود. این اعمال قیمت از سویی به عدم رکود ساخت و سازها کمک کرد. اما از سوی دیگر مردم‌ توان پرداخت این افزایش قیمت را نداشتند بنابراین از آغازین روزهای دولت جدید، وزیر راه و شهرسازی به دنبال حل شدن این مشکل بود و از شهریورماه سال گذشته مصوبه افزایش سقف تسهیلات را پیگیری کرد.

پیشنهاد افزایش دوباره سقف تسهیلات

مهرآبادی در ادامه با بیان اینکه مجوز شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان تنها ۲۷۰ هزار واحد مسکن مهر را پوشش می‌داد علت این امر را ثابت نگه داشتن سقف تسهیلات از سوی شورای پول و اعتبار یعنی رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان دانست.

وی افزود: مسکن مهر نیازمند مبلغ پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر است که این موضوع در حال پیگیری است. در حال حاضر، ۷۹۱ هزار واحد مسکن نیازمند دریافت تسهیلات ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان است که امیدواریم این تسهیلات تامین شود.

این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با دستورات صادر شده از سوی معاون اول رئیس جمهور، پیگیری‌ها از بانک مرکزی و کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در تامین اعتبارات تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر در زمان تعیین شده به پایان برسد.

با قرض هم که شده باید مسکن مهر به پایان برسد

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر به جلساتی که با شورای مسکن استان‌ها در خصوص مسکن مهر برگزار می‌کند اشاره کرد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: در اغلب استان‌ها، شورای مسکن فعال است که من در این جلسات تاکید کرده‌ام حتی اگر لازم باشد مسئولان استانی باید با استقراض، پروژه مسکن مهر را به پایان ببرند.

وی گفت: ۲۵۰ هزار واحد مسکن آماده تحویل اما فاقد خدمات زیربنایی است که مردم با حسرت به این واحدها نگاه می‌کنند اما نمی‌توانیم واحد بدون آب و برق را به مردم تحویل دهیم؛ از طرف دیگر هر چه از عدم ارائه خدمات زیربنایی و ساکن نشدن متقاضیان بگذرد هزینه نگهداری این واحدها بیشتر می‌شود.

مهرآبادی به مشکل دیگری در خصوص آورده‌های مردمی اشاره و اظهار کرد: مردمی که متقاضی دریافت مسکن مهر هستند، مستاجرند و اجاره‌خانه می‌پردازند اما وقتی از آنان خواسته می‌شود برای دریافت دفترچه قسط اقدام کنند، نمی‌توانند همکاری کنند چون علاوه بر اجاره‌خانه باید قسط هم بدهند و توانایی پرداخت هر دو رقم را ندارند که دستگاه‌های متولی لازم است دست به دست هم دهند تا این مشکلات زودتر برطرف شود.

وزارت راه و شهرسازی پیمانکار و کارفرمای مسکن مهر نیست

مهرآبادی در ادامه این گفتگو با یادآوری مجدد وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی در قبال طرح ملی مسکن مهر تاکید کرد: وظیفه وزارت راه و شهرسازی در قبال طرح مسکن مهر تنها واگذاری زمین است، این وزارتخانه پیمانکار و کارفرمای مسکن مهر نیست. تکمیل مسکن مهر از طریق خودمالکین که زمین در اختیارشان است و تسهیلات دریافت می‌کنند و تعاونی مسکن که از وزارت راه و شهرسازی زمین دریافت می‌کند باید دنبال شود و ما هیچ نقشی در این فرایند نداریم، با این حال هر جا مشکلی باشد ما ورود می‌کنیم چون نمی‌توانیم نسبت به این طرح بی‌تفاوت باشیم؛ به همین منظور بارها برای ساخت مساجد و مدارس و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر از محل یارانه‌ها کمک کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: هیچگونه مسئولیت اصلی، رسمی و تکلیف قانونی در خصوص مسکن مهر روی دوش وزارت راه و شهرسازی نیست اما با توجه به اینکه مثلاَ در یک پروژه هزار واحدی آماده‌سازی‌ها انجام نمی‌شد این وزارتخانه به عنوان ناظر ورود پیدا کرد.

به گفته مهرآبادی، البته در تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه هم یک طرف بانک، طرف دیگر سازنده و طرف سوم وزارت راه و شهرسازی است که وزارتخانه به منظور سرعت بخشیدن به پروژه‌ها این تفاهم‌نامه را امضا کرد.

وی در همین‌باره خاطرنشان کرد: از مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور، ۵۵۰ هزار واحد مربوط به تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه است و وزارتخانه در مقابل مابقی واحدها هیچ مسئولیتی ندارد اما از طرف دیگر هم نمی‌توانیم خودمان را کنار بکشیم چون مردم فقط چشم‌شان به وزارت راه و شهرسازی است و نه وزارتخانه‌های متولی دیگر که از اول هم حدس می زدیم تنها سراغ ما می‌آیند در حالی که ما مسئولیت اصلی را نداریم.

عدم مخالفت وزیر راه و شهرسازی با تصمیمات مربوط به مسکن مهر

مهرآبادی با بیان اینکه هر تصمیمی که در خصوص اختصاص اعتبارات به واحدهای استانی مسکن مهر می‌گیرد وزیر راه و شهرسازی با آن موافق است، اظهار کرد: تاکنون یک بار هم نشده من در جلسات استانی تصمیمی بگیرم و اعتباری را از محل یارانه‌های مسکن مهر اختصاص دهم و وزیر راه و شهرسازی با آن مخالفت کند، آخوندی به منظور تکمیل مسکن مهر با تصمیمات موافقت می‌کند و می‌خواهد با همکاری دولت این طرح ملی در موعد مقرر به پایان برسد.

۱۳۹۴/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...