نسخه چاپی

اگر لایق تر از خودتان می شناسید خائن به پیغمبرید!

مطابق اصل نخست اموال، ثروتها، پستها، مسئولیتها، سرمایه هاى انسانى، فرهنگها و میراثهاى تاریخى همگی امانتهاى الهى اند كه بدست افراد مختلف در اجتماع سپرده مى شوند.

تراز: در آیه ۵۸ از سوره نساء به دو قانون مهم و دو حکم عمومی اشاره می نماید. در قانون اول می فرماید:
«خداوند به شما فرمان می دهد كه امانتها را به صاحبان آنها بدهيد.»
البته امانت فقط به معنای امانت مادی که مردم گمان می کنند نیست و شامل هر امانت مادی و معنوی می شود. این آیه در حقیقت اعلامیه حقوق بشری اسلام است که مطابق آن هیچکس حق ندارد در امانت خیانت کند خواه صاحب امانت مسلمان باشد یا کافر یا مشرک. تمام انسانها در برابر این اعلامیه حقوق بشری اسلامی یکسانند.
بخش دوم آیه به یک دستور بسیار مهم دیگر یعنی موضوع "عدالت در قضاوت" اشاره می نماید. می فرماید که خداوند به شما فرمان داده هنگامى كه ميان مردم قضاوت و حكومت مى كنيد، از روى عدالت حكم كنيد.
در آیه ۵۸ سوره نساء می خوانیم:
«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً.»
«همانا خداوند فرمانتان مى دهد كه امانتها را به صاحبانش بدهيد و هرگاه ميان مردم داورى كرديد، به عدل حكم كنيد. چه نيك است آنچه كه خداوند شما را بدان پند مى دهد. بى گمان خداوند شنواى بيناست.»
***
سه نکته:
* کلید خوشبختی همه جوامع
مطابق آنچه در روایات متعدد آمده منظور از امانت، رهبری جامعه است که مصداق اصلی و بارز آن ائمه علیهم السلام هستند. به طور کلی کلید خوشبختى هر جامعه ای، بر سر كار بودن افراد لايق و منشأ نابسامانى هاى اجتماعى، رياست نااهلان و قضاوت هاى غلط است. یادمان باشد در انتخاب افراد لایق ما نیز سهیم هستیم زیرا یک انتخاب خوب یا بد از سوی مردم منشأ سر کار آمدن افراد لایق یا نالایق بسیار دیگری هم خواهد شد.


** ثروتها و مسئولیتها امانت الهی اند
هيچ جامعه اى خواه مادى يا الهى بدون اجراى اين دو اصل مهم اسلامى یعنی حفظ امانت و عدالت در قضاوت سامان نمى يابد. مطابق اصل نخست اموال، ثروتها، پستها، مسئوليتها، سرمايه هاى انسانى، فرهنگها و ميراثهاى تاريخى همگی امانتهاى الهى اند كه بدست افراد مختلف در اجتماع سپرده مى شوند و همه موظفند كه در حفظ اين امانت ها و تسليم كردن آن به صاحبان اصلى آن بكوشند و به هيچ وجه در اين امانتها خيانت نشود.
از طرفى هميشه در اجتماعات، برخوردها و تضادها و اصطكاك منافع وجود دارد كه بايد با حكومت عادلانه، حل و فصل شود تا هرگونه تبعيض و امتياز نابجا و ظلم و ستم از جامعه برچيده شود.


*** اگر لایق تر از خودتان می شناسید خائنید!
حضرت علی عليه السلام می فرماید:
«من تقدّم على قوم و هو يرى فيهم من هو افضل، فقد خان اللَّه و رسوله و المؤمنين»
هركس خود را در جامعه بر ديگران مقدّم بدارد و پيشوا شود در حالى كه بداند افراد لايق تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پيامبر و مؤمنان خيانت كرده است. (الغدير، ج ۸)

۱۳۹۴/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...