نسخه چاپی

موجودی بنزین كشور ته كشید

مجموعه شركت ملی پالایش و پخش فرآرده‌های نفتی در طول دو سال گذشته نه تنها اقدامی در جهت افزایش كمیت و كیفیت‌ و خودكفایی فرآورده‌های نفتی به خصوص بنزین انجام نداده بلكه به گواه آمار و اطلاعات رسمی از ابتدای سال جاری واردات بنزین نیز ۳۲۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روسا، سرپرستان و کارشناسان متخصص از مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در طول مدت ۲ سالی که از فعالیت دولت یازدهم می گذرد اثرات جبران ناپذیری را در این صنعت برجای گذاشته است.

افرادی که در شرایط سخت تحریم بدون حضور سازندگان و صاحبان لیسانس، طرح افزایش ظرفیت و ارتقاء کیفیت محصولات شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و پالایشگاه ابادان را بدون هیچگونه حادثه ای راه اندازی کرده و محصولاتی با استاندارهای روز دنیا چون بنزین و گازوئیل یورو ۴ را تولید کردند.

اخراج این افراد در طول ۲ سال گذشته باعث بسته شدن ها و خروج اضطراری پالایشگاه‌ها از مدار تولید و ایجاد خسارات میلیاردی به تجهیزات پالایشگاهی شد، نمونه واضح آن شرایطی بود که در یک سال اخیر برای پالایشگاه بزرگ شازند رخ داد.

این گزارش حاکی است براساس اسناد موجود توقف‌های خارج از برنامه ضمن کاهش تولید خوراک پالایشگاه‌ها به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز ٬تولید محصول بنزین را نیز طی ماه‌های سال جاری تاکنون نسبت به سال گذشته ۴ تا ۶ درصد کاهش داده است.

از طرفی براساس وعده‌های مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش قرار بود واحد ایزومریزاسیون پالایشگاه اصفهان در آبان ماه سال ۱۳۹۳ ٬ بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس در اوایل سال ۱۳۹۴ ٬ واحد تصفیه بنزین پالایشگاه آبادان در زمستان ۱۳۹۳ و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواسط ۱۳۹۴ به بهره برداری رسد که تاکنون محقق نشده و وضعیت پیشرفت فیزیکی آنها حاکی از عدم اراده برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

بنابراین در طول این دو سال نه تنها اقدامی در جهت افزایش کمیت و کیفیت‌ و خودکفایی فراورده های نفتی به خصوص بنزین رخ نداده که به گواه آمار و اطلاعات موجود واردات بنزین نیز ۳۲۴ درصد افزایش یافته است.

براساس اسناد رسمی در مدت ۱۴۴ روزه سال گذشته حجم موجودی بنزین یک هزارو ۶۵۴ میلیون لیتر بود که در مدت مشابه سال جاری موجودی بنزین به ۶۱۹ میلیون لیتر یعنی به زیر خط قرمز رسیده است.

همچنین براساس آمار و اطلاعات منتشر شده در سال گذشته به طور میانگین ۲ میلیون لیتر بنزین به صورت ماهانه وارد کشور شده است که در سال جاری حجم واردات به طور میانگین ماهانه به بیش از ۸ میلیون لیتر رسیده است.

این گزارش اضافه می کند تولید بنزین نیز به دلایلی که گفته شد کاهش پیدا کرده است و مسئولان امر به دلیل جبران کاهش و افزایش موجودی به دنبال افزایش واردات بنزین هستند تا در شهریورماه که در واقع ماه پایانی سفرهای تابستانی است بتوانند بنزین مورد نیاز کشور را تامین کنند.

پس از انتشار اسنادی که نشان می‌داد محموله های بنزین وارداتی در غیاب دستگاه نظارتی و با نادیده گرفتن استانداردهای اجباری توسط واسطه ها پس امتزاج در مخازن مستقر در بندر فجیره وارد می‌شود خبری از سوی روابط عمومی وزارت نفت، از قول علی محمد بساق زاده مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پتروشیمی، در گفتگو با خبرگزاری رسمی وزارت نفت منتشر شد که کل تولید روزانه ریفرمیت در مجتمع‌های پتروشیمی نوری و بندر امام بمیزان ۶ هزار تن در روز ( معادل حدود ۷.۵ میلیون لیتر در روز ) از سوی شرکت های ایرانی صادر می شود.

این در حالی است که مسئولین وزارت نفت به بهانه سرطانزا و آلوده بودن بنزین های حاصل از ریفرمیت تولید پتروشیمی ها، از چرخه حذف و در نتیجه بنزین داخلی تعطیل اعلام شد و به دنبال آن واردات گسترده بنزین آن هم با برچسب ادعایی استاندارد یورو۴ آغاز شد.

۱۳۹۴/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...