نسخه چاپی

"سوریه را گورستان متجاوزان می‌كنیم"

سرلشكر یحیی سلیمان با اشاره به آمادگی ارتش سوریه برای انجام هرنوع ماموریتی هشدار داد كه متجاوزان به خاك سوریه مبادا فكر نزدیك شدن به این كشور در ذهنشان خطور كند چرا كه سوریه را گورستانی برای آنها تبدیل می‌كنیم.

سرلشکر دکتر یحیى سلیمان کارشناس مسائل راهبردی و از فرماندهان بازنشسته ارتش سوریه در گفتگو با فارس به بررسی اوضاع سوریه و رزمایش بزرگ این کشور پرداخت.

وی در این گفتگو درباره علل برگزاری رزمایش بزرگ نظامی گفت که ما به طرف‌های مداخله گر در امور سوریه تاکید می‌کنیم که ارتش و نیروهای مسلح سوریه هم چنان مقاوم و پابرجا هستند و آماده‌اند که هر ماموریتی به آنها محول می‌شود، را جهت حفظ امنیت ملی سوریه و مقابله با تمام چالش‌های و تهدیدها و خطرات به انجام برسانند.

سرلشکر بازنشسته سوری به کشورهایی که قصد حمله به سوریه دارند نیز هشدار که سوریه گورستان کسانی است که می‌خواهند به سیادت و حق حاکمیت یا اراضی آن تجاوز کنند، این رزمایش‌های بزرگ آبی خاکی هوایی در این روزها از این جهت برگزار می‌شود تا نشان دهد که نیروهای مسلح این کشور در آمادگی کامل بسر می‌برند و در آن از انواه سلاح‌ها استفاده شده است و طرف‌های ذیربط و کسانی که رزمایش ما را با ماهواره‌های خود رصد می‌کنند، هر آنچه را که لازم است دریابند، دریافته‌اند.

این کارشناس مسائل راهبردی همچنین تأکید کرد: آنها باید بدانند که ارتش سوریه همواره قوی و قدرتمند خواهد بود و هیچ رژیمى یا کشوری نمی‌تواند، ضربه یا خللی به آن وارد کند و این ارتش همواره از امنیت ملی و کشور خود دفاع خواهد کرد.

****متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است****

اهمیت رزمایش‌هایی که ارتش سوریه در این روزها برگزار می‌کند، چیست؟

یحیى سلیمان: این رزمایش‌ها در راستای طرح آموزش و تمرین عملیاتی استراتژیک نیروهای مسلح برگزار می‌شود و افزون بر اینکه رزمایش‌هایی طبیعی و معمول به شمار می‌آیند، در چارچوب برنامه‌های ریخته شده از قبل برای آموزش و تمرین نیروهای مسلح سوریه به شمار می‌آید و در واقع آمادگی جهت رویارویی با شرایط کنونی حاکم بر کشور و منطقه و چالش‌های واقعی یا احتمالی و مقابله با ترفندهایی است که برخی تلاش می‌کنند با توسل به آنها بر نیروهای مسلح دست یابند.

به این طریق ما به این طرف‌ها تاکید می‌کنیم که ارتش و نیروهای مسلح سوریه هم چنان مقاوم و پابرجا هستند و آماده‌اند که هر ماموریتی به آنها محول می‌شود، را جهت حفظ امنیت ملی سوریه و مقابله با تمام چالش‌های و تهدیدها و خطرات به انجام برسانند.

اهمیت این رزمایش‌ها در این برهه از زمان را چگونه ملاحظه می‌کنید؟

یحیى سلیمان: واقعیت امر این است که درخواست‌های بیشماری از سوی برخی طرف‌های خارجی مبنی بر دخالت نظامی در سوریه به گوش می‌رسد و دشمنان سوریه تلاش می‌کنند، حضور نیروهای نظامی خارجی در کشور را با استناد به بند هفتم منشور سازمان ملل متحد یا از طریق تصویب قطعنامه‌‌ای در شورای امنیت و تحمیل تحریم‌ها و مجازات‌های بیشتر علیه سوریه توجیه و راه اشغال نظامی این کشور را هموار کنند.

این رزمایش در واقع از این جهت برگزار می‌شود تا به این طرف‌ها درباره دخالت در امور سوریه و حتی نزدیک شدن به آن هشدار دهد و به آنها تاکید کند که مبادا فکر نزدیک شدن به سوریه نیز به ذهنتان خطور کند، چرا که سوریه بسان دیگر کشورهایی که به آنها تجاور کردید نیست،‌

سوریه گورستان کسانی است که می‌خواهند به سیادت و حق حاکمیت یا اراضی آن تجاوز کنند، این رزمایش‌های بزرگ آبی خاکی هوایی در این روزها از این جهت برگزار می‌شود تا نشان دهد که نیروهای مسلح این کشور در آمادگی کامل بسر می‌برند و در آن از انواع سلاح‌ها استفاده شده است و طرف‌های ذیربط و کسانی که رزمایش ما را با ماهواره‌های خود رصد می‌کنند، هر آنچه را که لازم است دریابند، دریافته‌اند.

پیام مورد نظر شما از برگزاری این رزمایش‌ها چیست؟

یحیى سلیمان: به نظر من این رزمایش در واقع آخرین پیامی است که به کشورهای همجوار سوریه داده می‌شود، این که تمام ترفندها و نقشه‌های شما با ناکامی و شکست همراه شدند و شما نمی‌توانید حتی بر یک وجب از خاک سوریه نیز دست پیدا کنید، اگرچه در این راه تمام عرف‌ها و آداب و رسوم و روابط حسن همجواری را زیر پا گذاشتید و هم اکنون ببنید که در صورت رویارویی با چه کسانی رو در رو خواهید.

به نظر شما همزمانی رزمایش‌های دو کشور سوریه و ایران بخشی از واکنش و پاسخگویی به ایده دخالت خارجی نظامی در منطقه به شمار می‌اید؟

یحیى سلیمان: چالشی که سوریه با آن مواجه است، چالش پیچیده و بزرگی است، اما ائتلاف سوریه – ایران پیام‌های مشخص و معینی را برای منطقه به همراه دارد، اینکه خواست و اراده ملل منطقه باید پیروز شود و هیچ کس در هر جای جهان باشد، نمی‌تواند در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند و ما سوری‌ها و ایرانی‌ها از استقلال ملی خود و امنیت ملی خود دفاع می‌کنیم و این امری کاملا طبیعی است و امری رایج است که در راستای آن رزمایش‌هایی نیز در هریک از این کشورها برگزار شود و به خاطر این اهداف دو کشور به یکدیگر نزدیک شوند.

همچنین این پیام را به دشمنان سوریه و ایران می‌دهد که شما با کشورهایی رو در رو خواهید شد که طرف‌های آسان و راحتی برای شما نخواهند بود و در اوج آمادگی بسرمی‌برند و اگر در این بین رویارویی رخ دهد، دامان ان همه را خواهد گرفت.

با برگزاری این رزمایش‌ها خواهان رساندن چه پیامی برای گروه‌های مسلحی هستید که نام ارتش آزاد سوریه را برخود نهاده‌اند، آن هم پس از شایعاتی که درباره بروز برخی شکاف‌ها در ارتش سوریه منتشر شد؟

یحیى سلیمان: آنچه که آن را ارتش آزاد سوریه نامیده‌اند، در واقع گروه‌های مسلحی هستند که بدون حمایت نیروها و کشورهای خارجی برای چند روز بیشتر دوام نخواهند آورد، اما با کمال تاسف برخی از سوری‌ها فریب این دشمنان تاریخی سوریه را خوردند و نه تنها به مردم خود که به تمام آزادگان جهان تعدی و تجاوز کردند تا با هم‌پیمان شدن با دشمنان سوریه به اهداف آنها در این کشور خدمت کنند و کشورهای خارجی آنها را به مزدوری خویش دراورده‌اند.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش مشروحی از رزمایش‌های سوریه پخش کرد، به نظر شما این رزمایش‌ها چه پیامی برای رژیم صهیونیستی دارد؟

یحیى سلیمان: ما در ارتش سوریه از رویارویی با قدرتمندترین ارتش‌های جهان باک نداریم، ارتش‌هایی که حتی از ارتش رژیم صهیونیستی نیز قوی‌تر و قدرتمندتر است و آنها طی جنگ با ما درخواهند یافت که چه طرفی قوی‌تر است، آنها یا ارتش سوریه.

آنها باید بدانند که ارتش سوریه همواره قوی و قدرتمند خواهد بود و هیچ رژیمى یا کشوری نمی‌تواند، ضربه یا خللی به آن وارد کند و این ارتش همواره از امنیت ملی و کشور خود دفاع خواهد کرد.

۱۳۹۱/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...