نسخه چاپی

حضور خاتمي و حزب مشاركت در هر دو جنگ نرم 78 و 88 عليه نظام

بررسی اشتراكات معركه 18 تیر و فتنه 88

عکس خبري -بررسي اشتراکات معرکه 18 تير و فتنه 88

معاون فرهنگی سپاه با اشاره به اشتراكات معركه 18 تیر و فتنه 88 گفت: در هر دو جنبش نرم اصلاح طلبان حضور داشتند و خاتمی به همراه حزب مشاركت صحنه گردان اصلی این فتنه ها بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا مقدم فر در برنامه تلویزیونی دیروز، امروز، فردا با اشاره بر لزوم عبرت گیری از تاریخ اظهار داشت: عبرت گیری از تاریخ یک صفحه روشن و یک معرفت است.
وی با بیان اینکه سفارش بزرگان هم این بوده است که تاریخ را مرور کنیم، گفت: به جبر تاریخی اعتقاد ندارم اما معتقدم که تاریخ تکرار خواهد شد. لذا ضرورت دارد که تاریخ به صورت دائمی رصد و بازبینی شود.

معاون فرهنگی سپاه با بیان اینکه تاریخ چراغ راه آینده است ادامه داد: عدم توجه به حوادث گذشته که توسط برخی از شخصیت ها تاکید می شود غفلت است. لذا رسانه ها وظیفه مهمی در بازخوانی صفحه های تاریخ دارند.

کارشناس مسائل سیاسی همچنین با بازخوانی فتنه سال 88 گفت: 18 تیر نمادی از دو سال تلاش بود. از خرداد 76 دو سال برای ایجاد فتنه 18 تیر برنامه ریزی شده بود که این معرکه بعد از 10 سال به فتنه 88 تبدیل شد.

مقدم فر با اشاره به چگونگی شکل گیری 18 تیر گفت: در خرداد 76 حماسه ای با حضور و مشارکت مردم رقم خورد که در کنار این عرصه جدید عده ای تلاش کردند گفتمان جدیدی را مطرح کنند.

وی افزود: در کنار شکل گیری دولت اصلاحات گفتمان پردازی جدیدی سعی کردند باور و رفتار جامعه را تغییر دهند .

معاون فرهنگی سپاه با اشاره به صحبت تاریخی رهبر انقلاب در 21 تیر 78 تاکید کرد: ایشان فرمودند "خیلی از کسانی که 20 سال از نظام عقده داشتند در حوادث اخیر می خواهند عقده گشایی کنند" لذا عده ای بعد از پیروزی انقلاب مترصد این فرصت بودند.

وی با بیان اینکه حوادث 18 تیر به سناریوها و برنامه های حلقه کیان باز می گردد، توضیح داد: مرکز مطالعات ریاست جمهوری که در دست موسوی خوئینی ها بود و روزنامه سلام و از طرفی نیز روزنامه صبح امروز و تئوریسین های اصلاحات همچون، حجاریان، کدیور و سروش سعی به ترویج اندیشه هایی نو در کنار دولت اصلاحات کردند.

مقدم فر افزود: چهره های عضو حلقه کیان که شکل گیری آن به قبل از انقلاب بر می گردد به مرور زمان دچار استحاله شده بودند و بعد از دوم خرداد 76 چهره های جدیدی از درون اصلاحات به آن پیوستند و با نظریه پردازی لیبرالیستی بر ضد ولایت فقیه از مواضع انقلابی و دینی مردم فاصله گرفتند.

وی ادامه داد: در این دو سال (دوم خرداد 76 تا 18 تیر 78) این گروه با ابزار رسانه به خصوص روزنامه سلام و صبح امروز به ترویج اندیشه های خود پرداختند و با التهاب آفرینی به خصوص در قضیه قتل های زنجیره ای زمینه حوادث 18 تیر را فراهم کردند.

معاون فرهنگی سپاه در مورد قتل های زنجیره ای گفت: در این ماجرا هنوز ابهامات زیادی وجود دارد عده ای این کار را در درون وزارت اطلاعات انجام دادند تا وزارت اطلاعات را که چشم نظام است به قول مقام معظم رهبری درب و داغان کنند.

وی با بیان اینکه برخی از حوادث 18 تیر نیز متوجه نیروی انتظامی بود گفت: در این حادثه در کنار تخریب وزارت اطلاعات تخریب نیروی انتظامی را نیز در دستور کار داشتند و همچنان که شاهد بودیم کارهای زیادی برای تحریک کردن این نیرو انجام دادند که رسانه های گسترده فعال اصلاحات آتش تهیه این معرکه بودند.

معاون فرهنگی سپاه با اشاره به بهانه اصلاح طلبان در حوادث 18 تیر گفت: بهانه این بود که یک سندی مجلس پنجم در قالب یک طرح اصلاح قانون مطبوعات مطرح کرد که با تصویب این طرح هجمه های سنگین رسانه ای توسط اصلاح طلبان به راه انداخته شد.

وی با اشاره به بندهایی از طرح اصلاح قانون مطبوعات گفت: این طرح 4 بند کلی دارد در بند 1 ممنوعیت فعالیت های مطبوعاتی با گروهک های ضد انقلاب و وابسته به رژیم طاغوت و بیگانه، بند دوم ممنوعیت دریافت کمک از بیگانگان ، بند سوم التزام عملی مدیران رسانه به قانون اساسی و در بند چهارم نیز بر پاسخگو بودن نویسنده در کنار مدیرمسئول تاکید شده بود.

مقدم فر افزود: بعد از تصویب این طرح شروع به هجمه های گسترده کردند و روزنامه سلام تیتر زد که طرح اصلاح قانون مطبوعات متعلق به سعید امامی است و یک سند محرمانه از وزارت اطلاعات منتشر کرد.

وی ادامه داد: بلافاصله وزارت اطلاعات ضمن شکایت از روزنامه سلام این سند را تکذیب کرد که این امر منجر به توقیف روزنامه سلام شد که به دستور خاتمی وزارت اطلاعات شکایت خود را پس گرفت.

مقدم فر با اشاره به جوسازی های روزنامه نشاط و صبح امروز در مورد توقیف روزنامه سلام گفت: روزنامه صبح امروز که متعلق به حزب حاکم(مشارکت) بود شروع به جوسازی کرد.

وی با بیان اینکه اوایل تیر ماه 78 نشانه هایی از بیرون و رسانه های خارجی از وقوع اتفاقات جدید در ایران پیدا می شد، گفت: از آغاز تیرماه رسانه های خارجی در یادداشت ها و مصاحبه هایشان صحبت از یک اتفاق جدید در ایران می کردند. روزنامه اکونومیست نیز اصطلاح تابستان داغ را در مقاله ای به کار برد و عنوان داشت تیرماه شاهد آزمون جدی برای رویارویی نیروهای محافظه کار با اصلاح طلبان خواهد بود.

مقدم فر افزود: این مقدمات ادامه داشت تا به جرقه یعنی توقیف روزنامه سلام رسید و اعتراض ها از کوی دانشگاه شروع و حادثه 18 تیر اتفاق افتاد که به سطح خیابانها کشیده شد.

معاون فرهنگی سپاه با بیان اینکه حادثه 18 تیر در اثر رقابتهای سیاسی انتخابات 76 نبود در آن زمان بعضی ها فکر می کردند شعار اصلاح طلبی که همراه با الفاظ و ادبیات جدیدی بود یک گشایشی ایجاد خواهد کرد بنابراین آن رقابتهای سیاسی را نمی توان به رویارویی اصلاح طلبان با نیروهای مومن انقلابی تلقی کرد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه فتنه 88 را نیز باید در طول فتنه 18 تیر را مورد بررسی قرار دهیم گفت: آنچه که در 18 تیر اتفاق افتاد درحماسه 23 تیر ظرف 5 روز جمع شد یک تست بود برای فتنه 88 که هدف اصلی در این دو جنگ نرم اردوکشی خیابانی بود.

وی با بیان اینکه ماجراهای 18 تیر از درون دولت اصلاحات رقم خورد، گفت: عرصه دار معرکه 18 تیر دولت اصلاحات بود به طوری که شاهدیم وزیر علوم بلافاصله بعد از ماجرای 18 تیر استعفا داد و رئیس تمام دانشگاهها نیز طی آن استعفا دادند که این امر موجب شعله ور شدن آتش و مهر تاییدی بر همه این فتنه گری ها و شایعات بود.

مقدم فر تصریح کرد: فتنه گران دیدند که تست آنان در فتنه 18 تیر جواب نداد و شکست خورد لذا 10 سال برنامه ریزی و تلاش کردند که میوه ای که در فتنه 78 کال بود را در فتنه 88 بچینند.

وی با بیان اینکه اگر با فتنه 18 تیر هوشیارانه برخورد می کردیم و از آن به راحتی عبور نمی کردیم فتنه 88 شکل نمی گرفت گفت: فتنه 18تیر و 88 هر دو جنبش نرم بود که رسانه ها اصلی ترین ابزار آن بودند و از یک ریشه منشعب شده بودند.

مقدم فر با اشاره به اشتراکات معرکه 18 تیر و فتنه 88 گفت: در هر دوی این جنبش شاهد اردوکشی خیابانی بودیم و در هر دوی این فتنه ها اصلاح طلبان حضور داشتند. خاتمی در هر دو جا بود و اصلی ترین حزبی که در این دو فتنه نقش آفرینی کرد مشارکت بود. در فتنه اول بهانه توقیف روزنامه سلام بود و در فتنه دوم تهمت تقلب.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: جنگ رسانه ای و هجمه آوردن برای گرفتن قدرت و حاکم شدن از طریق خشونت برخلاف آنچه که شعارش را می دادند از جمله مشترکات این دو فتنه بود.

وی افزود: همچنین بحث کشته سازی ها را در هر دو فتنه داشتیم به طوری که در قائله 78 می بینیم که روزنامه صبح امروز یک هفته عزای عمومی اعلام کرد و در فتنه اخیر نیز شاهد بودیم هر روز یک شهید دروغین را علم می کردند و به کارگیری اوباش نیز در هر دو فتنه مشهود بود.

۱۳۹۱/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...