نسخه چاپی

ركورد سبك‌ترین ماده جامد جهان شكست!

تیمی از محققان دانشگاه فنی هامبورگ و دانشگاه كیل دست به ساخت ماده‌ای زده‌اند كه به ادعای آنها سبك‌ترین ماده جامد جهان است.

به گزارش ايسنا، اين عنوان تا پيش از اين در اختيار ماده «آئروژل» با 99.9 درصد هوا و تراكم يك ميلي‌گرم بر سانتيمتر مكعب و «ريزشبكه فلزي» با تراكم 0.9 ميلي‌گرم بر سانتي‌متر مكعب قرار داشت.

اما ماده جديد محققان حاوي 99.99 درصد هوا با يك شبكه سه‌بعدي از نانولوله‌هاي متخلخل كربني بوده كه درون يكديگر رشد كرده‌اند.

ماده «آئروگرافيت» از تراكم كمتر از 0.2 ميلي‌گرم بر سانتي‌متر مكعب برخوردار بوده كه به آن اجازه مي‌دهد با يك عامل 1000 فشرده شده و متعاقبا به حالت اوليه خود بازگردد.

با وجود تراكم بسيار پائين اين ماده، آئروگرافيت از ظاهر سياه رنگ و مات در برابر نور برخوردار است.

دانشمندان اين ماده اسفنج مانند را زماني كه در جست‌وجوي ساختارهاي كربني سه بعدي با ارتباط متقاطع بودند، كشف كردند. اين ماده طبق گزارشها بسيار نيرومندتر از ماده نسبتا شكننده آئروژل بوده و مي‌تواند در برابر نيروي مكانيكي تا حداقل 35 بار بيشتر از تراكم خود مقاومت كند.

آئروگرافيت در يك فرايند تك گام با استفاده از الگوهاي اكسيد زينك ايجاد شده كه به تكه‌هاي ماده اجازه رشد به اشكال مختلف در اندازه‌هايي به بزرگي چندين سانتيمتر مكعب را مي‌دهد.

به دليل رسانايي برق و مقاومت شيميايي اين ماده، آئروگرافيت مي‌تواند بصورت بالقوه در دستگاه‌هايي مانند پيل الكتريكي مورد استفاده قرار گيرد.

توليد اين ماده بصورت رسمي در مقاله‌اي در مجله Advanced Materials اعلام شده است.

۱۳۹۱/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...