نسخه چاپی

كاهش واردات كالای‌لوكس به كشور

هرچند واردات كالاهای لوكس همواره یكی از چالش های اقتصاد كشور محسوب می شود اما دولت یازدهم با كاهش واردات آن در چهار ماهه ابتدای سال جاری بخشی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق كرد.

به گزارش نما به نقل از راه دانا از آنجا که واردات کالاهای لوکس از لحاظ ساختاری با اقتصاد مقاومتی سازگار نیست دولت یازدهم در چهار ماهه ابتدای سال جاری با کاهش اقلام وارداتی در گروه کالاهای لوکس در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و خروج ارز گام برداشته است.

به گزارش ایرنا، توجه به واردات کالاهای لوکس از دولت دهم و همزمان با تلاطم بازار ارز و مشکلات اقتصادی آغاز شد به نحوی که دولت در نیمه دوم سال 91 پس از اتفاقات ارزی،تصمیم گرفت واردات کالاهای اولویت 10 را ممنوع کند. در این فهرست که با عنوان کالاهای لوکس معروف است، از الاغ تا برخی اقلام لوازم خانگی و عمدتا کالاهای ساخته شده غیرضروری برای خانوارها جای دارد.

دولت دهم در ابتدا 5 گروه اول این اولویت بندی را مشمول ارز مرجع با نرخ 1226 تومان کرد و پس از آن به دلیل کمبود ارز تنها به اولویت 1 و 2 این فهرست ارز مرجع اختصاص داد و مابقی اولویت ها تا گروه 9 مشمول دریافت ارز مبادله ای شد.

اما در دولت یازدهم تمام کالاها با ارز آزاد و به اصطلاح ارز متقاضی وارد کشور می شدند و تنها واردات کالاهای اولویت 10 به کشور ممنوع اعلام شده بود تا اینکه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ابلاغیه ای واردات 40 قلم کالای اولویت 10 را آزاد اعلام کرد و بعد از آن نیز دولت تصمیم گرفت تا واردات تمام کالاهای اولویت 10 را با ارز متقاضی آزاد اعلام کند.

بنابراین به گفته محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن تجارت پس از این ابلاغیه دیگر ممنوعیتی برای واردات کالاهای لوکس یا همان کالاهای گروه ۱۰ وجود ندارد اما مبنای تعرفه واردات کالاهای لوکس گروه ۱۰ دو برابر شد تا تجار کالاهای به صرفه را وارد کشور کنند.

با مصوبه دولت یازدهم، ثبت سفارش کالاهای اولویت 10(کالاهای لوکس و غیرضرور)با ارز متقاضی و پرداخت دو برابر تعرفه آزاد و همین امر نیز سبب شد تا ورود کالاهای لوکس با تدبیر دولت یازدهم با وجود آزاد بودن با کاهش مواجه شود و دولت بتواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام های مناسبی بردارد.

البته توصیه کارشناسان اقتصادی نیز این بود که در اقتصاد مقاومتی باید تا حد امکان مصرف کالاهای خارجی را کاهش داد، حتی باید تلاش کرد که کالاهای ضروری را هم به مرور در داخل کشور تولید و از خروج ارز تا حد ممکن پیشگیری کرد، از این رو باید در راستای تامین نیازها در داخل کشور گام برداشت.

** آمار گمرک نشان از کاهش واردات لوکس در چهار ماهه امسال دارد
نگاهی به آمار گمرک ایران نشان می دهد که واردات کالاهای لوکس که شامل 22 فصل می شود در چهار ماهه ابتدای سال جاری با کاهش چشمگیری مواجه شده است.
ناگفته نماند که کالاهای اولویت ده(کالاهای لوکس) عبارت از فصل اول (33 ردیف تعرفه) ماکیان، غاز، الاغ، اسب، مرغابی، خرگوش، شتر ،فصل دوم (60 تعرفه): گوشت حیوانات حرام گوشت و برخی حلال گوشت ها و ژامبون و فصل سوم(150 ردیف): انواع ماهی ها ،فصل چهارم (60 ردیف): نخودفرنگی، گوش فیل، زیتون، کدو، فصل هشتم (80 ردیف تعرفه): انگور، سیب، گلابی، به، گیلاس، زردآلو، آلبالو، فصل نهم (60 ردیف تعرفه): دارچین، فلفل، قهوه، چای ؛فصل دوازدهم (20 ردیف تعرفه): جوراب، لباس و متعلقات آن، لباس نوزاد، کشباف، قلاب باف،فصل بیستم (50 ردیف تعرفه): آب گوجه فرنگی، مخلوط آب میوه و سبزیجات، فصل چهل و هشتم (20 ردیف تعرفه): کاغذ، پاکت نامه، جعبه، کیسه، آلبوم، کیف، فصل شصت و یکم (110 ردیف تعرفه): انواع لباس، کشباف، قلاب باف و پوشاک؛ فصل شصت و دوم (140 ردیف تعرفه): دستمال، گرمکن ورزشی، لباس دوخته نشده، زیرپوش؛ فصل شصت و سوم (50 ردیف تعرفه): روپوش، کشباف، قلاب باف؛ فصل شصت و چهارم: کفش ورزشی، لباس اسکی و دوومیدانی، اجزای کفش؛ فصل شصت و نهم (50 ردیف تعرفه): سرامیک لعاب زده، کاشی، سرامیک و سفال ؛فصل هفتادم (60 ردیف تعرفه): شیشه، پشم شیشه، زیورآلات، جواهر آلات از جنس شیشه؛ فصل هفتاد و سوم (40 ردیف تعرفه): لوازم، اشیاء و لوازم سر میز آشپزخانه، ظرفشویی، روشویی؛فصل هشتاد و دوم (40 ردیف تعرفه): قاشق، چنگال، تیغ و مدادتراش؛ فصل هشتاد و چهارم (12 ردیف تعرفه): لوازم خانگی، یخچال سایدبای ساید، جاروبرقی، لباسشویی، کولر آبی، ماشین ظرفشویی؛ فصل هشتاد و پنجم (60 ردیف تعرفه): رادیاتور، آبگرمکن و آب سردکن؛فصل نود و دوم: مبلمان، میز بیلیارد، صندلی؛ فصل نود و پنجم (30 ردیف تعرفه): انواع ادوات مثل چرخ و فلک، تاب، راکت تنیس و لوازم اسکی و فصل نود و ششم: خودروی بالای 2500 سی سی است.

براساس آمار گمرک ایران واردات تلویزیون ال ای دی در چهار ماهه ابتدای سال جاری معادل 185 میلیون و یکصد هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است.

همچنین در این مدت در بخش واردات ماشین لباسشویی و اجزا 27 میلیون و 700هزار دلار واردات انجام شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 59 درصد کاهش داشته است.
واردات نوت بوک در این دوره 23 میلیون و 300 هزار دلار با 59 درصد کاهش بوده ضمن اینکه دوربین دیجیتال نیزمعادل 17 میلیون و 200هزار دلار وارد شده که از کاهش 33 درصدی برخوردار بوده است.

براساس آمار گمرک ایران، واردات گوشت ماهی دراین دوره صد درصد، قندو شکر 93 درصد، پشم، نخ و پارچه 42 درصد، کفش 18 درصد، کلاه و اجزا 50 درصد، مصنوعات سنگ، گچ و سیمان 15 درصد، محصولات سرامیکی یک درصد و شیشه و محصولات مرتبط 6 درصد کاهش داشته است.

همچنین گمرک ایران اعلام کرد در چهار ماهه ابتدای سال جاری واردات سنگ های گران بها 45 درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی، لوازم خانگی و تلویزیون نیز با 33 درصد کاهش مواجه بوده است.

واردات مبلمان، تختخواب، چراغ های روشنایی 35 درصد و اسباب بازی 30 درصد در دوره زمانی مذکور کاهش داشته است.این نکته نیز قابل ذکر است که براساس مصوبه هیات دولت واردات خوردرو های بالای 2500 سی سی ممنوع است بنابراین در سرفصل واردات گمرک نیز وجود ندارد.

البته این کاهش واردات کالای لوکس در حالی است که با توجه به اعلام نتیجه برجام و بهبود شرایط ارزی کشور و آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران، دولت یازدهم باز هم قصد دارد تا سختگیری ها را در مورد واردات کالای لوکس ادامه دهد و همچنان تولید داخل را تقویت کند تا هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد و هم کالای مورد نیاز خارجی در بازار وجود داشته باشد.

۱۳۹۴/۵/۳۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...