نسخه چاپی

هاموند بابت رفتار انگلیس عذرخواهی كند

تحلیلگر یك روزنامه انگلیسی در آستانه سفر وزیر خارجه این كشور به تهران برای بازگشایی سفارت، از او خواسته از ایرانی‌ها بابت رفتار لندن، از جمله در كودتای ۲۸ مرداد ۳۲ عذرخواهی كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک روزنامه انگلیسی در یادداشتی در روز پنجشنبه به «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه این انگلیس پیشنهاد کرد در مراسم بازگشایی سفارت آن کشور در تهران که روز یکشنبه انجام می‌شود، بابت رفتار لندن در قبال تهران از جمله در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ عذرخواهی کند.

«لیندسی هیلسام»، روزنامه‌نگار گاردین در این یادداشت بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را یک گام رو به جلو خوانده اما افزوده است: «هاموند باید به رویدادهایی مانند کودتای مورد حمایت انگلیس در سال ۱۹۵۳ اعتراف کند.»

تحلیلگر انگلیسی با بیان اینکه «ایرانی‌ها به آسانی تاریخ را دور نمی‌اندازند» به گرامی‌داشت سالروز کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ در ایران اشاره و از پنهان‌کاری انگلیس در اعتراف به نقشش در این واقعه، همراه با آمریکا انتقاد کرده است.

گاردین بخش‌هایی از یک گزارش خبرگزاری فارس در روز چهارشنبه که این کودتا را عامل بی‌اعتمادی ایران به آمریکا و انگلیس دانسته بود را شاهدی بر اثرگذاری حادثه ۲۸ مرداد بر روابط ایران با این دو کشور دانسته است.

تحلیلگر این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: «اگر هاموند در برابر سفارت تازه بازگشایی‌شده بایستد و از نقش انگلیس در کودتایی که هدایت‌گر ایران به عصر بی‌رحمانه شاه بود عذرخواهی کند می‌توان گفت گامی طولانی برای ترمیم واقعی روابط برداشته شده است.»

۱۳۹۴/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...