نسخه چاپی

ایران به دنبال احیای امپراطوری پارسی است

ژنرال بازنشسته و مشاور سابق دولت عربستان ضمن تأكید بر تلاش برای صلح با رژیم صهیونیستی مدعی شد كه ایران به دنبال احیای امپراطوری پارسی است.

به گزارش نما به نقل ازفارس ، «انور عشقی» ژنرال بازنشسته و مشاور سابق دولت عربستان سعودی که دیدارچندی قبلش با «دوری گلد» مدیر کل وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی خبرساز شد، در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخته و تأکید کرده است که او و گلد در پروژه‌ای مشترک برای برقراری صلح میان اعراب و اسرائیل، تلاش می‌کنند.
وی در خصوص توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) تصریح کرد: من معتقدم که این یک توافق خوب است.
با اینحال وی درباره روند مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: در تمامی مذاکرات، جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف در خصوص بسیاری از موارد توافق کردند که این مسئله روسیه و بسیاری دیگر را شگفت زده کرد.
عشقی سپس تأکید کرد که از رفتار کری درباره مذاکرات هسته‌ای تعجب کرده است و گفت: او طرف ایرانی را مورد حمایت قرار داد. کری و رئیس وی (اوباما) تمایل داشتند که مسائل را همانطور که ایران می‌خواهد، مشاهده کنند.
وی سپس تأکید کرد که توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ تغییری در روند ایران به وجود نمی‌آورد و گفت: من معتقدم که تا زمانی که این رژیم (کنونی) در ایران در قدرت است، تهران رفتار و تفکر خود را تغییر نخواهد داد. ایران کارهای زیادی را انجام می‌دهد که خوب نیست. آنها می‌خواهند امپراطوری پارسی را احیا کنند و آنها می‌خواهند از طریق بی‌ثبات کردن، بر خاورمیانه سلطه یابند.
عشقی سپس به پروژه مشترک خود و دوری گلد اشاره کرد و گفت: پروژه اصلی بین من و دوری گلد، برقراری صلح بین کشورهای عربی و اسرائیل است. این یک مسئله شخصی است اما دولت من از این پروژه مطلع است. دولت من مخالف آن نیست زیرا ما به صلح نیاز داریم. به همین دلیل من دوری گلد را پیدا کردم. او کشورش را دوست دارد. من هم کشورم را دوست دارم. ما باید از یکدیگر منفعت و سود ببریم.
وی تأکید کرد که ریاض و تل‌آویو، دو قدرتی هستند که «خواستار مشکل و دردسر در منطقه نیستند».
عشقی درباره دیدار خود با دوری گلد گفت: ما در ابتدا، زیاد درباره ایران حرف نزدیم اما فهمیدیم که ایده ما و آنها بسیار نزدیک به یکدیگر و علیه ایران است. ما دوست نداریم که ایران منطقه را بی‌ثبات کند. ما دوست نداریم که ایران به اسرائیل حمله کند و اسرائیل را تخریب کند و ما همچنین دوست نداریم اسرائیل به ایران حمله کند و ایران را تخریب کند. این نظر ما است. او نظر دیگری دار اما ما با یکدیگر هستیم.
این ژنرال بازنشسته سعودی زمانی را یادآور شده بود که از گلد پرسیده بود: «وقتی شما به حزب‌الله حمله کنید، آیا ایران مداخله می‌کند؟» او پاسخ داده داد: «خیر.» و در ادامه پرسیده بود: «اگر به ایران حمله کنید، آیا حزب‌الله از ایران حمایت می‌کند؟» و گلد پاسخ داد: «بله».
عشقی سپس نتیجه گرفت: اسرائیل اول از همه به تخریب حزب‌الله و حل مشکل با حزب‌الله می‌اندیشد. بعد از آن می‌توانند به ایران حمله کنند.
وی سپس به موضوع یمن اشاره کرد و گفت: من دقیقا مردم، قبایل و وضعیت یمن را می‌شناسم. یمن در آینده، یک چالش مهم برای عربستان خواهد بود.
وی سپس به موضوع یمن اشاره کرد و گفت: من دقیقا مردم، قبایل و وضعیت یمن را می‌شناسم. یمن در آینده، یک چالش مهم برای عربستان خواهد بود. هم‌‌اکنون طوفان یمن درسی برای حزب‌الله و دیگر واسطه‌های ایران است و آن درس این است که ایران یک ببر کاغذی است. آنها نتوانستند از حوثی‌های حمایت کنند. آنها نتوانستند یک هواپیما را به یمن ببرند. به همین دلیل، حوثی‌‌ها در شبکه‌های اجتماعی علیه ایران بد می‌گفتند.
وی سپس اعلام کرد: من به ایرانیان گفتم. من به امیر حسین عبداللهیان گفتم: ایران خودش را از بین خواهد برد. اگر تلاش می‌کنید امپراطوری خود را احیا کنید، بسیاری دیگر از کشورها همچون آذری‌ها، اعراب، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها و کردها، خواستار استقلال می‌شوند.»
عشقی درباره بهبود روابط ریاض و مسکو در خصوص موضوع سوریه گفت: ما می‌بایست بر حل این موضوع (در سوریه) متمرکز شویم اما ما تمایلی به ماندن اسد نداریم زیرا مردم سوریه خواستار باقی ماندن او نیستند.
این ژنرال بازنشسته سعودی به تلاش ملک عبدالله برای اعمال نفوذ در اسد اشاره کرد و گفت: در آغاز انقلاب (در سوریه)، او ۶ بار از اسد خواست که مشکل را هرچه سریعتر حل کند و گفته بود: «مردم خود را نکش. با ایران همپیمان نشو. ما به سوریه متحد و مستقل نیاز داریم.» در پایان، بشار اسد پاسخ داد: "وضعیت تحت کنترل من نیست." این به مفهوم آن است : ایران بر او نفوذ دارد."
عشقی درباره مسکو گفت: روسیه یک کشور بزرگ است اما آنها نمی‌خواهند وعده‌های خود را تغییر دهند. روسیه از طریق سلاح، ایران و اسد را در جنگ داخلی سوریه مورد حمایت قرار داد اما هم‌اکنون روسیه معتقد است و متقاعد شده است که آنها در مسیر درسیتی نیستند. عربستان به روسیه در خاورمیانه نیاز دارد تا کشورها را بی‌ثبات نکند بلکه بعنوان یک دوست عمل کند.
وی درباره دولت سوریه اینگونه ادامه داد: ما این رژیم را نمی‌خواهیم. بین نظام و رژیم تفاوت وجود دارد. وقتی آمریکا به عراق آمد، نظام را تخریب کرد و مشکلات بعدی به وجود آمد. ما باید نظام را حفظ کنیم اما رژیم را حذف کنیم.
عشقی ادامه داد که معتقد است منطقه برای بازسازی سوریه و یمن نیازمند یک «پروژه‌‌ای امنیتی» نیاز دارد.
این ژنرال سعودی درباره دموکراتیک کردن خاورمیانه اینگونه گفت: ما مشکلات زیادی در خلیج (فارس) داریم. ما به اصلاحات بیشتری نیاز داریم. ما به دموکراسی بیشتری در این مکان نیاز داریم. ما نمی‌توانیم تنها با سلاح و اقدامات امنیتی بر تروریست‌ها غلبه کنیم بلکه از طریق عدالت در کشور می‌توانیم چنین چیزی را محقق کنیم.
وی با مقایسه داعش با بازی «پکمن» (ارواحی که یکدیگر را دنبال می‌کنند و می‌خورند) ادامه داد: من معتقدم که داعش همچون پکمن، تمامی تروریست‌ها را می‌خورد تا به یک تروریست بزرگ تبدیل شود. سپس ما می‌توانیم آن را تخریب کنیم.
وی در خصوص همپیمانی آمریکا با عربستان سعودی گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا از خاورمیانه به سمت خاور دور و اقیانوس آرام حرکت کند. آمریکا دیگر نمی‌خواهد در خاورمیانه مشارکت داشته باشد اما از خاورمیانه حمایت می‌کند.
عشقی در پایان تأکید کرد: اگر ایران تلاش کند بمب اتم بسازد ما نیز همین کار را خواهیم کرد.

۱۳۹۴/۵/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...