نسخه چاپی

تلاش بی وقفه عربستان در آمریكا علیه توافق هسته‌ای

ایستگاه‌های تلویزیونی سراسر آمریكا با انبوه تبلیغات گروهی موسوم به «ابتكار عمل امنیت آمریكا» رو‌به‌رو هستند. این گروه مصرانه از شهروندان آمریكایی می‌خواهد، با سناتورهای خود تماس بگیرند و مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران بیان كنند.

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی مسدونیا آنلاین ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ (۳شهریور) در مقاله‌ای به حمایت‌های مالی و لابی‌گری‌های سعودی‌ها در آمریکا به‌منظور تشدید مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ایستگاه‌های تلویزیونی سراسر آمریکا با انبوه تبلیغات گروهی موسوم به «ابتکار عمل امنیت آمریکا» رو‌به‌رو هستند. این گروه مصرانه از شهروندان آمریکایی می‌خواهد، با سناتورهای خود تماس بگیرند و مخالفت خود را با توافق هسته‌ای ایران بیان کنند. اگرچه «ابتکار عمل امنیت آمریکا» اطلاعات حامیان مالی خود را فاش نمی‌کند؛ اما نورم کولمن، سناتور سابق و رئیس جدید این گروه، عامل لابی‌گری برای عربستان سعودی است و به لابی‌گری برای سعودی‌ها شهرت دارد. هوگان لاولز ماهیانه ۶۰ هزار دلار از پادشاهی عربستان سعودی جیره و مواجب می‌گیرد.

در ادامه مقاله آمده است: ژوئیه ۲۰۱۴، کولمن زمینه فعالیت و کار خود را «ارائه خدمات حقوقی به سفارت پادشاهی عربستان درباره مسائلی، از جمله تحولات حقوقی و سیاسی، به‌ویژه درباره ایران و محدودسازی توانمندی هسته‌ای ایران» توصیف کرد. جو لیبرمن، ایوان بی و سکسبی چامبلیس که پیشتر سناتور بوده‌اند، سایر رؤسای گروه «ابتکار عمل امنیت آمریکا» را تشکیل می‌دهند. چامبلیس، در دی‌ال‌ای‌ پایپر فعالیت می‌کند؛ این شرکت به‌دنبال آن است که با فعالیت‌های لابی‌گرانه خود به نفع سفارت پادشاهی عربستان بر سیاست‌های آمریکا، به‌ویژه در قبال توافق هسته‌ای ایران اثر بگذارد. این‌گونه اقدامات در راستای مخالفت‌ها و مانع‌آفرینی‌های سعودی‌ها با توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکاست. تبلیغات علیه توافق هسته‌ای ایران بخشی از کارزارهای لابی‌گرانه، به‌منظور متقاعدسازی سناتورها به حمایت از قانون مخالفت با توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 است. مطابق این توافق قرار است در ازای اقدامات اعتمادساز ایران درباره ماهیت صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران برداشته شود. قرار است، رأی‌گیری کنگره ماه سپتامبر صورت گیرد. عربستان سعودی و سایر دولت‌های سنی خلیج‌فارس، ایران را دشمن منطقه‌ای می‌دانند. این رقابت از اختلاف‌های فرقه‌ای شیعه و سنی نشئت می‌گیرد و کارشناسان نیز معتقدند، صادرات نفتی ایران می‌تواند تسلط عربستان سعودی بر بازار انرژی را به چالش بکشاند.

در پایان مقاله آمده است: بحران‌های سوریه و یمن سبب بروز و ظهور جنگ‌های نیابتی میان عربستان و ایران شده است و این دو کشور در این دو جنگ نقشی فعال ایفا می‌کنند. ماه گذشته اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد، مقامات ارشد سعودی تغییر مسیر داده‌اند و حال از توافق هسته‌ای ایران دفاع می‌کنند؛ اما تحلیلگران معتقدند، عربستان سعودی همچنان تلاش می‌کند این توافق را عملاً نابود کند؛ به‌گونه‌ای‌که نیوزویک گزارش داد، مقامات سعودی که نخواستند نام‌شان فاش شود، به این توافق حمله کردند. نکته دیگر اینکه رسانه‌های سعودی وابسته به خاندان سلطنتی نیز به‌طور گسترده‌‌ای این توافق را محکوم کرده‌اند.

 تحلیل‌: مقامات دربار پادشاهی آل‌سعود پس از اعلام جمع‌بندی گفت‌وگوی هسته‌ای ایران با 1+5، یعنی «برجام» با تلخی و بی‌میلی از آن حمایت کردند؛ زیرا مخالفت علنی با آن، آل‌سعود را عملاً در برابر کاخ سفید قرار می‌داد که به هیچ‌وجه به صلاح آنها نبود. آل‌سعود ناراضی از جمع این مذاکرات، مخالفت عملی‌اش را با حمایت‌های مالی و تبلیغاتی آشکار ساخت تا به نوعی هم هدفش را دنبال کند و هم از خشم علنی کاخ سفید مصون بماند. در هر صورت، دربار پادشاهی آل‌سعود تلاش می‌کند با حرکت‌های سایه روشن چنان عمل کند که در پایان نظر کنگره از هیچ طرفی ضرر نکند؛ اما در هر صورت، گرفتار پیامدهای رفتارش خواهد شد.

۱۳۹۴/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...