نسخه چاپی

آقای وزیر این هم كارگر چینی!+عكس

بنابراین گزارش همچنین عباس‌علی آب‌بر، مدیرعامل شركت آزادر‌اه تهران - شمال، خرداد‌ماه امسال طی نشست خبری در بخشی از صحبت‌‌های خود گفته بود: پیمانكار در منطقه یك این آزاد‌راه شركت STA چینی است، ضمن آنكه از 20 خرداد امسال مشاوره را در این منطقه در دست می‌گیرد.

به گزارش فارس، در حالی وزیر تعاون، کار و رفاه حضور کارگران چینی در پروژه آزاد‌ر‌اه تهران - ‌شمال را تکذیب می‌کند که هم‌اکنون 600 کارگر چینی در قطعه یک این آزاد‌راه فعال است و به زودی مشاوره این قطعه هم به چینی‌ها واگذار می‌شود.

روز گذشته خبری به نقل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت.

184718_943.jpg




عبد‌الرضا شیخ‌الأسلامی مدعی شده بود که بکارگیری کارگران چینی در آزادراه تهران - شمال کذب محض است.

وی ادعای مربوط به تسریع در ورود کارگران چینی به کشور به منظور ساخت پروژه آزادراه تهران - شمال را کذب محض عنوان کرده و گفته بود: این ادعا کذب محض است و به نظر می‌رسد مصرف سیاسی برای برخی‌ بود که تمایل به فضا‌سازی و اظهار نظر به هر عنوانی را دارند.

بنابراین گزارش گفته‌های شیخ‌الأسلام در حالی مطرح می‌شود که پیمانکار قطعه یک این آزادراه، شرکت STA چینی است که به صورت EPCF پروژه را طراحی می‌کند و از سال 81 در این پروژه به همراه کارگران خود فعال است.

چگونگی ورود شرکت چینی‌ و کارگرانش به آزاد‌راه تهران - شمال

مطالعات ساخت آزادراه تهران - شمال برای نخستین بار با وعده پنج ساله برای ساخت در سال 1356 به تصویب رسید و هزینه آن طبق نظر فرانسوی‌هایی که داوطلب اجرای آن بودند تا پایان زمان 10 ساله پس از بهره‌برداری حدود 750 میلیارد ریال برآورد شده بود، اما در نهایت کلنگ آن در سال 1375 به زمین خورد و قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد دو هزار و 500 میلیارد ریال و سهم‌الشراکه وزارت راه به مبلغ 150 میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملک اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه‌های تکمیل و بهره‌برداری توسط بنیاد منعقد شد.

اما گره‌ها و مشکلات متعدد همچنان ساخت و عملیات این پروژه را متوقف کرد و به سال 1382 کشاند؛ به ‌طوری که در آن سال قرارداد ساخت منطقه یک این آزادراه با یک شرکت چینی به مبلغ 245 میلیون دلار امضا شد، اما به دلیل بروز مشکل در باز کردن اعتبار اسنادی (LC) توسط ایران، نارضایتی از مدیریت شرکت چینی، تملک اراضی، موافقت بیمه چین و بسیاری از عوامل دیگر به تعویق افتاد و عملاً اعتبار اسنادی آن تا اواخر سال 1385 باز نشده بود که به دلیل گذشت مدت زمان طولانی و مقطوع بودن قرارداد، پیمانکاران چینی خواستار تغییر و افزایش قیمت تا 790 میلیون دلار شدند اما ‌با 400 میلیون دلار دوباره با شرکت جدید چینی قرارداد امضا و مقرر شد به مدت سه سال منطقه یک این آزادراه تحویل داده شود.

در حالی که قرار بود 50 درصد سرمایه‌گذاری ساخت این قطعه از سوی فرانسوی‌ها و 50 درصد از سوی چینی‌ها تأمین ‌شود، وزیر وقت وزارت سابق راه و ترابری (بهبهانی) خبر از کنار گذاشتن فرانسوی‌ها از مشارکت در ساخت آزادراه تهران ـ شمال خبر داد؛ نهایتاً قرار شد شرکت سرمایه‌گذار چینی جایگزین فرانسوی‌ها شود که این امر پس از طی پروسه‌های گوناگون و زمان‌بر انجام و مقرر شد که قطعه‌ یک این آزادراه توسط چینی‌ها ساخته ‌شود اما این پروژه کماکان نیمه‌کاره است و از آن سال‌ها تاکنون حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اخذ مجوزهای قانونی مربوط به استمرار سرمایه‌گذار چینی در منطقه یک (ماده 62)

بنابراین گزارش تأخیر در احداث آزاد راه به علت تورم ‌هزینه‌ سنگینی را به دولت تحمیل کرده و این امر حتی احداث مناطق 2 و 3 را با مشکل جدی مواجه نموده است.

‌تکمیل عملیات اجرایی در آزادراه تهران ـ شمال از سال گذشته وارد مرحله جدیدی شد و با پیگیری مستمر و مذاکرات متعدد با بنیاد مستضعفان و بازدیدهای مکرر معاونان و مدیران ذیربط وزارت راه و شهرسازی جهت حل بعضی از مشکلات معوقه از جمله آزادسازی اراضی و رفع موانع و مشکلات مربوطه تأمین منابع داخلی و اخذ مجوزهای قانونی مربوط به استمرار سرمایه‌گذار چینی در منطقه یک (ماده 62) و نیز زمینه اجرایی شدن منطقه 2 و 3 اقدامات اساسی انجام گرفت.

شرکت STA چین در آزاد‌راه تهران - شمال

بنابراین گزارش همچنین عباس‌علی آب‌بر، مدیرعامل شرکت آزادر‌اه تهران - شمال، خرداد‌ماه امسال طی نشست خبری در بخشی از صحبت‌‌های خود گفته بود: پیمانکار در منطقه یک این آزاد‌راه شرکت STA چینی است، ضمن آنکه از 20 خرداد امسال مشاوره را در این منطقه در دست می‌گیرد.

همچنین بنا به گفته مدیر منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال طی بازدید خبرنگاران از این منطقه آزاد‌راه، منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال 32 کیلومتر است و از سال 81 تاکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ پیمانکار قطعه یک آزادراه، شرکت STA چینی است که به صورت EPCF پروژه را طراحی می‌کند.

جلال عابدین با بیان اینکه قرارداد 400 میلیون دلاری با چینی‌ها از سال 2009 میلادی (1388 شمسی) تا اردیبهشت امسال بود، گفته بود: این قرارداد با چینی‌ها باز باید تمدید شود.

‌وی گفته بود: در این قطعه شرکت چینی 800 نفر کارگر فعال دارد که 600 نفر چینی، 100 نفر ایرانی و بقیه دارای دیگر ملیت‌ها هستند.

بنابراین گزارش در این راستا می‌توان به گفته یکی از کارگران ایرانی فعال در منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال اشاره کرد که می‌گفت: شما در منطقه یک به هبچ عنوان گربه یا سگ ولگرد نمی‌بینید، چون چینی‌ها آنها را شکار کرده و پس از سه روز نگهداری و تزریق واکسنی خاص، این حیوانات بیچاره را خفه کرده و از آنها غذاهای باب طبع خودشان تهیه می‌کنند!

عابدین همچنین در تشریح دلایل استفاده از چینی‌ها در این پروژه گفته بود: قیمت چینی‌ها کمتر بود، ضمن آنکه در راستای تأمین منابع مالی، از چینی‌ها استفاده کردیم.

بنا به گفته عابدین، مشاور انگلیسی در این پروژه فعال بود که مهلت آن به اتمام رسیده و هم‌اکنون در حال انعقاد قرارداد با شرکت چینی برای مشاوره هستیم.

آقای شیخ‌الأسلام دقت فرمایید: "یعنی علاوه بر کارگران چینی، مشاوران چینی هم برای مشاوره پروژه به ایران می‌آیند در حالی که ما خود در داخل کشور مشاوران داخلی متخصص و کارشناس بسیاری داریم".

کاگران چینی آزاد‌راه تهران - شمال

بنابراین گزارش به نظر می‌رسد بی اطلاعی وزیر کار از حوزه تخصصی خود هم شاید از آن دسته بی‌اطلاعی‌هایی نظیر تکذیب افزایش قیمت خرید و اجاره‌بهای مسکن در کشور و بخصوص تهران توسط نیکزاد‌ و یا عدم پذیرفتن وجود تورم و گرانی‌ها در جامعه از سوی‌ رئیس‌جمهور باشد.

۱۳۹۱/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...