نسخه چاپی

كی روش و تغییر نسل فوتبال ایران

تیم ملی به نسبت گذشته جوان‌تر شده و تغییر نسل را رفته رفته می‌توانیم در لیست كی روش ببینیم.

به گزارش نما به نقل از ایران ورزشی، سرمربی تیم ملی این بار قلم قرمز روی نام بازیکنانی باتجربه و مسنی همچون مسعود شجاعی و هاشم بیک‌زاده کشیده و به جای آنها نفرات جوان‌تری چون امید عالیشاه، مهرداد قنبری و حتی میلاد محمدی را دعوت کرده است.

تغییر نسل را می‌توانیم در تیم ملی جدید ببینیم. کی روش دیگر اعتقاد گذشته را به بازیکنان باتجربه‌اش ندارد. به همین دلیل هم هست که هاشم بیک‌زاده را دعوت نمی‌کند یا مسعود شجاعی را خط می‌زند و البته از نام‌هایی چون قاسم حدادی‌فر به راحتی عبور می‌کند. البته که این آخری از تیم ملی خداحافظی کرده و حتی این روزها با مصدومیتی شدید دست و پنجه نرم می‌کند.

کی روش در تازه‌ترین لیست خود، میانگین سنی تیم ملی را پایین آورده. در تیم کی روش، آرزو بود که یک بازیکن زیر 20 سال مشاهده شود اما بعد از آزمون که از دو سال قبل به تیم ملی دعوت شده، حالا سعید عزت‌اللهی را می‌بینیم که در نزدیکی‌های 19 سالگی یک مهره قابل اعتماد برای مرد پرتغالی در خط میانی تیم ملی محسوب می‌شود. یا مثلا مهدی ترابی که تازه 20 ساله شده و در این سن و سال کم به پای ثابت لیست‌های کی روش در اردوهای تیم ملی تبدیل شده است.

حضور مهدی طارمی، امید عالیشاه، حسین کنعانی زادگان، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی گنجی، محمدرضا اخباری و میلاد محمدی که جملگی زیر 23 سال سن دارند باعث شده تا به تغییر نسل و جوانگرایی در تیم ملی امیدوار باشیم. بخصوص اینکه فعلا تا مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018، زمان مناسبی باقی مانده که این جوان‌ها پخته شوند و نسل جدیدی از فوتبال ایران را تشکیل بدهند.

از طرفی با دعوت از جوان‌ترها، میانگین سنی تیم ملی هم پایین‌تر آمده. سن بازیکنان تیم ملی به این شرح است: علیرضا حقیقی (27)، علیرضا بیرانوند (23)، محمدرضا اخباری (23)

مدافعان: وریا غفوری (28)، رامین رضاییان (25)، محمد حسین کنعانی (21)، پژمان منتظری (32)، سید جلال حسینی (34)، مرتضی پورعلی گنجی (23)، میلاد محمدی (22)، مهرداد قنبری (26)

بازیکنان میانی: آندرانیک تیموریان (33)، امید ابراهیمی (28)، سعید عزت اللهی (19)، خسرو حیدری (32)، احسان حاجی صفی (26)، اشکان دژاگه (29)

مهاجمان: مهدی ترابی (21)، علیرضا جهانبخش (22)، وحید امیری (27)، امید عالیشاه (23)، سردار آزمون (21)، مهدی طارمی (23)
درون دروازه، سه دروازه‌بان جوان به تیم ملی دعوت شده‌اند. میانگین سنی شان حدود 24 سال است. مرکز خط دفاع کمی باتجربه است. متشکل از دو بازیکن باتجربه و بالای 30 سال به نام‌های سیدجلال حسینی و پژمان منتظری و دو مدافع جوان‌تر به نام‌های مرتضی پورعلی گنجی و محمدحسین کنعانی زادگان.

کناره‌های خط دفاعی هم جوان‌تر شده. وریا غفوری و رامین رضاییان که قبلا هم در تیم ملی بودند و مهرداد قنبری و میلاد محمدی که جایگزین هاشم بیک‌زاده و حبیب گردانی شده‌اند که هر دو بالای 30 سال داشتند.

در خط هافبک، هم بازیکن باتجربه داریم و هم جوان. یکی مثل آندو با بیش از 90 بازی ملی و یکی مثل سعید عزت اللهی که تازه اول راه است. یکی در 33 سالگی و دیگری در مرز 19 سالگی. البته امید ابراهیمی، احسان حاجی صفی و اشکان دژاگه هم حضور دارند که دوران میانسالی فوتبال خود را سپری می‌کنند. خط حمله جدید تیم ملی به طرز شگفت انگیزی جوان شده. از جمع شش بازیکن، فقط وحید امیری بالای 23 سال سن دارد. بقیه یا 21 ساله هستند، یا 23 ساله و یکی هم مثل جهانبخش که 22 سال دارد.

این تغییرات نشان از تغییر نسل در تیم ملی و توجه کی روش به جوان‌ترها است. با این لیست، میانگین سنی تیم ملی هم پایین آمده. از حدود 27 سال به 25 سال و شش ماه. این اتفاقی امیدوار کننده است. برای تیمی که کمی تکراری شده بود اما حالا می‌شود بازیکنان جوانی را در ترکیبش دید. بازیکنانی برای تولد نسلی جدید در فوتبال ایران.

۱۳۹۴/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...