نسخه چاپی

اظهارات آمریكا درباره بودجه آژانس برای ایران

عکس خبري -اظهارات آمريکا درباره بودجه آژانس براي ايران

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا گفت: درخواستی به كنگره درباره پوشش هزینه های جدید مالی آژانس درباره ایران داده نشده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: درخواستی به کنگره درباره پوشش هزینه های جدید مالی آژانس درباره ایران داده نشده است.

کربی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اظهارات آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بودجه مورد نیاز در رابطه با ایران گفت: من از جزئیات میزان بودجه اختصاصی در این رابطه امروز اطلاعاتی در اختیار ندارم. ما هنوز به کار خود در این رابطه ادامه می دهیم. من می خواهم این موضوع را اضافه کنم که ما به مشارکت خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی با این هدف ادامه می دهیم و هر کار مهمی را برای انجام راستی آزمایی در رابطه با تعهدات اتمی ایران صورت می دهیم. من نمی خواهم از جانب ایران صحبت کنم. من نمی دانم که آیا ایران دررابطه به تعهداتش کاری انجام داده است یا نه اما ما در بیانیه ای که منتشر کرده ایم اعلام کرده ایم که متعهدیم در تعامل با تمامی کشورهای عضو این موضوع را که آژانس منابع مورد نیازش تامین شود، تضمین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که پرسید: اگر ایرانی ها خود قرار باشد برخی نمونه برداری ها را انجام دهند آیا به آنها بودجه ای بابت این کار پرداخت خواهد شد، گفت: آشکارا بگویم من پاسخ خاصی برای سوال شما در این رابطه ندارم. بار دیگر می گویم که ما قصد داریم با شراکت خود با آژانس و تامین منابع مالی مورد نیاز آنها به ویژه در رابطه با این توافق ادامه دهیم. این موضوع تنها به ما مربوط نمی شود بلکه به دیگر کشورهای عضو هم مربوط می شود. اجازه بدهیم که ایران خود درباره میزان مشارکتش در این رابطه و یا هر برنامه ای که برای مشارکتش دارد،صحبت کند. اما من نمی توانم جزئیات منابع مالی که آژانس از آنها استفاده می کند و اینکه برای این کار به چه میزان منابع نیاز دارد و اینکه آیا مبلغی برای هرگونه اقدامات مقامات ایران برای عمل به تعهداتشان پرداخت می کند ،بیان کنم. فرض من این است که بسیاری از این اقدامات به دولت ایران مربوط می شود.

کربی در پاسخ به این سئوال که آیا درخواستی از دولت آمریکا به کنگره درباره منابع مالی داده شده است، گفت: نه، همانطور که گفتم من اطلاعی درباره منابع مالی بیشتر در اختیار ندارم. لازم است که یادآوری کنم ما یکی از تامین کنندگان منابع مالی آژانس و از زمانی که آنها و ما بر روی طرح اقدام مشترک کار کرده ایم، بوده ایم. در چند سال اخیر ما انتظار داریم که تحت طرح جامع اقدام مشترک هم این تعهدات ادامه پیدا کند. من نمی توانم درباره میزان منابع مالی و آیا اینکه درخواستی به کنگره ارائه شده است، امروز صحبتی داشته باشم. این موضوع بستگی به نیاز مالی دارد و میزان مشارکت ما و اینکه آیا نیاز به ارائه درخواست هست یا نه دارد.من تصور نمی کنم که ما هنوز در این وضعیت باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آژانس اعلام کرده است که ماه آینده بودجه اش پایان می پذیرد، آیا این مایه نگرانی نیست، گفت: البته این مایه نگرانی است. این موضوع سبب شد که ما امروز بیانیه ای را در وین منتشر و اعلام کنیم که قصد داریم که همراه دیگر کشورها از آژانس حمایت کنیم. بدیهی است که این کار بسیار مهمی است. رژیم راستی آزمایی که آژانس براساس این توافق مسئول آن است لازم است که منابع مالی مورد نیاز آن تامین و تضمین شود. بله، نبود منابع مالی مورد نیاز آژانس مایه نگرانی است.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: آیا جان کری وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه عربستان دیداری داشته است و می توانید جزئیات بیشتری درباره در اختیار ما قرار دهید،گفت:وزیر خارجه دیروز با الجبیر وزیر خارجه عربستان دیدار کرد. این یک دیدار مختصر بوده است.آنها درباره مسائل مختلف منطقه ای مورد علاقه طرفین گفتگو کرده اند.آنها درباره سوریه، ایران و دیگر مسائل امنیتی در منطقه با هم صحبت کردند و من نمی توانم درباره جزئیات آنها صحبتی داشته باشم.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ائتلاف ضد داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) و چگونگی حضور ترکیه در این ائتلاف و برنامه زمانی برای حضور هواپیماهای جنگنده این کشور در این ائتلاف گفت: پنتاگون این موضوع را تایید کرده است. به نظرم این موضوع به تایید نهایی نیاز ندارد. من درباره برنامه زمانی و جزئیات بیشتر در این رابطه شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم. من بیش از این نمی توانم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهم و شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت:ما بارها درباره این موضوع صحبت کرده ایم. من درباره آمادگی برای ایجاد هر نوع منطقه ای تاکنون صحبت نکرده ام.آنچه که ما گفته ایم این بوده است که هر جایی که داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) برود ائتلاف آنها را تعقیب خواهد کرد.آنها هم اکنون در مرزهای شمالی سوریه و مرزهای جنوبی ترکیه منحصر شده اند و این مناطقی هستند که ما در حال عملیات در این مناطق هستیم. ما در هر جایی که آنها حضور داشته باشند،تمرکز می کنیم. در حال حاضر هیچ برنامه ای برای ایجاد منطقه حائل و یا هر نوع منطقه دیگری و یا منطقه پرواز ممنوع وجود ندارد.حضور هواپیماهای آنها در ائتلاف در راستای روند رو به رشد همکاری های آنها با ائتلاف بر ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی)است.ما از حضور هواپیماهای آنها در آسمانها استقبال می کنیم و ما و دولت آمریکا از حضور آنها در پروازهای ائتلاف استقبال می کنیم.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا معتقد نیستید که یک نیروی محلی می تواند بهتر در این مناطق بر ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) بجنگد و امنیت را تامین کند گفت:من تصور نمی کنم که سوال شما را درک کرده باشم. نیروهای ضد داعش زیادی در سوریه بر ضد این گروه وجود دارند و همه آنها نیروهای کرد هستند و ما به راههایی که بتوان از آنها به بهترین صورت حمایت کرد تا بتوانند داعش را تعقیب و به آن حمله کنند،توجه زیادی داریم.هدف ما در اینجا تعقیب،تضعیف و شکست داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) است.اگر شما می خواهید میزان اثرگذاری این نیروها را بدانید من شما را برای کسب جزئیات بیشتر به وزارت دفاع ارجاع می دهم.من تلاش می کنم که از هرگونه ارزیابی نظامی پرهیز کنم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید:گزارشهایی منتشر شده است که بر اساس آنها برخی از نیروهای مخالف دولت سوریه که آمریکا آنها را آموزش داده است با ارائه اطلاعات از طرف ترکیه به اسارت نیروهای جبهه النصره درآمده اند،واکنش و ارزیابی شما درباره این موضوع چیست،گفت:ما هیچ دلیل و نشانه ای در اختیار نداریم که این موضوع درست باشد.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:مخالفان دولت سوریه به جدیت می گویند که ترکیه در برنامه آموزش و تجهیز نیروهای آنها همکاری لازم را نمی کند،نظر شما چیست،گفت:همانطور که دیروز و بارها اعلام کرده ام ما هیچ نشانه و دلیلی مشاهده نمی کنیم که این ادعاها درست باشند.من هیچ گمانه زنی و پیش داوری درباره اینکه این موضوع وجود دارد یا ندارد نمی کنم.ترکیه یکی از متحدان و هم پیمانان ما در این مبارزه است و ما امروز درباره حضور آنها در حملات و ماموریت هوایی بر ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی)صحبت می کنیم.ما امروز درباره جدیت آنها درباره این موضوع صحبت می کنیم.تمرکز و مبارزه حقیقی ما بر ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) است.این موضوعی که ما در وزارت خارجه آمریکا بر روی آن تمرکز کرده ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید :با توجه به ابهام سیاسی در ترکیه و انتخابات پیش رو آیا تصور نمی کنید که این وضعیت در مبارزه با داعش(گروه تکفیری صهیونیستی) اثر بد بگذارد،گفت:گمانه زنی و پیش داوری درباره این موضوع و اینکه در آینده سیاسی ترکیه چه روی خواهد داد نمی تواند موضوعی کمک کننده باشد.ما به تعامل نزدیک خود با هر دولتی که در ترکیه بر سر کار آید و مردم این کشور آنرا انتخاب کنند، ادامه خواهیم داد.ما حتی با دولت های موقت در ترکیه در برهه های زمانی مختلف هم همکاریهای خوبی داشته ایم.ما درباره مبارزه با داعش (گروه تکفیری صهیونیستی)بارها و از زمان انتخابات ژوئن با مقامات ترکیه صحبت کرده ایم.ما به آینده و ادامه همکاری با دولت جدید ترکیه می نگریم.به نظرم خوب است که بگوییم که زمانی که به طور ویژه موضوع داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) در میان است و تهدیدات آن در منطقه وجود دارد ما احساس ، نظر و اهداف مشترکی داریم و الویت هایی داریم که باید بر اساس آنها داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) را تعقیب کنیم.من هیچ گمانه زنی درباره آینده سیاسی نمی کنم بلکه به آینده همکاریهای خود با دولت ترکیه توجه داریم.

این سخنگو در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا برنامه و زمان حضور هواپیماهای ترکیه در عملیات بر ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی)اعلام شده است،گفت:من برای کسب جزئیات بیشتر شما را به وزارت دفاع ارجاع می دهم.این یک موضوع نظامی است، من معتقد نیستم هیچ ارتباطی بین این موضوع که اوضاع سیاسی ترکیه در این موضوع تاثیری داشته باشد ، وجود داشته باشد. همچنین لازم است که این موضوع را یادآوری کنم که ما بوده ایم که از ترکیه خواسته ایم که زمانی از حضور و پرواز هواپیماهایش در عملیات ضد تروریستی خودداری کند.بله ما بوده ایم.اینکه هر کشوری چگونه و بهتر توانایی های خود را در این ائتلاف مشارکت می داده است،هدف ما بوده است.این تصمیم ما بوده است که آنها از این کار خودداری کنند.این موضوعی است که ربطی با سیاست ندارد.این موضوع به میزان مهارت نظامی بستگی دارد.

کربی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا منظور شما این است که از ابتدا حملات ائتلاف بر ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی)شما از ترکیه خواسته اید که در حملات شرکت نکند،گفت:نه این تصمیم پس از توافق بر سر استفاده از پایگاههای هوایی آنها بوده است.بخشی از این مذاکرات درباره زمان و چگونگی حضور هواپیماهای ترکیه در ماموریت های ائتلاف بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:دولت آمریکا از استرالیا درخواست کرده است که در ائتلاف ضد داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) حضور داشته باشد آیا شما می توانید این موضوع را قدری برای ما روشن کنید،گفت:این به روابط دیپلماتیک ما در ائتلاف بر میگردد. من نمی توانم جزئیات این روابط دیپلماتیک را بیان کنم.همانطور که اغلب اوقات گفته ایم حضور کشورها در ائتلاف به تصمیم و میل آنها بستگی دارد و ما به استقلال و تصمیمات مردم آنها احترام می گذاریم.

کربی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:آیا شما سفر استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به مسکو را تایید می کنید،گفت:نه من نمی توانم این موضوع را تایید کنم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید:آیا آمریکا پیشنهادی در رابطه با راه حل دو کشور به مقامات تشکیلات خودگردان ارائه کرده است و نظر شما درباره استعفای محمود عباس از ریاست جنبش فتح چیست،گفت:من اطلاعاتی در این رابطه در اختیار ندارم.اما ما می دانیم که برخی از اعضای کمیته اجرایی فتح از جمله محمود عباس درخواست استعفا داده اند.این موضوع سبب برگزاری جلسه شورای ملی فلسطین برای انتخاب کمیته اجرایی جدید شده است.من برای کسب جزئیات بیشتر شما را به جنبش فتح ارجاع می دهم.من نمی خواهم در این باره پیش داوری داشته باشم.

این سخنگو درباره روسیه گفت: حیطه هایی وجود دارد که ما فرصت هایی برای همکاری با روسیه داشته ایم.از جمله این حیطه ها می توان به توافق ایران اشاره کرد.اما امیدواریم که درباره سوریه هم حرکتی رو به جلو داشته باشیم.

جان کربی درباره تنش اخیر بین دو کره گفت: رئیس جمهور کره جنوبی اظهارات مقامات کره شمالی را قابل پذیرش دانسه است. این برای من به عنوان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مناسب نیست که تفاوت بین لغات معذرت و تاسف را بیان کنم. مهمترین موضوع این است که دو طرف به توافق رسیده اند.ما هم اکنون شاهد فرصتی برای کاهش تنشها هستیم.ما شاهد آغاز این موضوع هستیم.ما روزهای سخت بیشتری برای مشاهده این موضوع پیش رو داریم.این مهمترین موضوع است که گفتگو منجر به توافق و کاهش تنش شد.بدیهی است و همانطورکه دیروز گفتم عمل بهتر از حرف زدن است و ما باید ببینیم که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.

وی افزود:اینکه هم کره شمالی و هم کره جنوبی به توافق رسیده اند موضوع مهمی است.این موضوعی بین دو طرف بود و آنها به این توافق و نتیجه رسیدند.انتظار ما این است که این توافق عملی شود.ما همچنین خواهان کاهش تنش ها هستیم.ما در اتاق مذاکرات و بخشی از طرفین مذاکرات نبوده ایم.شما باید سوالات خود را به جای پرسیدن از وزارت خارجه آمریکا از افرادی که در اتاق مذاکرات بوده اند،بپرسید.همانطور که دیروز گفتیم ما از این توافق استقبال می کنیم.ما خواهان مشاهده کاهش تنش هستیم.اینکه چه توافقی صورت گرفته است و احساس آنها درباره آن چیست موضوعی که طرفین این مذاکرات یعنی کره شمالی و کره جنوبی باید درباره آن صحبت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره موضوع استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی اش گفت: دلیلی دیده نمی شود که وی در این رابطه قانون وزارت خارجه را نقض کرده باشد.

کربی گفت:جان کری وزیر خارجه گفتگوهای فراوانی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به منظور تلاش برای یافتن راه حلی رو به جلو برای انتقال سیاسی در سوریه داشته است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صدور قرار وثیقه ای مالی به ارزش ده میلیون دلار برای تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان آزادی بخش فلسطین در دادگاهی در آمریکا به منظور به تعویق انداختن پرداخت غرامت آنها گفت:من در جایگاهی نیستم که درباره این موضوع ویژه اظهار نظری داشته باشم اما ما به تصمیم دادگاه احترام می گذاریم.

این سخنگو درباره تنش اخیر بین کلمبیا و ونزوئلا گفت:کشورهای جهان حق کنترل مرزهای خود را دارند و من برای کسب جزئیات بیشتر شما را به دولت ونزوئلا و کلمبیا رجوع می دهم.

۱۳۹۴/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...