نسخه چاپی

لابیگری سنگین موافقان و مخالفان برجام

در حالی كه كمتر از یك ماه تا رأی‌گیری كنگره درباره برجام زمان باقی مانده است، موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای ایران، ۱۵ سناتور دموكرات مردد را تحت فشار گذاشته‌اند تا آنها را با خود همسو كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، جمهوری‌خواهان سنا به ۶۰ رأی برای شکستن به تأخیراندازی دموکرات‌ها نیاز دارند اما تا بحال فقط توانسته‌اند حمایت دو نفر را برای این هدف خود جلب کنند. اگر ۴۱ سناتور دموکرات سنا علیه قطعنامه عدم رضایت جمهوری‌خواهان از برجام رأی‌ بدهند، اوباما یک پیروزی بزرگ در امور سیاست خارجی و قانونگذاری به دست می آورد.

پایگاه اطلاع‌رسانی هیل وابسته به کنگره آمریکا گزارش کرد، کاخ سفید هنوز به چنین نقطه‌ای نرسیده است اما تا پیروزی فاصله اندکی دارد.

سناتور «پتی موری» از ایالت واشنگتن روز سه‌شنبه بعنوان بیست و نهمین سناتور دموکرات از توافق هسته‌ای ایران و۱+۵ ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) حمایت کرد. تنها دو دموکرات سنا با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کردند و هنوز ۱۵ نفر از دموکرات‌ها تصمیمی در اینباره اتخاذ نکردند.

گروههای مخالف و موافق توافق هر دو در تعطیلات ماه آگوست کنگره تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا دموکرات‌های مردد را با خود همسو کنند.

هیل سپس به برخی از سناتورهای مردد درباره توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و نوشت که سناتور «بن کاردین» از ایالت مریلند از اعضای برجسته کمیته روابط خارجی سنا همچنان درباره برجام مردد است.

«سو والیتسکی» سخنگوی کاردین می‌گوید که ایالت مریلند پر از تبلیغاتی از سوی هر دو جناح موافقان و مخالفان برجام شده است و هر دو طرف تلاش دارند که وی را با خود همسو کنند.

طبق این گزارش، احتمالاً‌ کاردین تا بعد از روز کارگر و زمانیکه نمایندگان کنگره از تعطیلات آگوست به واشنگتن بازگردند، همچنان مردد خواهد ماند.

او تنها نماینده مردد ایالت مریلند نیست بلکه سناتور «باربارا میکولسکی» نیز در اینباره مردد است.

سناتور «ریچارد بلومنتال» از ایالت «کانتیکت» یکی دیگر از دموکرات‌هایی است که هنوز تصمیمی درباره موافقت یا مخالفت با برجام نگرفته است.

او یکی از سناتورهایی است که برای شرکت در انتخابات سال آینده سنا مجدداً تصمیماتی را اتخاذ کرده است و به همین دلیل تصمیم گرفته است که تصمیم خود را اعلام نکند ولی با اینحال این دمکرات ایالت کانتیکت به آسوشیتدپرس گفته که احتمال دارد در دو هفته آینده تصمیم خود را در اینباره اعلام کند.

سناتور «تام کارپر» از ایالت دیلاور نیز همچنان در اینباره تصمیمی نگرفته است و اما می‌گوید احتمال می‌رود که از برجام حمایت کند و او نیز احتمالا در دو هفته آینده تصمیم خود را اعلام می‌کند.

سناتور «کریس کونز» از ایالت دیلاور و از اعضای کمیته روابط خارجی سنا می‌گوید که احتمالاً موضع خود را قبل از رأی‌گیری سنا اعلام می‌کند.

وی در مصاحبه‌ای گفته است که هم از جانب موافقان و هم مخالفان توافق چیزهایی شنیده و از او خواسته شده که با آنها هم سو شوند.

سناتور «جف مرکلی» از اورگان که هنوز تصمیمی اتخاذ نکرده است از آن دسته دموکرات‌هایی است که تمایل دارد از برجام حمایت کند.

سناتور «گری پیترز» از ایالت میشیگان که هنوز درباره موافقت یا مخالفت خود تصمیمی نگرفته است می‌گوید که هنوز در حال ارزیابی توافق است.

سناتور «مارک وارنر» از ایالت «ویرجینیا» هنوز درباره توافق هسته‌ای ایران مردد است و این در حالی است که سناتور «تیم کین» از همین ایالت قبل از تعطیلات آگوست موافقت خود را با برجام اعلام کرد.

سناتور «مایکل بنت» از کلرادو، «هیدی هیتکامپ» از داکوتای شمالی، «جو مانچین» از ویرجینیا غربی نیز همچنان در اینباره مردد هستند.

در حالیکه سخنگوی بنت پاسخی نداده است، احتمال می‌رود مانچین از توافق هسته‌ای حمایت کند. با اینحال او به دنبال انتخاب مجدد در انتخابات ۲۰۱۸ کنگره در ایالتی است که اوباما از نظر سیاسی چندان محبوب نیست.

هیل ادامه داد که سناتور «کوری بوکر» از نیوجرسی تحت فشار است که با توافق مخالفت کند اما با اینحال او آرزوی ریاست‌جمهوری را دارد و به همین دلیل شرایط را برای مخالفت با توافق مشکل می‌کند زیرا اکثر گروههای لیبرال مافق توافق هستند. بعنوان مثال، سناتور «کریستن گیلیبرند» از ایالت نیویورک و «امی کلوبوچار» از مینه‌سوتا موافق برجام هستند.

خاخام «شمولی بوتیچ» یکی از دوستان بوکر و فرماندار نیوجرسی به نام «کریس کریستی» یک جمهوری‌خواه، روز سه‌شنبه یک کنفرانس خبری را روز سه‌شنبه علیه توافق ایران برگزار کردند.

از طرف دیگر سناتور «رابرت منندز» از ایالت نیوجرسی یکی از تنها دو سناتوری است که مخالفت خود را با توافق ایران اعلام کردند.

«بن لورکی» یک تحلیلگر سیاسی بر این باور است که مخالفت بوکر با هم ایالتی های خود دشوار خواهد بود و اواخر هفته گذشته اعلام کرد: «می‌خواهم از تمامی زوایا این توافق را بررسی کنم و پیامدهای کوتاه و بلند مدت آن را قبل از هر تصمیم‌گیری بررسی کنم.

۱۳۹۴/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...