نسخه چاپی

لزوم بازنگری در قانون بانك ‌داری بدون ربا

رئیس ‌كل بانك مركزی: قانون بانك‌داری بدون ربا نیاز به بازنگری دارد و لایحه‌ آن آماده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ولی‌الله سیف گفت: به‌ تازگی بانک مرکزی برای تبیین و اجرای بانک‌داری اسلامی لایحه‌ای را با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم و به دولت پیشنهادکرده است.

رییس‌کل بانک مرکزی امروز در حاشیه بازدید از برخی صنایع و شرکت‌های منطقه‌ ویژه اقتصادی بوشهرگفت: قانون بانک‌داری بدون ربا مصوب شهریور سال 1362 است و در آن زمان نمایندگان مجلس یک دوره پنج‌ساله را برای بررسی نتایج پیاده‌سازی این قانون پیش‌بینی کرده بودند و قرار شد پس از پنج سال متناسب با تجربیاتی که در اجرا پیدا می‌شود این قانون بازنگری و قانونی دائمی تصویب شود ؛ اما این شرایط تاکنون پیش نیامده و همان قانون هم‌اکنون در حال اجراست.

ولی‌الله سیف افزود: اگر لایحه جدید مراحل تصویب را بگذراند روش‌های بسیار مناسب و پیشرفته‌ای را در بانک‌داری بدون ربا خواهیم داشت که در سطح دنیا پیشرفته‌ترین خواهد بود.

رییس‌کل بانک مرکزی درباره تفاوت بانک‌داری بدون ربا در ایران و کشورهای اسلامی هم گفت: تفاوت بارز آن این است که در کشورهای اسلامی علاوه بر مدل بانک‌داری اسلامی بانک‌داری سنتی هم در حال فعالیت است و آن بخش از نیازها و تقاضاهایی را تأمین می‌کند که بدون تردید هیچ‌گونه شبهه‌ای در رعایت موازین شرعی در آن نمی‌بینند اما در کشور ما هیچ نیازی را نمی‌توان نام برد که از طریق بانک‌داری اسلامی تأمین نشود زیرا بانک و ساختارِ دیگری نیست که بتواند این نیاز را تأمین کند؛ به همین دلیل باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم همه‌ نیازها را زیر چتر بانک‌داری بدون ربا پوشش دهیم.

رییس‌کل بانک مرکزی کشور افزود: آنچه که مهم است ما علاقه‌مندیم که در بلندمدت قدرت پول ملی ما افزایش پیدا کند و این حاصل نمی‌شود مگر با بالا رفتن ظرفیت تولید و صادرات کالاهای غیرنفتی که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم به‌صورت بلندمدت و تدریجی شاهد این تقویت باشیم و این از مبانی اقتصاد مقاومتی است.

ولی‌الله سیف درباره سرمایه در گردش و فاینانس هم گفت: یکی از هدف‌های نظام بانکی برای خروج از رکود و انجام سرمایه‌گذاری مثبت اقتصادی در مرحله‌ رشد، فاینانس است که گام اول تأمین سرمایه درگردش و تأمین نیازهای کوتاه‌مدت واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی است و در گام دوم نیز با توجه به اینکه در برخی از رشته‌های صنعتی انباشتی از محصولات در انبارها هست و تقاضایی برای آنها نیست نظام بانکی سعی می‌کند اقداماتی را برای ایجاد زمینه‌ فروش اقساطی از این طریق انجام دهد که می‌تواند منجر به استفاده از ظرفیت واحدهای تولیدی شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد نیز جهت‌گیری می‌شود به سمت حمایت مالی از سرمایه‌گذاری‌های جدید که با فضای جدید بین‌المللی که ایجاد شده بتوانیم با تسهیل خطوط فاینانس مناسب و جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از آن فعالیت حمایت کنیم.

رییس‌کل بانک مرکزی افزود: باید تلاش کنیم از منابع محدود تسهیلاتیِ نظام بانکی بهترین و پربازده‌ترین استفاده را کنیم که در اصطلاح گفته می‌شود «تحصیل بهینه منابع محدود» که بتواند منجر به رشد بیشتر اقتصادی شود و این جهت‌گیری در نظام بانکی در حال انجام است.

سیف گفت: در استان بوشهر در حال بررسی هستیم که اگر بنگاهی اقتصادی وجود دارد که به دلیل محدودیت منابعِ سرمایه درگردش و منابع مالی نمی‌تواند فعالیت خود را در وضعیت طبیعی نگه دارد و از ظرفیت 100 درصدی استفاده کند به صورت استثنایی معرفی شود تا ما نیز بتوانیم به‌صورت ویژه مشکلات آنها را حل کنیم.

۱۳۹۴/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...