نسخه چاپی

وقوع زلزله هولناك حتمی است

زلزله 6/4 ریشتری سه‌شنبه هفته گذشته در فیروزكوه در بخش شمال شرقی تهران، در كل منطقه تهران بزرگ احساس شد؛ این درحالی است كه كانون زلزله بیش از 100 كیلومتر با تهران فاصله داشت.

به گزارش نما به نقل از آرمان: با این وجود بحث‌ها و هشدارها درباره زلزله‌ای که به گفته کارشناسان وقوع آن در تهران حتمی است، ادامه دارد. استاندار تهران روز پنجشنبه در ادامه سفر خود به بومهن و پردیس درباره احتمال وقوع زلزله در تهران و خسارات زلزله اخیر توضیحاتی را ارائه کرد.

این در حالی است که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از عدم آمادگی تهران برای مقابله با زلزله خبر داده و پدر علم زلزله‌شناسی هم درمصاحبه‌ای اختصاصی یادآور شد: تهران به زودی می‌لرزد. استاندار تهران عنوان کرد: هرچه در زمینه مقابله با زلزله سرمایه‌گذاری کنیم، کم خواهد بود.

سید حسین هاشمی با اشاره به زلزله اخیر در فیروزکوه و جوادآباد ورامین اظهار داشت: ایران، کشوری زلزله‌خیز است و شهرهای ایران به جز برخی از شهرها در مسیر کمربند زلزله قرار دارند.

در زلزله جوادآباد ورامین چند ساختمان ترک خورد

اوبا اشاره به زلزله اخیر در جوادآباد ورامین ادامه داد: خوشبختانه زلزله جوادآباد ورامین خسارتی را به همراه نداشت و تنها چند ساختمان دچار ترک شد.

هاشمی با اشاره به زلزله چند روز اخیر در فیروزکوه نیز اضافه کرد: زلزله فیروزکوه که شدیدترین آن 6/4ریشتر بود نیز خوشبختانه خسارتی برای مردم به همراه نداشت.

باید امکانات افزایش یابد

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به امکاناتی که در شهر تهران برای مقابله با حوادث احتمالی وجود دارد، گفت: امروز امکانات خوبی در شهر تهران وجود دارد اما این امکانات نمی‌تواند جمعیت بالای ۵۰۰ هزار نفر را پاسخگو باشد.

به گزارش مهر، هاشمی ادامه داد: تصمیم داریم تا دو مرکز در جنوب تهران برای احداث ستاد مدیریت بحران کشور راه‌اندازی کنیم که در این زمینه، زمین‌هایی در حومه فرودگاه امام خمینی (ره) و مرقد مطهر حضرت امام در نظر گرفته شده است.

برای زلزله تهران آمادگی کافی نداریم

همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بر لزوم چاره‌اندیشی و اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت بحران در کشور تاکید کرد. عبدالرضا عزیزی، با انتقاد از اینکه سازمان مدیریت بحران تاکنون نتوانسته حوادث را مورد ارزیابی سریع و دقیق قرار دهد، تصریح کرد: متاسفانه این سازمان تاکنون نتوانسته حوادث را به درستی مدیریت کند که حوادث مکرر گذشته نیز بیانگر این واقعیت است.

عزیزی آموزش‌های مردمی را در بحران مهم عنوان کرد و گفت: آموزش‌های مردمی و برگزاری مانور، آمادگی مردم را در مقابله با حوادث بالا می‌برد لذا آگاه‌سازی مردم از بلایای طبیعی باعث می‌شود در هنگام وقوع بتوانند از خسارات احتمالی جلوگیری کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: با توجه به تردد بی‌رویه خودروها و موتورسیکلت‌ها در سطح کلان‌شهر تهران و عدم رعایت قوانین توسط آنها می‌توان گفت در هنگام بحران نمی‌توان خدمات خوبی به مصدومان ارائه داد چون در کلان‌شهر تهران به‌طور طبیعی ظرف و مظروف با هم نمی‌خواند و تعریف نشده است لذا به خاطر ازدحام جمعیت و ترافیک بالا خدمات‌رسانی به مصدومان به راحتی امکانپذیر نیست.

به گزارش خانه ملت، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از ساخت و سازهای بی‌رویه و ناامن در کشور، گفت: عدم توجه به ضوابط و مقررات شهرسازی و رعایت نکردن آیین‌نامه‌های ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله همواره کشور را در مقابل تهدیدات زلزله از لحاظ پایداری ناایمن کرده است.

وقوع زمین‌لرزه هولناک در آینده حتمی است

پدر علم زلزله‌شناسی هم با اشاره به وقوع زلزله 6/4 ریشتری سه‌شنبه شب در فیروزکوه، نسبت به وقوع یک زمین لرزه هولناک در آینده‌ای نزدیک در منطقه شمال شرقی تهران هشدار داد.

بهرام عکاشه تاکید کرد: زلزله اخیر در فیروزکوه می‌تواند زنگ خطر و مقدمه‌ای برای وقوع زلزله بزرگ‌تری باشد که اکنون پس از گذشت 185 سال از زلزله ویرانگر قبلی در سال 1830 احتمال آن بالاست، چون با داده‌هایی که وجود دارد، یک ریتم 200-150 ساله به شکل ریاضی و نه به شکل ژئوفیزیکی، به دست می‌آید.

به گزارش خبرآنلاین، عکاشه تصریح کرد: این را باید صراحتا اعلام کرد که زلزله‌ای که انتظار وقوع آن در آینده نزدیک و درست در همین منطقه فیروزکوه می‌رود، قطعا منجر به این خواهد شد که گسل‌های تهران و زلزله‌های تهران هم فعال شوند.


۱۳۹۴/۶/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...