نسخه چاپی

پرداخت وام به خودروسازان خیانت است؟

در شرایطی كه گفته می‌شود بانك مركزی قصد دارد تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی را به خودروسازان پرداخت كند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این كار را خیانت به صنایع كشور عنوان می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد: در شرایطی که گفته می‌شود بانک مرکزی قصد دارد تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی را به خودروسازان پرداخت کند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این کار را خیانت به صنایع کشور عنوان می‌کنند.

هفته گذشته خبر رسید اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، جلساتی با رئیس‌کل بانک مرکزی و همچنین وزیر صنعت و مدیران عامل خودروساز داشته و به جمع‌بندی‌هایی در مورد پرداخت تسهیلات به شرکت‌های خودروساز داخلی رسیده‌اند.ظاهرا ماحصل جلسات مذکور این بوده که بانک مرکزی، همکاری لازم را برای پرداخت تسهیلات به دو خودروساز بزرگ کشور انجام داده و ایران خودرو و سایپا نیز مدیریت لازم را برای هزینه کردن وام و تسهیلات احتمالی را داشته باشند.

در این مورد حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس، پیش‌تر گفته بود طرح پرداخت تسهیلات به خودروسازان، در حال جمع‌بندی در بانک مرکزی است و احتمال بهره‌مند شدن ایران خودرو و سایپا از تسهیلات موردنظر وجود دارد.

حالا و در شرایطی که رکود بازار و کمبود نقدینگی، خودروسازان را دوباره به تسهیلات بانکی نیازمند کرده، برخی از نمایندگان مجلس مخالف پرداخت وام به غول‌های جاده مخصوص هستند و این کار را خیانت به صنایع کوچک عنوان کرده‌اند.به گفته آنها، وقتی بانک‌ها با محدودیت منابع مالی روبه‌رو و بسیاری از صنایع کوچک در شرف ورشکستگی هستند، نباید پولی به خودروسازان پرداخت شود.

به گفته کارشناسان، هر چند در اینکه خودروسازان در گذشته مدیریت درستی روی منابع مالی خود نداشته‌اند، تردیدی نیست و صنایع کوچک نیز به حمایت نیاز دارند، اما نباید فراموش شود خودروسازی به تنهایی چندین صنعت دیگر را به دنبال خود می‌کشد؛ بنابراین پیشرفت و پسرفت آن تاثیر مستقیم بر کل صنعت داخل می‌گذارد.به گفته کارشناسان، از طرفی، مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان کشور تاکید کرده‌اند و این موضوع از حساسیت بالای تولید داخلی به خصوص خودروسازی به‌عنوان لکوموتیو صنایع، حکایت دارد.

۱۳۹۴/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...