نسخه چاپی

توكیو و سنگاپور زیر آب می روند!

گرم شدن كره زمین پیامدهای ویرانگری دارد. سطح آب‌های آزاد یك تا سه متر افزایش خواهد یافت. زمین‌شناسان و زیست‌شناسان هشدار می‌دهند كه احتمال دارد شهرهای بزرگی مانند توكیو و سنگاپور ناپدید شوند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: گرم شدن کره زمین پیامدهای ویرانگری دارد. سطح آب‌های آزاد یک تا سه متر افزایش خواهد یافت. زمین‌شناسان و زیست‌شناسان هشدار می‌دهند که احتمال دارد شهرهای بزرگی مانند توکیو و سنگاپور ناپدید شوند.

با توجه به تحقیقات اخیر، افزایش بیش از یک متر سطح آب‌های آزاد در فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده اجتناب‌ناپذیر است. میشائل فرایلیش، رئیس بخش تحقیقاتی زمین‌شناسی در آژانس فضایی ناسا ادامه این روند را تهدیدی می‌داند برای زیر آب رفتن مناطق کم‌ارتفاعی مانند ایالت فلوریدای آمریکا، شهرهای جزیره‌ای و بزرگی مانند توکیو و سنگاپور.

تهدیدی برای ۱۵۰ میلیون انسان

داشمندان بر اساس داده‌های جدید ماهواره‌ای از توسعه سطح آب‌های آزاد می‌گویند: «بیش از ۱۵۰ میلیون انسان که بخش بزرگی از آنها در آسیا هستند، هم اکنون در ارتفاعی کمتر از یک متر بالای سطح آب‌های آزاد زندگی می کنند».

سال ۱۹۹۲ ناسا و آژانس فضایی "سی‌ان‌‌ای‌اس" فرانسه شروع به اندازه‌گیری سطح آب‌های آزاد کردند. از آن زمان سطح آب اقیانوس‌ها به‌طور متوسط تا ۷/۶ سانتی متر بالا آمده‌اند و در بعضی نقاط این افزایش حتی بیش از ۲۳ سانتی متر بوده ‌است.دلیل اصلی این روند آب شدن یخچال‌های طبیعی و همچنین گرم‌شدن اقیانوس‌ها هستند که باعث گسترش آب دریاها می‌شوند.

محققان به خصوص نگران ذوب شدن یخ‌های گرینلند هستند. در طول دهه گذشته سالانه به طور متوسط ۳۰۳ گیگا تن یخ ذوب شده‌اند. این به معنای آن است که از یخ‌های قطب جنوب سالانه به طور متوسط ۱۱۸ گیگا تن از دست رفته است.

خطر گسترش سطح آب اقیانوس‌ها

اقیانوس‌شناس ناسا "جاش ویلیس" اشاره کرده‌است: «یخ‌‌ها سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌شده ذوب می‌شوند.» حتی این خطر وجود دارد که این سرعت ذوب افزایش پیدا کند. ویلیس همچنین هشدار می‌دهد: «باید آمادگی لازم را داشته باشیم، چراکه احتمالا در ۲۰ سال آینده سرعت متوسط افزایش سطح آب‌های آزاد شدت خواهد گرفت».

با توجه به گفته‌های دانشمندان یک فرآیند ناشناخته در این جریان، پیامدهای خطیر فروپاشی کوه‌های یخ هستند. "تام واگنر" محقق ناسا معتقد است اگراین توده‌های یخی فرو بریزند، ارتفاع آب‌های آزاد می‌تواند در ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده تا سه متر افزایش یابند.

به طوری که کارشناسان تاکید می‌کنند حتی ذوب یخچال‌های طبیعی با سرعتی که تا امروز داشته ‌است، چالش بزرگی برای بشریت به وجود می‌آورد. دانشمندان حتی گامی فراتر رفته‌اند؛ "استیو نرم"، دانشمند ناسا عواقب ناشی از گرمایش جهانی را چنین پیشگویی می‌کند: "احتمالا این وضعیت در آینده بحرانی‌تر خواهد شد.

۱۳۹۴/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...