نسخه چاپی

۷ شهریور، روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای

امروز ۲۹ اوت(۷ شهریور) روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای است و دبیر كل سازمان ملل از كشورهای جهان كه هنوز به عضویت پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای در نیامده‌اند، خواست این پیمان را امضا و تصویب كنند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، امروز 29 اوت(7 شهریور) روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای است و دبیرکل سازمان ملل از کشورهای جهان که هنوز به عضویت پیمان منع آزمایش‌های هسته‌ای در نیامده‌اند، خواست این پیمان را امضا و تصویب کنند.

سازمان ملل متحد در سال 2009 طی قطعنامه‌ای به اتفاق آراء روز 29 اوت را روز جهانی مقابله با آزمایش‌های هسته‌ای نامید.

دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به همین مناسبت از آن دسته از کشورهای جهان که هنوز به عضویت پیمان منع آزمایشهای هسته ای در نیامده اند، خواست این پیمان را امضا و تصویب کنند چرا که به نظر وی اینکار یک گام اساسی در ایجاد یک جهان عاری از سلاح های هسته ای خواهد بود.

اولین آزمایش اتمی در سال 1945 توسط آمریکا انجام شد و چند روز پس از آن این کشور دو شهر هیروشیما و ناگازاکی ژاپن را بمباران اتمی کرد که طی آن بیش از 220 هزار نفر از شهروندان ژاپنی کشته شدند. طی هفتاد سال گذشته جهان شاهد رقابت تسلیحاتی بین قدرتهای بزرگ بوده است.

همچنین مراسم روز جهانی مقابله با آزمایش سلاح های هسته‌ای در دهم سپتامبر امسال در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد.
مرکز تحقیقات صلح بین المللی استکلهم، تعداد بمب های اتمی موجود در جهان را 15 هزار و 850 بمب اعلام کرد. آمریکا و روسیه بیشترین تعداد کلاهک های هسته‌ای را در اختیار دارند. آمریکا 7260 عدد کلاهک اتمی و روسیه 7500 کلاهک اتمی دارند. این دو کشور باهم حدود 90 درصد از کل بمب های اتمی جهان را در دست دارند.

قدرتهای هسته‌ای جهان از ناقضان اصلی پیمان منع اشاعه هسته ای هستند و در حالی که این پیمان از آنها می‌خواهد در جهت خلع سلاح هسته ای حرکت کنند اقدام به تجهیز و مدرن سازی زرادخانه‌های خود می کنند.

۱۳۹۴/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...