نسخه چاپی

ارتباط الاسیر با عاملان حمله به سفارت ایران

احمد الاسیر، روحانی تندروی سلفی، در جریان بازجویی ضمن اعتراف به برنامه‌ریزی برای ترور مسئولان حزب‌الله فاش كرد كه عاملان انتحاری را كه دست به عملیات علیه سفارت ایران در بیروت زده بودند، می‌شناخت.

به گزارش نما به نقل از ابنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، احمد الاسیر، روحانی تندروی سلفی مورد بازجویی قرار گرفت و در این بازجویی از رخدادهای منطقه "عبرا" واقع در شهر صیدا که در جریان آن تعدادی از نظامیان لبنانی کشته شدند، فرارش از صیدا و اقامت در منطقه "باب التبانه"، مهم‌ترین حامیان مالی‌اش و ارتباط با القاعده و عاملان انتحاری سخن گفت.

وی فاش کرد که دلیل درگیری افراد وابسته به وی با ارتش لبنان در سال 2013، بازداشت دو تن از اعضای گروه وی بوده است. وی افزود، در جریان خروج وی از عبرا، فضل شاکر، معاون الاسیر یکی از همراهانش را به دنبال الاسیر می‌فرستد تا راه را به او نشان دهد و بعد همگی از "عبرا" فرار می‌کنند.

الاسیر که به منزل "خالد حبلص" یکی از افراطی‌های لبنانی فرار کرده بود، به این فرد مبلغ 250 هزار دلار داده بود تا گروهی افراطی تاسیس کند.

به دنبال درگیری‌هایی که بعدا میان ارتش لبنان و نیروهای احمد الاسیر رخ داد، وی به منزل یکی از کارمندان سابق وزارت دارایی و بعد به اردوگاه عین الحلوه لبنان فرار کرده بود.

الاسیر در جریان بازجویی هرگونه رابطه با داعش، جبهه النصره و گردان‌های عبدالله عزام را تکذیب کرد.

وی همچنین اعتراف کرده که "عدنان المحمد" و "معین ابوشهر" دو عامل انتحاری را که عملیاتی علیه سفارت ایران در بیروت انجام دادند، می‌شناخت.

الاسیر همچنین تاکید کرد که پس از حوادث منطقه عبرا تصمیم گرفته بود تا از ارتش لبنان انتقام بگیرد. وی اقرار کرد که تصمیم گرفته بود تا شخصیت‌های وابسته به حزب الله، جنبش امل، گردان‌های مقاومت و افسران ارتش را ترور کند. برای همین افرادی را مسئول دو گروه‌ برای مشخص کردن اهداف و جمع آوری اطلاعات برای آغاز عملیات ترور کرده بود و به هر کدام مسئولیت عملیاتی داده بود. بنا به اعتراف الاسیر، گروه اول که یک رهبر فلسطینی داشت، مسئول ترور گردان‌های مقاومت و اعضای آن در منطقه قدیم صیدا بود اما هدف گروه دوم شخصیت‌های حزب الله و جنبش امل طی حرکت آن‌ها به سمت روستاهای جنوب لبنان بوده است. گروه‌های دیگری نیز در مناطق دیگر مسئولیت‌هایی را برعهده داشته‌اند.

گروه‌های وابسته به احمد الاسیر قصد داشتند شخصیت‌هایی همچون "ماهر حمود"، روحانی لبنانی، "زید مناهر"، مسئول حزب الله در صیدا و "محمد کوثرانی"، یکی از رهبران حزب الله را ترور کنند. آن‌ها همچنین قصد داشتند مجتمع الزهراء در نزدیکی محله "الحسبه" و ایست‌های بازرسی ارتش را هدف قرار دهند.

وی همچنین از اسامی شخصیت‌هایی که وی را حمایت مالی کرده‌اند، پرده برداشت. یکی از این شخصیت‌ها ن. ع. بوده که نصف هزینه‌های هر فعالیت الاسیر را پرداخت کرده است. این فرد 330 هزار دلار به الاسیر کمک کرده بود. وی همچنین هزار دلار از فرد دیگری برای تاسیس شبکه‌ ماهواره‌ای دریافت کرده بود.

ماجرای فرار الاسیر نیز به این صورت است که وی آخرین بار از طریق ایست‌ بازرسی ارتش از اردوگاه عین الحلوه خارج شده و بعد به منزل فردی در منطقه "جدرا" رفته بود. الاسیر روز بعد به سفارت ترکیه در منطقه "الرابیه" می‌رود و سپس ویزای سفر به نیجریه را با کمک چند تن به دست آورده و به "جدرا" بر می‌گردد تا این که 15 اوت از طریق تاکسی به فرودگاه بیروت منتقل شده و در آنجا توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شود.

۱۳۹۴/۶/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...