نسخه چاپی

بالاخره متولی ایجاد شغل در كشور كجاست؟

عکس خبري -بالاخره متولي ايجاد شغل در کشور کجاست؟

بخش اول گفت‌وگوی تفصیلی خبرگزاری فارس با معاون وزیر كار پیرامون الزامات ایجاد فرصت شغلی در كشور، چرایی وجود 1800 نوع مجوز برای بخش تولید و عاقبت متولی‌بودن یا نبودن وزارت كار در ایجاد شغل برای فارغ‌التحصیلان انجام شده است.

به گزارش نما، حسن طائی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس با اشاره به اینکه اشتغال و کارآفرینی محصول یک نظام یا رویش یک سیستم اقتصادی است، اظهار داشت: ایجاد شغل، عوامل و عناصری دارد که باید به آن توجه داشت و نباید در جریان کارآفرینی با یک مصوبه وزیر یا مقام مسئول انتظار حل تمام مشکلات را داشته باشیم.

وی با اشاره به 7 راهبرد مهم در جریان اشتغالزایی تصریح کرد: جریان آموزش، دانایی، تخصص و مهارت، سرمایه‌گذاری و رشد تولید، محیط مناسب کسب و کار، زیرساخت‌های مناسب و امن سرمایه‌گذاری، بازاریابی، توانایی فروش و در سطح کلان، تجارت دوسویه بین‌المللی، فرهنگ کار و بهره‌وری و نگرش آحاد جامعه به مقوله کار و از همه مهمتر نظام اداری کارآمد و تسهیل‌گر 7 جریان مهم در ایجاد اشتغال به شمار می‌رود.

معاونت کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این 7 جریان اگر هم‌راستا با یکدیگر حرکت کنند محصول آن اشتغال و کارآفرینی خواهد شد؛ اگر نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد، این مسئله نشان‌دهنده رفاه خانواده‌هاست.

* بالاخره متولی ایجاد شغل در کشور کجاست؟

وی در پاسخ به این سؤال که آیا وزارت کار متولی کارآفرینی هست یا خیر، تأکید کرد: چه گفته شود متولی کار در کشور هستیم و چه گفته نشود، وزارتخانه نامش با کار همراه است، به عبارت دیگر این وزارتخانه به مثابه کانون هماهنگی برای سیاستگذاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی است.

طائی با بیان اینکه هیچ یک از ابزارهایی که کار ایجاد می‌کند، دست وزارت کار نیست، تأکید کرد: در وزارت کار می‌توان نشست‌ها و هماهنگی‌هایی پیرامون چگونگی تأمین مالی کسب و کارهای خانگی، خرد، کوچک، متوسط و بزرگ انجام داد؛ از طرفی هم با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباطاتی ایجاد شده که منجر به مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی شود.

وی گفت: در این تعامل که با وزارت علوم انجام شده، نشان داده می‌شود که دانش‌آموختگان چگونه از بالاترین سطح انطباق با بازار کار بهره‌مند شوند. بر همین اساس، در مجامع آموزشگاه‌های عالی بر مجموعه‌های اشتغال‌پذیر متمرکز می‌شویم.

* شورای عالی اشتغال و تلاش برای تسهیل موانع پیش‌روی تولید

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های شورای عالی کار، به حضور 20 شخصیت حقوقی از جمله وزرای کلیدی اشاره کرد و گفت: تلاش شورای عالی اشتغال در رسیدن به انسجام بنگاه‌ها و کاهش بروکراسی‌های اداری در جریان تولید و اشتغال است.

* انصراف سرمایه‌گذاران با فرآیند دشوار مجوز گیری

طائی با بیان اینکه برخی از قوانین برخلاف ایجاد نظم‌بخشی، برای بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان مانع می‌تراشند، گفت: هم‌اکنون بیش از 1800 نوع مجوز در کشور داده می‌شود و به نوعی فرایند اخذ مجوز همان فرایند منصرف‌سازی سرمایه‌گذاران در تولید است.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است به جای مانع‌تراشی، باید تسهیلاتی مقابل تولیدکنندگان به لحاظ رفع موانع قانونی ارائه داد، اما برخی مجوزها مانع تولید و توسعه اشتغال هستند.

* اشتغال 22 میلیون نفر در کشور/ 70 درصد بخش خصوصی و 30 درصد عمومی

وی با نگاهی به آمار اشتغال در کشور که توسط دو بخش عمومی یا دولتی و بخش خصوصی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل تأکید بر توسعه بخش خصوصی، ورود حجم زیادی از مردم به بازار کار از طریق این بخش است، بنابراین باید به این بخش بیشتر توجه شود.

معاونت کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یکی از رسالت‌های ما صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود است و این اشتغال 22 میلیون‌نفری که 70 درصد آن در بخش خصوصی فعال هستند، ضرورت توجه به کارهای مردمی را چند برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه در دهه 1390 و 1400 تحقیقات و آمارها نشان می‌دهد که سالانه یک میلیون نفر وارد بازار کار شوند، گفت: این تعداد ورودی جدید صرفاً امکان جذب توسط بخش خصوصی دارند، چرا که بخش عمومی و دولتی از نیروی کار اشباع شده و قدرت جذب آن نزدیک به صفر است.

طائی گفت: وزارت کار هم به عنوان یکی از کارگزاران دولت، ایجاد تسهیلات لازم و توجه به بخش خصوصی را بر خود لازم می‌داند، بنابراین یکی از مهمترین مسائل، برداشتن موانع ایجاد شده از پیش‌روی بنگاههای تولیدی است.

* برنامه‌ریزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار/ 5 میلیون دانش‌آموخته چشم انتظار حمایت دولت

معاونت کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به این سؤال که برای 5 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی چه برنامه‌ای و سیاستی وجود دارد، تأکید کرد: سال قبل طبق آمارهای وزارت علوم، 700 هزار دانش‌آموخته وارد بازار کار شدند و در صورت احتساب ورود یک میلیون نفر سالانه به بازار کار 70 درصد آن را فارغ‌التحصیلان شامل می‌شوند.

وی گفت: هم‌اکنون صحبت از ورود متقاضیان حاملان دانش به بازار کار است و این مسئولیت کارگزاران نظام را بیشتر می‌کند، برای اینکه به تعادل در بازار کار برسیم؛ در این جریان علاوه بر لزوم بهبود مستمر محیط کسب و کار، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فیزیکی بازار کار باید فراهم شود.

* ایجاد ۷۰۰ هزار شغل با رشد ۷ درصدی اقتصاد

وی با اشاره به اینکه اگر سالانه بالاتر از 7 درصد رشد اقتصادی را تجربه کنیم، به راحتی 700 هزار شغل ایجاد خواهد شد، گفت: اگر سرمایه‌گذاری به گونه‌ای باشد که زیرساخت‌ها برای فرصت‌های شغلی جدید فراهم شود، می‌توان شغل کافی برای دانش‌آموختگان فراهم کرد.

طائی گفت: در شرایط فعلی تقریباً در آستانه خروج از رکود تورمی و رسیدن به رونق اقتصادی هستیم که در اولین گام در خط روندی رشد باید حرکت کنیم؛ در این مورد، رشد تولید ناخالص داخلی اگر بین 4 تا 5 درصد باشد، می‌توان سالانه 500 هزار شغل ایجاد کرد.

وی درباره آینده بازار کار در ایران معتقد است، امسال وضعیت در بازار کار بهتر از سال گذشته خواهد بود و برای دانش‌آموختگان دانشگاهی از زمان تحصیل تا فارغ‌التحصیلی برنامه‌ریزی شده است.

معاونت کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مهارت برای ایجاد اشتغال باید به حفظ و تداوم آن کمک کند، گفت: در دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته سایتی طراحی شده که دانشجویان با ارسال سوابق و رزومه خود، کار مرتبط آموزش می‌بینند.

* محمد صادق‌پور

۱۳۹۴/۶/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...