نسخه چاپی

شبكه‌های اجتماعی جایگزین خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

درگذشت علی طباطبایی بازیگر جوان سینما و نحوه اطلاع آن به مردم، حكایت از جایگاه ویژه شبكه‌های اجتماعی در جامعه امروز ایران و جهان است

به گزارش نما،در حالی که بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در سکوت محض در مورد مرگ بازیگر جوان سینما و تلویزیون قرار داشتند و نمی‌دانستند این خبر شایعه است یا حقیقت، شبکه‌های اجتماعی نقش مهم خود را ایفا کردند.
فرستادن پیام‌های تسلیت گسترده از سوی بازیگران سینما در اینستاگرام، از این حقیقت پرده برداری کرد که طباطبایی به علت ایست قلبی درگذشته است. این پیام‌ها باعث شد تا مردم دیگر به شایعات توجه نکنند و مطمئن شوند که این بازیگر جوان سینما درگذشته است. رسانه‌های رسمی کشور نیز بعد از دیدن این پیام‌ها مطمئن شدند که این خبر صحت دارد و آن روی خط خبرگزاری یا سایت خبری خود فرستادند.

درگذشت این بازیگر جوان و نحوه اطلاع آن به مردم، حکایت از جایگاه ویژه شبکه‌های اجتماعی در جامعه امروز ایران و جهان است. این روزها شبکه‌های اجتماعی خود به خوبی رسالت خبررسانی را بازی می‌کند و باعث شده است مردم برای دیدن و یا شنیدن اخبار به این شبکه‌ها مراجعه کنند. در این شبکه‌ها اخبار، از سوی افراد محبوب و جذاب همچون بازیگران، ورزشکاران و حتی سیاستمداران بدون واسطه به دست مخاطب می‌رسد. خبرها در این شبکه از سانسور مرسوم در رسانه‌ها نیز برخور دار نیست و معمولا خبر بدون هیچ ویرایشی از لحاظ رعایت خطوط قرمز به دست مخاطب می‌رسد.

نکته جالب در این میان این است که کاربران این شبکه‌ها خود نقش خبرنگار را نیز ایفا می‌کنند و بعد از دیدن یک خبر مانند درگذشت علی طباطبایی، آن را به سرعت در شبکه‌های اجتماعی خبر پخش می‌کنند و همین کار باعث می‌شود که بسیاری از مردم از اخبار آگاه شوند. همین سرعت انتقال باعث می‌شود که دیگر مردم به طور مثال صبح‌ها به خبرگزاری‌ها یا صداوسیما برای شنیدن اخبار مراجعه نکنند چون خود آنها زودتر از هر رسانه‌ای خبر را خوانده و حتی به دیگران منتقل کرده‌اند.

حضور شبکه‌های اجتماعی خطر بزرگی برای خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری است. منفل بودن این رسانه‌ها در این فضا باعث می‌شود که آنها به زودی مخاطبان خود را از دست بدهند. شبکه‌های اجتماعی به صورت در حال تبدیل شدن به پایگاه‌های خبری مردم هستند و اگر رسانه‌ها تغییری در روش خبرگذاشتن و یا پوشش حوادث نکنند، به سادگی زمین بازی را به این رقیب قدرتمند واگذار کرده‌اند.

۱۳۹۴/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...