نسخه چاپی

میراث ناملموس در همدان مغفول مانده است

مدیركل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: متأسفانه در گردشگری امروز، میراث ناملموس مغفول مانده است .

به گزارش نما به نقل از مهر، ریحان سروش مقدم عصر چهارشنبه در نشست تخصصی ثبت میراث ناملموس و ارتباط آن با توسعه گردشگری که با حضور تعدادی از سمن‌های گردشگری همدان و به‌ صورت کارگاه آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: میراث فرهنگی و توسعه گردشگری پایدار مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های گردشگری به‌عنوان چشم بیدار میراث فرهنگی هستند، اظهار کرد: تشکل‌ها با نگاه عمیق به حساسیت موضوع میراث فرهنگی کشور حلقه مفقوده را نمایان می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان یکی از استان‌های تاریخی کشور است، عنوان کرد: قدمت تاریخی استان همدان در تپه «گیان» و تپه «پیسا» واقع در همدان به هفت هزار سال می‌رسد.

سروش مقدم با تأکید بر اینکه میراث ناملموس در استان همدان و حتی در کشور با عدم توجه و فقر توجه مواجه هستند، افزود: متأسفانه آنچه امروز در گردشگری از آن غافل مانده‌ایم میراث ناملموس بوده که می‌توان برای احیا آن از فرهنگ بومی الگو گرفت.

وی عنوان داشت: امروز اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید فرهنگ بومی را شناسایی و احیا و معرفی کنیم و زندگی مجدد برای گردشگران ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه معرفی برای فرهنگ‌ها و قومیت‌ها در کشور انجام‌نشده است، گفت: یکنواختی در سراسر کشور در این حوزه به وجود آمده که تجربه یکنواختی را در خصوص گردشگری رقم‌زده است.

سروش مقدم با تأکید بر اینکه همدان پتانسیل بالایی را در حوزه صنایع‌دستی، زبان و فرهنگ و میراث ناملموس دارد، عنوان داشت: تاریخ سه هزار و ۷۰۰ ساله همدان سرشار از تنوع فرهنگ بوده که باید مستندسازی شود.

وی بابیان اینکه مستندسازی فرهنگی از مباحث مهم در فرهنگ است، بیان کرد: مباحث فرهنگی مانند نوروز و عاشورا را باید به همه معرفی کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان اظهار کرد: برای معرفی هر چه بیشتر همدان به دنیا دست همکاری را به‌طرف سازمان‌های مردم‌نهاد دراز کردیم.

۱۳۹۴/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...