نسخه چاپی

تلبت ها دیگر خواهان ندارند!

تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد كه فروش بازار تبلت‌ها همچنان ناامیدكننده است.

به گزارش نما، هرچند عده‌ای نیز معتقدند ظهور تبلت‌هایی با صفحات نمایش بزرگ‌تر و همچنین هیبریدی مانند سرفیس‌های مایکروسافت که به «دو در یک» معروف هستند، می‌توانند این معادله را تغییر دهند و باز هم شاهد رونق بازار تبلت‌ها در جهان در آینده‌ای نزدیک باشیم.


کاهش 14.9 درصدی فروش تبلت
یکی از کمپانی‌های پژوهشی برتر، TrendForce است که محققان آن پیش‌بینی می‌کنند میزان فروش تبلت در جهان تا پایان سال جاری با 14.9 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 163میلیون دستگاه برسد چرا که مینی تبلت‌های 7 اینچی که روزگاری بسیار محبوب بودند و در میان مردم برای خود جایی باز کرده بودند با فبلت‌ها یا تلفن‌های هوشمند 6اینچی جایگزین شده‌اند ولی این، بدان معنا نیست که همه اخبار مربوط به دنیای تبلت‌ها بد است و نمی‌توان در این میان، خبر خوشی نیز یافت. این مؤسسه پژوهشی همچنین پیش‌بینی می‌کند که میزان فروش تبلت‌های بزرگ‌تر مانند surface pro مایکروسافت و همچنین
آی پدهایpro با سایز 12.9 اینچ کمپانی اپل که در آینده وارد بازار خواهند شد افزایش می‌یابد، چرا که نوع استفاده از تبلت‌ها از سرگرمی به سوی تجارت و بروز خلاقیت با کمک این دستگاه‌ها تغییر کرده است و حالا دیگر این تبلت‌ها فقط وسیله‌ای برای بازی و سرگرمی محسوب نمی‌شوند.
آمار این کمپانی پژوهشی تایوانی همچنین نشان می‌دهد که 75میلیون تبلت در نیمه نخست سال‌جاری میلادی به فروش رسیده است و البته پیشتازان بازار، اپل و سامسونگ هستند که به ترتیب با فروش23.6 میلیون و16.7 میلیون تبلت در رده‌های اول و دوم جدول ایستاده‌اند. این مؤسسه پژوهشی همچنین پیش‌بینی می‌کند که میزان فروش تبلت در بازار نیمه دوم سال‌جاری میلادی به 88.4 میلیون دستگاه خواهد رسید که این موضوع ناشی از بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه و آغاز به کار دانشگاه‌های سراسر جهان و همچنین تعطیلات کریسمس می‌دانند، چرا که حالا دیگر بخش عمده‌ای از سهم هدایای سال نو به وسایل فناورانه مربوط می‌شود. هرچند با وجود افزایش میزان فروش تبلت‌ها، این شرکت پژوهشی برای سهام بازار کمپانی‌های بزرگی همچون اپل و سامسونگ، درصدی کاهش پیش‌بینی کرده است.


اپل و سامسونگ همچنان پیشتاز
تحقیقات این مؤسسه نشان می‌دهد پس از اپل و سامسونگ، این تبلت‌های کمپانی لنوو هستند که با فاصله معناداری از 2 رقیب دیگر، در جایگاه سوم فروش جهانی ایستاده‌اند. طبق آمار شرکت TrendForce، میزان فروش کمپانی لنوو در نیمه نخست سال‌جاری میلادی حدود 4.4 میلیون واحد بوده که به این ترتیب 5.9 درصد از سهام بازار را به خود اختصاص داده است. همچنین پیش بینی می‌شود میزان فروش تبلت‌های این شرکت در نیمه دوم سال‌جاری میلادی افزایش یافته و به 5.7 میلیون دستگاه برسد. تفاوت کمپانی لنوو با اپل و سامسونگ در این است که این شرکت، در نیمه دوم سال‌جاری با افزایش سود مواجه شده و سهام آن در بازار به6.5 درصد خواهد رسید. ایسوس نیز در جایگاه چهارم فهرست قرار گرفته و با فروش2.4 میلیون تبلت در نیمه نخست سال‌جاری، سهام3.2 درصدی بازار را به خود اختصاص داد و پیش‌بینی می‌شود وضع این شرکت نیز در نیمه دوم امسال هم با افزایش فروش و هم با افزایش سهام بازار همراه شود. تخمین زده شده است که3.4 میلیون تبلت ایسوس به فروش برسد و سهام3.9 درصدی بازار را از آن خود کند.
مایکروسافت نیز یکی از کمپانی‌هایی است که با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه شده و بسیاری، معتقدند با توجه به تبلت‌هایی با صفحه نمایش بزرگ، می‌تواند در بازار جهانی فروش تبلت، نقشی مهم ایفا کرده و معادلات را به کل به هم بریزد. این کمپانی با فروش1.5 میلیون تبلت در نیمه نخست سال‌جاری موفق شد 2درصد از سهام بازار را به خود اختصاص دهد در حالی که انتظار می‌رود فروش آن در نیمه دوم سال افزایش یافته و به2.6 میلیون دستگاه برسد و به سهام2.9 درصدی بازار دست یابد. آمازون نیز با یک میلیون فروش تبلت و سهام1.3 درصدی بازار در جایگاه ششم ایستاده است و انتظار می‌رود میزان فروش آن در نیمه دوم سال‌جاری 3برابر شده و به 3میلیون دستگاه برسد که شاید بتوان گفت این کمپانی بیشترین افزایش فروش را در سال‌جاری شاهد خواهد بود و البته سهام آن در بازار نیز به3.4 درصد می‌رسد.
سایر برندهای موجود در جهان نیز روی هم رفته،25.4 میلیون تبلت در نیمه نخست سال‌جاری به فروش رسانده و33.9 درصد سهم بازار را در اختیار گرفتند. همچنین تخمین زده می‌شود که این رقم فروش در نیمه دوم سال‌جاری به33.1 میلیون دستگاه برسد و سهامی معادل37.3 درصد را به خود اختصاص خواهند داد.


علاقه به صفحه نمایش بزرگ رو به افزایش است
در این تحقیق آمده است که تا سال 2019، میزان فروش تبلت‌هایی با صفحه نمایشگر به اندازه 11 اینچ یا بالاتر دو برابر شده و به حدود 19.3میلیون واحد می‌رسد که به این ترتیب این تبلت‌ها می‌توانند 7درصد سهام بازار را ازآن خود کنند و این موضوع را می‌توان به کاربرانی نسبت داد که برای کارهای ویژه و علمی خود به تبلت‌هایی با سایز بزرگ نیاز دارند و ترجیح می‌دهند کامپیوترهای خانگی خود را با تبلت‌های بزرگ یا نمونه‌های هیبریدی «دو دریک» جایگزین کنند؛ تبلت‌هایی که هم می‌توانند تبلت باشند و هم نقش کامپیوترهای خانگی را بازی کنند و بسیاری از نیازهای کاربران را رفع کنند به همین دلیل بشدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.
آنیتا وانگ، یکی از تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتیTrendForce نیز معتقد است تبلت‌ها هنوز باید تکامل یابند تا جدا از نقش اولیه خود به عنوان یک وسیله‌ای برای تفریح و سرگرمی، بتواند به سایر نیازهای کاربران نیز پاسخ دهد. شاید به همین دلیل است که مایکروسافت دست به کار شده و تبلت‌های surface را راهی بازار کرده است. وی، پا را از پیش‌بینی سایر تحلیلگران این مؤسسه فراتر گذاشته و با وجودی که بسیاری معتقدند مایکروسافت در نیمه دوم سال‌جاری حدود2.6 میلیون تبلت به فروش خواهد رساند، اعتقاد دارد این رقم به 4میلیون دستگاه نیز می‌تواند برسد. وی با اشاره به این موفقیت می‌گوید: میزان استقبال ازSurface 3 می‌تواند اثبات کند که تبلت‌های هیبریدی (دو در یک)، با داشتن ویژگی‌های مناسب، پتانسیل توسعه یافتن و رفتن به سوی بازار تقاضای کار را دارند و میزان فروش تبلت‌های مایکروسافت در سال‌جاری نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.


سهم مناسب تبلت‌های ویندوزی در بازار
البته TrendForce، تنها مؤسسه‌ای نیست که در این زمینه پیش‌بینی‌هایی دارد و مؤسسه پژوهشی IDC نیز که یک کمپانی امریکایی است تخمین‌هایی برای فروش تبلت در جهان دارد و هرچند بر کاهش میزان فروش تبلت تأکید دارند ولی محققان این مؤسسه، ارقام بالاتری را برای فروش این وسایل فناورانه پیش‌بینی کرده‌اند. به عنوان مثال پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال‌جاری 212میلیون تبلت به فروش برسد که این رقم نسبت به عددی که مؤسسه TrendForce تخمین زده، بسیار بالاتر است ولی با این حال این رقم از کاهش 8 درصدی فروش تبلت، نسبت به سال قبل از آن، نشان دارد. همچنین مطالعات این مؤسسه پژوهشی نشان می‌دهد که سهم تبلت‌های ویندوزی در بازار با رشد59.5 درصدی، به17.7 میلیون واحد رسیده که رقم مناسبی است. محققان مؤسسه پژوهشی IDC همچنین انتظار دارند که سهم فروش تبلت‌هایی با صفحات نمایشگر بزرگتر از 10 اینچ وهمچنین نمونه‌های هیبریدی (دو در یک)، از 18.6 درصد در سال 2014 به39.5 درصد در سال 2019 خواهد رسید که دلیل آن را نیز تأثیر فبلت‌ها و اشتهای سیری ناپذیر بازار تجاری برای چنین محصولاتی می‌دانند.

۱۳۹۴/۶/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...