نسخه چاپی

حراج زندگی در خزر

تابستان امسال هم جان‌های زیادی در دریا به حراج رفتند و مازندران همچنان در رویای تحقق دریای ایمن است تا در آن نه مرگ بلكه زندگی موج زند.

به گزارش نما به نقل از مهر، هرازگاهی صدای شیون و ضجه مسافران و میهمان خزر در ساحل به هوا بر می‌خیزد و مسافران دریا در کشاکش مرگ وزندگی دسته و پنجه نرم می‌کنند و خزر همچنان مسافران و مهیمان وقت و بی‌وقتش را می‌بلعد.

اگرچه روند کاهشی شمار غریق در دریای مازندران در دو سال اخیر آغازشده است اما همچنان شمار بالای غریق در این دریای مواج دغدغه مسئولان و متولیان امر است، بااین‌حال این پرسش اساسی مطرح می‌شود که چرا همچنان شمار غریق در دریای مازندران بالاست؟

آهنگ غریق دریای مازندران در دو سال اخیر روند کاهشی به خود گرفته اما توقف این روند، مستلزم پوشش نقاط کور، افزایش شمار ناجیان و طرح‌های سالم‌سازی دریاست. در حال حاضر ۹۴ طرح دریا با امکانات نه‌چندان مناسب در ساحل مازندران وجود دارد که پاسخگوی شمار زیادی از مسافران که برای بهره‌مندی از جاذبه‌های دریا به استان سفر می‌کنند نیست.

دریا در سالیان اخیر متولیان و پدرخوانده‌های مختلفی مانند میراث فرهنگی، شهرداری، وزارت کشور و در حال حاضر استانداری‌ها را تجربه کرده است

در حال حاضر به تأکید کارشناسان، نداشتن متولی مشخص در حوزه دریا و انجام کارهای موازی سبب شده تا برنامه مشخصی در این حوزه طراحی نشود و دریا در سالیان اخیر متولیان و پدرخوانده‌های مختلفی مانند میراث فرهنگی، شهرداری، وزارت کشور و در حال حاضر استانداری‌ها را تجربه کرده است.

باآنکه ۸۰ درصد دریای مازندران حادثه‌خیز است اما تنها کمتر از ۱۰۰ طرح دریا در سواحل آن فعال است و مدیرکل ورزش و جوانان مازندران، تأکید دارد که پشتیبانی ملی برای اجرای طرح ملی در دریا امری لازم و ضروری است.

غرق شدگی

حبیب حسین زادگان در گفتگو با خبرنگار مهر، استفاده از تجهیزات موردنیاز را یک برگ خرید اساسی در کاهش غریق بیان کرد و از فعالیت بیش از سه هزار و ۳۲۳ ناجی غریق در سواحل مازندران خبر داد و می‌گوید: خط مقدم جبهه خدمت‌رسانی به مردم برای استفاده از دریا، ناجیان غریق هستند.

وی درعین‌حال تصریح کرد: با توجه به نقش ناجیان در سطح سواحل نیاز است ناجیان مسئولانه‌تر نسبت به این موضوع نگاه کنند تا شاهد کاهش غریق باشیم.

وجود ۵۶۹ نقطه کور و شناممنوع

حسین زادگان وجود نقاط کور و حادثه‌خیز را از دیگر عوامل در بروز حادثه غرق‌شدگی مطرح می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر، ۱۶۹ نقطه شنا ممنوع و ۴۰۰ نقطه کور در نوار ساحلی مازندران شناسایی‌شده است که همواره خطر غرق شدن، مسافران این مناطق را تهدید می‌کند.

وجود این مناطق حادثه‌خیز در حالی است که طرح‌های دریای بسیاری از مناطق مازندران از داشتن یک آمبولانس مناسب نیز محروم هستند و با این وضعیت، امدادرسانی به حادثه دیدگان دریا امری دشوار و سخت است.

دریایی که لنگ یک آمبولانس مانده است

با توجه به‌روزهای پایانی تعطیلات تابستانی و شمار زیادی مسافران، طرح‌های دریای برخی شهرستان‌ها در نوبت دریافت امکانات مناسب هستند و حسین موسی زاده رئیس جمعیت هلال‌احمر بهشهر در گفتگو با خبرنگار مهر معتقد است، ایجاد و فراهم کردن امکانات لازم و بهره‌مندی از نیروهای امدادی، لازمه اجرای طرح سالم‌سازی دریا است که متأسفانه در برخی موارد از آن غافل بوده و توجه چندانی به آن اعمال نمی‌شود.

وی می‌گوید: هلال‌احمر بهشهر درگذشته دارای یک آمبولانس قدیمی و تقریباً فرسوده بود که این خودرو برای تعویض و نوسازی به تهران ارسال شد.

متولیان امر باید بیش از هر زمان دیگر به فکر تقویت زیرساخت‌ها در حوزه ساحل و دریا باشند

به‌هرروی، غریق سالانه به‌طور میانگین ۱۵۰ نفر در دریای مازندران، زنگ خطر و هشداری در استان به صدا درآورده است ومتولیان امر باید بیش از هر زمان دیگر به فکر تقویت زیرساخت‌ها در حوزه ساحل و دریا باشند و به تأکید متولیان امر، ساماندهی سواحل شمالی، مناسب‌ترین راهکار برای حل معضل غریق در این مناطق است.

علی ملازاده رئیس بازرسی و نظارت بر سواحل کشور دربازدید ماه جاری از سواحل دریای مازندران، با اشاره به اعتبارات سال جاری به مقوله ساماندهی سواحل استان‌های شمالی گفت: درمجموع ۲۶ میلیارد تومان در سال جاری به ساماندهی سواحل شمالی از سوی دولت منظور شده است که تاکنون ۱۲ میلیارد تومان به ستادهای ساماندهی سواحل استان‌های شمالی تخصیص‌یافته است.

دریا گیلان

وی اضافه کرد: از مجموع اعتبار ۱۲ میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته به استان‌های گلستان، مازندران و گیلان به ترتیب یک میلیارد، ۶ میلیارد و ۵ میلیارد تومان اختصاص‌یافته است و این اعتبارات در دو بخش سرمایه‌گذاری و توسعه و راه‌اندازی زیرساخت‌ها و خرید تجهیزات همچنین در بخش هزینه‌ای به‌ویژه پرداخت حقوق ناجیان غریق و غیره تخصیص و هزینه شده است.

مرگ ۶۷ نفر در دریای مازندران

باآنکه روند کاهش شمار غریق در دریای مازندران از سال گذشته آغازشده اما در سه‌ماهه دوم سال جاری، ۶۷ نفر در دریای مازندران جانشان را ازدست‌داده‌اند و مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران، آمار مرگ ۶۷ نفر از هم‌وطنان را از اول خردادماه تا پایان مردادماه سال جاری می‌دهد و می‌گوید: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۶۶ نفر بوده است.

علی عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ۵۲ درصد غیربومی افراد غرق‌شده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر مغروقین از قشر جوان، غیربومی و مسافر هستند لذا به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در خصوص نحوه استفاده مطلوب و ایمن از دریا نیاز به عزم ملی در سراسر کشور دارد و تلاش مسئولین استانی به‌تنهایی چاره‌ساز نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۵۸ نفر از غرق‌شدگان مرد و مابقی زن هستند، افزود: همگی این افراد باوجود توصیه‌ها و هشدارهای مکرر، محدوده‌های ایمن‌سازی نشده و خارج از طرح را برای شنا انتخاب کرده بودند و شهرستان‌های نور با ۱۴، محمودآباد با ۱۲ بیشترین و بهشهر با یک مورد غرقی بیشترین و کمترین شمار غریق را ثبت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد برای رسیدن به دریای سالم در مازندران علاوه بر ساماندهی به مشکلات شمار ناجیان غریق نیز توجه اساسی شود، از سوی دیگر تأمین و تجهیز امکانات مناسب و حذف نقاط پرحادثه و کور در دستور کار متولیان امر قرار گیرد تا خزر برای مسافرانش امن و رؤیایی باشد.

طبق آماز پزشکی قانونی مازندران در شش سال اخیر بیش از هزار نفر در دریای مازندران غرق شده اند.

۱۳۹۴/۶/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...