نسخه چاپی

شكست بی‌سابقه لابی‌گری آیپك علیه برجام در آمریكا

از زمان ریاست جمهوری جورج بوش تاكنون، كمیته روابط عمومی آمریكا و اسرائیل(آیپك) متحمل چنین شكست آشكاری درباره موضوعی كه تهدیدی برای امنیت اسرائیل محسوب شود؛ نشده بود.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روزنامه واشنگتن پست در پی تضمین موفقیت وتوی باراک اوباما و تایید برنامه جامع اقدام مشترک در آمریکا به شکست لابی گری کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل یا همان آیپک پرداخت و نوشت: از زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل متحمل چنین شکست آشکاری درباره موضوعی نشده بود که تهدیدی برای امنیت اسرائیل محسوب شود.

توافق هسته ای ایران می تواند سبب شگفتی در واشنگتن شود اگر این لابی قدرتمند -که زمانی شکست ناپذیر بود- ضربه ای پایدار به وجهه و اعتبار سیاسی آن وارد شود.

آیپک و نهادهای مرتبط با آن برای مقابله با توافق هسته ای ایران از همه منابع عظیم خود استفاده کرده اند: صرف ده ها میلیون دلار برای انجام تبلیغات تلویزیونی در ایالت هایی که نمایندگان کنگره مردد بودند؛ سازماندهی حملات رعد آسا علیه قانون گذاران آمریکایی در کنگره، یکی دیگر از همین حملات برای هفته آینده که اعضای کنگره درباره قطعنامه رد توافق هسته ای رأی گیری کنند، برنامه ریزی شده است.

اما همه این هیاهو ها این هفته و زمانی که رئیس جمهور اوباما یک ائتلاف قدرتمند برای تضمین توافق کسب کرد به شکستی بی سابقه و تحقیرآمیز منجر شد.

بسیاری اعتقاد دارند تلاش های آیپک پس از سخنرانی تهاجمی بنیامین نتانیاهو در ماه مارس در صحن کنگره فروپاشید، حضوری که با واسطه گری سفیر اسرائیل در آمریکا و جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و بدون مشورت با کاخ سفید صورت گرفت.

اما به هر حال کاخ سفید یک پیروزی ماندگاری در حمایت از سرنوشت توافق با ایران کسب کرد و آیپک شاید ادعای خود را مبنی بر نفوذ آهنین بر روی قانونگذاران در موضوعات مرتبط با اسرائیل از دست داد.

۱۳۹۴/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...