نسخه چاپی

تعطیلی دومین برنامه پرطرفدار سیما

عکس خبري -تعطيلي دومين برنامه پرطرفدار سيما

سیاست حذف برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون به برنامه‌های مذهبی هم رسیده و حالا خبر از متوقف شدن پخش برنامه معارفی «این شب‌ها» با اجرای علی درستكار به گوش می‌رسد؛ خبری كه اكنون صدای اعتراض مجری این برنامه را بلند كرده و او از مدیران صدا و سیما به دلیل حذف این برنامه مذهبی انتقاد نموده است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، چند ماه ديگر، محمد سرافراز يک سالگي مديريتش در صدا و سيما را جشن مي‌گيرد؛ مديري که چند هفته پيش در پاسخ به خبرنگاري که از او در خصوص نمره‌اي که خودش به عملکرده ده ماه‌اش در صدا و سيما مي‌دهد، گفته بود: «اين مسأله را شما بايد پاسخ بدهيد که آيا راضي بوده‌ايد، چرا که صدا و سيما هر کاري که انجام مي‌دهد از تلويزيون پخش مي‌کند. ما در اين مدت ۱۰ ماهه برنامه‌هايي که مورد رضايت مخاطبان باشد را پخش کرديم. ما طي اين مدت در حوزه فيلم و سريال و همچنين برنامه‌هايي مثل «خندوانه» ايجاد شور و نشاط براي مردم را هدف قرار داديم».
بنا به سخنان سرافراز، نماد عملکرد او در اين ده ماه را بايد برنامه پرمخاطب خندوانه بدانيم؛ برنامه‌اي که يک جاي خالي بزرگ را در صدا و سيماي ما پر و مخاطبان زيادي را با خود همراه کرد. اما خندوانه همه ماجراي نيست. اگر بخواهيم عملکرد ده ماهه محمد سرافراز را در صدا و سيما بررسي کنيم، علاوه بر راه‌اندازي برنامه جذابي چون خندوانه، با حذف برنامه‌هاي پرمخاطبي هم در صدا و سيما مواجه مي‌شويم؛ برنامه‌هايي با سابقه چندين و چند ساله که مخاطبان پروپا قرصي داشتند و يکي از عوامل جذابيت تلويزيون بودند. در ابتدا و با حذف دو برنامه راديو هفت و دستان، اين تصور ايجاد شده بود که برنامه‌هاي فرهنگي از اين دست در سياست‌گذاري‌هاي محمد سرافراز جايي ندارند؛ اما با حذف برنامه مذهبي «اين شب‌ها»، مشخص شد که اين حذف‌ها چندان هم از الگوي يکساني پيروي نمي‌کند.
برنامه اين شب‌ها با اجراي علي درستکار از رمضان سال ۱۳۸۷ در شبکه يک کارش را آغاز کرد و در اين هفت سالي که از پخش‌اش مي‌گذشت، جاي خود را ميان علاقه‌مندان به برنامه‌هاي مذهبي پيدا کرده بود. آخرين قسمت اين برنامه هم رمضان امسال روي آنتن رفت و بعد از آن ديگر خبري از آن نشد.
علي درستکار در اين زمينه مي‌گويد: «فعلا تلويزيون من را بعد از ماه مبارک رمضان کنار گذاشته است. در ايام ماه رمضان که قرار بود «اين شب‌ها» ۳۰ برنامه داشته باشد، با ۱۵ برنامه روي آنتن رفت و در شب آخري هم که اين برنامه پخش شد، به من گفتند اعلام کن از اين پس «اين شبها» قرار است هفتگي برنامه داشته باشد. اما بعد از آن اين اتفاق نيفتاد و بدون اينکه کسي اعلام کند و گفت‌وگويي با من داشته باشد، ادامه برنامه متوقف شد».
اين برنامه هم مانند راديو هفت و دستان به خوبي توانسته بود خيلي عظيم مخاطبان خود را پيدا کند و در اين هفت سال پيگيرانه پاي برنامه‌اش بنشاند؛ اما گويا يکي از سياست‌هاي جديد صدا و سيما ريزش مخاطب است. چه اينکه تا کنون نشان داده شده که با حذف اين برنامه‌هاي پرمخاطب، فکري براي جايگزيني آن‌ها نشده و فقط جاي خالي آن‌ها در تلويزيون است که خودنمايي مي‌کند.
بد نيست محمد سرافراز و همکارانش بدانند که تنها با برند خندوانه نمي‌توانند مخاطبان را راضي نگه دارند، چه اينکه روشن است رسانه فراگيري چون صدا و سيما بايد ذائقه مخاطبان مختلف از طيف‌هاي مختلف را تأمين کند. همانقدر که خندوانه موجب شادي و فرح بينندگان تلويزوني مي‌شود، طيف مذهبي به ديدن برنامه‌هاي معارفي چون اين شب‌ها، دوستداران فرهنگ به برنامه‌هاي فرهنگي چون دستان و راديو هفت و ورزشي‌ها به ديدن برنامه‌اي چون فوتبال ۱۲۰ علاقه دارند. برنامه‌هاي پر مخاطبي که خيلي آرام و بي سرو صدا از روي آنتن جمع شدند و هيچ توضيحي دقيقي در خصوص علت توقف پخش يا فکري براي جايگزيني آن‌ها ديده نمي‌شود.

۱۳۹۴/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...