نسخه چاپی

درخواست فدراسیون فوتبال از كی‌روش

نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال گفت: هم من و هم آقای كفاشیان از كی‌روش خواهش كردیم تا این انتقادات خود را رسانه‌ای نكند.

به گزارش نما به نقل از فارس، اگرچه از محمود اسلامیان، نایب رئیس فدراسیون فوتبال به عنوان مدیر تیم ملی نام برده می‌شود، اما این پست‌ها را قبول ندارد و عنوان می‌کند که مهم حمایت و کمک به تیم ملی بوده و او نیز در همین راه هر کاری از دستش بربیاید در راستای حمایت از تیم ملی انجام می‌دهد.
اسلامیان شب گذشته راهی کشور هند شد تا ضمن همراهی تیم ملی، در بازی امشب این تیم مقابل هندی‌ها از مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه در کنار کی‌روش و شاگردانش باشد.
بر همین اساس قبل از ترک ایران در خصوص مباحث روز فوتبال ایران و مسائل مربوط به تیم ملی گفت و گویی را با اسلامیان که از او به عنوان دوست صمیمی دولتمردان یاد می‌شود، انجام دادیم که متن آن را در زیر می‌خوانید:
*ابتدا در مورد تیم ملی صحبت کنیم. به نظر می‌رسد باید در حال حاضر یک فضای حمایتی از این تیم وجود داشته باشد.
هر 4 سال یک بار مهمترین اتفاقی که در فوتبال دنیا وکشورمان می‌افتد مسابقات جام جهانی است و تقریبا تمام کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا به جمع تیم‌هایی که در جام جهانی هستند، برسند که این یک افتخار و عزت برای فوتبال هر مملکتی محسوب می‌شود. ما در آسیا با وجود کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و استرالیا که سرمایه‌گذاری‌های سنگینی طی 10-15 سال اخیر کردند و البته نتیجه آن را گرفتند، کار سختی داریم. بنابراین تجربه نشان داده است که 2-3 سهمیه عملا در کنترل این کشورهاست و علت آن هم روشن است، سرمایه‌گذاری که این کشورها در باشگاه‌ها و تیم‌های ملی خود کرده‌اند و از طرف دیگر اندک سهمیه‌ای باقی می‌ماند که باید سایر کشورهای آسیایی برای جام جهانی برای آن بجنگند.
*با این حال هنوز فوتبال ما و باشگاه‌هایش کمی بی‌حساب و کتاب عمل می‌کند.
درست است. هنوز دو تیمی که سال‌ها ترکیب اصلی تیم ملی را تامین کرده و پایه تیم ملی بر اساس آنها بوده است، مشکل دارند. در نتیجه عملا این دو تیمی که همیشه برای تیم ملی بازیساز بوده‌ و توسط این دو تیم چهره‌های بزرگی به فوتبال کشور معرفی می‌شدند، در بلاتکلیفی به سر می‌برند و خودشان را به زحمت جمع می‌کنند. این یک مشکل ما است و مشکل دیگر ما این است که فیفا پول‌های فدراسیون را نمی‌دهد، صدا و سیما هم حق پخش را پرداخت نمی‌کند و به همین دلیل شرایط مالی خوبی در کشور حاکم نیست.
* باید به آن اختلافاتی که این روزها میان ارکان فدراسیون و حتی بین فدراسیون مراجع بالاتر است اضافه کنیم. البته برخی از این اختلافات به خاطر حضور کی‌روش در تیم ملی فوتبال است و هنوز انتقادهایی به گوش می‌رسد.
بله همین طور است. در هر صورت یک مربی در تیم ملی‌مان داریم که یک مربی شناخته شده و امتحان پس داده به شمار می‌رود. فکر نمی‌کنم در چند دهه گذشته مربی با این ارتباط به فوتبال ایران آمده باشد. از طرف دیگر هزینه‌های این فرد را می‌دهیم و از سوی دیگر با کی‌روش نیز نتیجه گرفته‌ایم. بالاخره هم در بازی‌های دوستانه و هم در جام جهانی گذشته نتایج بدی به دست نیامده است. وقتی شما یک مربی را با این شرایط می‌آورید هزینه‌هایش را هم می‌دهید، آیا عقل می‌گوید او را اذیت کنید یا اینکه می‌گوید او را حمایت کنید؟ این آدم در خدمت شماست و آمده است که به فوتبال شما خدمت کند.
پس ما هم باید از او حمایت کنیم البته نمی‌گویم که کی‌روش نقد نشود اما معتقدم این نقد نباید رسانه‌ای باشد و اگر بنده به عنوان یک کارشناس یا مدیر نظری دارم و واقعا به دنبال اصلاح هستم باید از او وقت گرفته و بر سر یک میز با وی دوستانه صحبت کرد. وقتی این نقدها رسانه‌ای می‌شود معلوم می‌شود که هدف اصلاح و یا ترمیم نیست ضمن اینکه مجموعه تیم ملی چه کادر فنی چه بازیکنان مثل سربازان یک کشور می‌مانند چون برای مبارزه خود را آماده می‌کنند و در این حال کسانی که پشت جبهه هستند باید همگی خدمت کنند و هر کدام از ما باید بگوییم که چه کاری می‌توانیم برای تیم ملی انجام دهیم.
*با این حال اختلافات خیلی عمیق به نظر می رسد و حتی می‌تواند به بهانه حضور کی‌روش به تیم ملی ضربه بزند.
شاید این طور باشد. شما دیدید که در بازی با گوام، کی‌روش از جوانان استفاده کرد و واقعا بازی امیدوارکننده‌ای را شاهد بودیم و بنده بسیار لذت بردم. یک بازی جنگنده و خوب را به نمایش گذاشتیم و الان هر کسی قلبش برای مملکت می‌تپد و به دنبال عزت فوتبال این کشور است باید از تیم ملی دفاع و حمایت کند. الان وقت این بحث‌ها نیست و خواهشم از همه کسانی که مسئولیت دارند و در عرصه فوتبال کشور حضور دارند این است که الان فقط وقت حمایت است و باید این اقدام صورت بگیرد.
فارس: در جلساتی که با کی‌روش دارید شده است به او بگویید چرا همواره انتقاداتش را رسانه‌ای می‌کند و قبل از رسانه‌ای شدن آن را به گوش مسئولان نمی‌رساند؟ چرا که زمانی که از سوی دیگر هم فضا ملتهب است این موضوع می‌تواند به این اختلافات دامن بزند.
هم من و هم آقای کفاشیان از کی‌روش خواهش کردیم تا این انتقادات رسانه‌ای نشود. او هم شاید انتظار برخی رفتارها را ندارد. کی‌روش انتظار حمایت دارد هر چند که او باید رعایت کند اما ما هم باید رعایت تیم ملی را کمک کنیم.
* البته آقای کفاشیان هم در آخرین مصاحبه‌اش اعلام کرد از طرف فدراسیون کسی حق ندارد علیه کادر فنی تیم ملی مصاحبه کند. شاید این نشاندهنده یک شکاف است و اینکه این حمایت از سوی تیم ملی وجود ندارد.
به نظر من اعضای هیأت رئیسه و ارکان فدراسیون باید به یک اصولی احترام بگذارند و اینکه فدراسیون، رئیس دارد ضمن اینکه ما با کی‌روش نیز قرارداد داریم و این نمی‌شود که شما قرارداد ببندید، پول بدهید، مسئولیت بدهید بعد بخواهید این چنین انتقاد کنید. این موضوع یک مقدار غیرقابل قبول است و نمی‌توان آن را پذیرفت. بنابراین خواهشم از همه دوستان این است که اصول اولیه مدیریت را رعایت کنند.
* البته باید توضیح داد که به جز کشورهایی که از آنها نام بردید به نظر می‌رسد قطر هم سرمایه‌گذاری زیادی برای جام جهانی 2018 کرده است. با این وضعیت این قول حمایت را از تیم ملی می‌دهید که از حالا به بعد شاهد انتقاد از کی‌روش و تیم ملی نباشیم؟
به جز قطر سایر کشورهای منطقه نیز در این خصوص اقدامات زیادی را انجام دادند ضمن اینکه قطری‌ها 5-6 بازی دوملیتی را به خدمت گرفتند تا به این هدف برسند بنابراین کار بسیار سخت استت و ما انتظارمان از مسئولان، چه وزارت ورزش و چه دولت این است که کمک کنند چون تیم ملی نیاز به حمایت دارد. هم حمایت معنوی هم حمایت مالی.
*جوانگرایی انجام شده در تیم ملی را چطور ارزیابی می‌کنید.
باید از درجه اول از سرمربیان باشگاه کشور تشکر کنم چون آنها این جوانان را به صحنه آورده و رشد دادند و از طرف دیگر کی‌روش این درک و شجاعت را داشته است که بدون توجه به حواشی این جوانان را جذب تیم ملی کند. در بازی با گوام احساس کردم یک نسل جدید در حال ظهور در فوتبال ایران است. به خصوص در خطوطی که چندین سال در آنها مشکل داشتیم،‌من احساس می‌کنم یک نسل جدید خواهد آمد که بتوان به آنها امیدوار بود.
*پس از بازی اما کی‌روش اعلام کرد که تجار و ثروتمندان به تیم ملی کمک کنند. هر چند که این جمله انتقاداتی را به همراه داشت.
مشکلات مالی فوتبال را خدمت‌تان عرض کردم. به هر حال رقبای ما در این خصوص سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام داده‌اند و اگر کسی علاقه به کشور دارد بتواند به تیم ملی کمک کند ایرادی نخواهد داشت. اما یک بحثی است که باید ان‌شاءالله دولت هم کمک کند و مطمئن باشید این رقم برای تیم ملی در برابر سرمایه‌گذاری رقبا و هزینه‌هایی که آنها می‌کنند بسیار ناچیز است و اصلا عدد قابل ملاحظه‌ای نخواهد بود.
* شما از دوستان دولتمردان هستید. آیا در جلسات از آنها می‌خواهید که به تیم ملی کمک کند؟
در ملاقات‌هایی که بوده این خواهش را انجام داده و مطمئن هستم ان‌شاءالله این کمک‌ها انجام می‌شود.
*چرا وزارت ورزش تا این اندازه به فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال ایراد می‌گیرد؟
من خواهشم از طرفین این است که به خاطر منافع و مصالح کشور این اختلافات را کنار بگذارند. به نظرم هیچ مسئله و اختلافی نیست که نشود با گفتمان آن را حل و فصل کرد. وقتی یک موضوع بزرگی مثل انرژی هسته‌ای را باتوانمندی‌مان و با ایستادن مقابل قدرت‌های بزرگ دنیا حل می‌کنیم و در این مورد حق‌مان را می‌گیریم پس مطمئن باشید این درست نیست که بخواهیم با خودمان اینچنین درگیر باشیم و مشکلات‌مان را لاینحل باقی بگذاریم.
در هر صورت این دعواها و اختلافات را که طی چند سال اخیر نیز به شدت تشدید شده است را به هیچ وجه به مصلحت ورزش کشور نمی‌بینم. این دعواها نتیجه‌ای جز مایوس کردن مردم و مدیران ندارد. به هر حال باید اختلافات‌مان رادر یک چارچوب اصولی حل کنیم چرا که با دعوا و بحث و جدل کسی به جایی نرسیده است و فکر هم نمی‌کنم برسد.
*گویا شما از وزارت ورزش به خاطر توصیه‌هایی که به فدراسیون فوتبال می‌کند ناراحت هستید؟
ناراحتی من به خاطر بحث داوران و هجمه‌ای که علیه آنها مطرح می‌شد، بود. اعتقادم این است که یک داور هم می‌تواند اشتباه کند. مظلوم‌ترین قشر فوتبال کشور داوران هستند. آنها آبرو و حیثیت خود را در زمین چمن می‌گذارند و نتیجه‌گیری فوتبال ما به کار اینها بستگی دارد. حالا ممکن است یک داور هم اشتباه کند اما این دلیل نمی‌شود که ما بخواهیم به آنها با هجمه‌ای که به وجود می‌آوریم استرس داده و فشار بیاوریم. این داور هم تمرکزش را از دست می‌دهد و ضریب اشتباهاتش بالا می‌رود. جامعه داوری همیشه وسط است و همه مردم به واسطه ذره‌بین برنامه 90 آن را می‌بینند.
اتفاقا این موضوع خوب است اما کسی هم که رصد می‌شود نمی‌خواهد یقینا اشتباه داشته باشد اما وقتی هم اشتباه به وجود آمد دلیل نمی‌شود که بخواهیم داوران را اینگونه تحت فشار قرار دهیم چون در نتیجه ضریب اشتباه آنها بالا می‌رود. اگر تیم‌ها بد بازی می‌کنند و این موضوع بخشی از فوتبال است، پس شاید اشتباهات داوری هم بخش دیگری از این فوتبال باشد. داوران ابزار مهمی در فوتبال هستند و باید آن را تقویت کنیم و طبق اصول و قواعدی که وجود دارد با اشتباهات آنها برخورد کنیم اما تخریب آنها صحیح نیست.
*شائبه حمایت و پشتیبانی آقای روحانی رئیس‌جمهور ایران از کی‌روش تا چه اندازه صحت دارد؟
بنده یکی از مدیران دولت هستم و کاری به این مباحث ندارم.
*اما می‌گویند کی‌روش به خاطر آقای روحانی در تیم ملی ماند.
چون دولت، یک دولت مردمی به شمار می‌رود وقتی می‌بیند که مردم یک موضوعی را می‌خواهند در آن موضوع ورود می‌کنند. در خصوص کی‌روش نیز یک نظرسنجی صورت گرفت و مردم با اختلاف زیادی به ماندن کی‌روش رای دادند. بنابراین وقتی دولت می‌بیند که مردم از یک موضوع رضایت دارند شک ندارم که دولت در آن موضوع، موضع حمایت می‌گیرد. همه کارهایی که آقای روحانی طی دو سال اخیر انجام داده و حتی تورمی که ایشان مهار کرده و درصد آن را پایین آورد برای رضایت مردم بوده و هست چون دولت تدبیر و امید تمام هدفش ایجاد رضایت و خدمت در جامعه است.
* اما من به جوابم نرسیدم. آقای روحانی به کی‌روش علاقه دارد؟
این موضوع را نمی‌دانم و از آن اطلاعی ندارم ونمی‌توانم از طرف رئیس‌جمهور مطلقا نظر بدهم. مطمئن هستم که دولت دنبال رضایت مردم است و من هم نمی‌توانم از طرف آقای روحانی نظری بدهم یا صحبتی کنم.
*شما به عنوان غیررسمی در حال حاضر مدیر تیم ملی محسوب می‌شوید. چرا قبول نمی‌کنید تا این عنوان رسما به شما تعلق بگیرد؟
در حال حاضر آقای پیروانی به عنوان مدیر در تیم ملی مسئولیت دارند و بنده هم در حد وسعم هر کاری از دستم برآید به تیم ملی کمک می‌کنم. عنوان مهم نیست مهم این است که حمایت برای کم شدن دغدغه‌ها در تیم ملی صورت بگیرد. به طور مثال الان نگرانی‌ها این است که تیم ملی قرار است با یک پرواز طولانی به گوام برسد و ما به دنبال آن هستیم تا با یک پرواز چارتر این مسافرت انجام شود و تیم ملی با آرامش به این کشور رفته و بتواند تمرکزش بر روی موفقیت باشد. در غیر این صورت و اگر نتوانیم پرواز چارتر را مهیا کنیم، این بدترین سفر تیم ملی خواهد شد.
*حتما با دست پر به هند می‌روید تا به ملی‌پوشان پاداش هم بدهید.
پاداش قانون دارد و طبق قانون به اعضای تیم ملی تعلق می‌گیرد.

۱۳۹۴/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...