نسخه چاپی

اظهارات اعضای شورا درباره گزارش طرح كاهش آلودگی هوا

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در واكنش به گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص طرح كاهش آلودگی هوا خواستار حمایت همه جانبه دولت شدند.

به گزارش نما به نقل از مهر، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در خصوص طرح کاهش آلودگی هوای شهر تهران گزارشی را در یکصدو هشتاد ویکمین جلسه شورا ارائه داد.
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این گزارش گفت: اعمال ممنوعیت ها به معنی پاک کردن مسئله است و این طبیعی است که اگر هیچ خودرویی در سطح شهر حرکت نکند، هوای شهر کاملا تمیز خواهد بود.
وی با تاکید بر مطالعه تجربه سایر کشورها در کنترل آلودگی شهرهایشان اظهار داشت: منشا اصلی آلودگی هوا اتوبوس ها و تاکسی ها هستند و شهرداری باید در خصوص اجرای مصوبات شورای شهر در برنامه هایی که به این موضوع اختصاص داشتند گزارش خود را ارائه کند.
رئیس کمیته حمل و نقل با بیان اینکه شهرداری از نیمه دوم سال ۹۳ تنها کار مطالعاتی داشته است، تاکید کرد: درست است که کارهای خوبی در خصوص کنترل آلودگی هوا انجام شده است اما این کارها در مقایسه با وظایف پیش بینی شده برای این بخش قابل قبول نیست.
سرخو با تاکید بر اینکه نباید آزمایش ها را در فصل زمستان انجام داد، اظهار داشت: اگر طرحی خوب اجرا نمی شود، نباید به فکر آوردن طرحی دیگر باشیم بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود که طرح به درستی به مرحله اجرا در بیاید.
وی در ادامه تصریح کرد: روان سازی ترافیک یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا است که بر همین اساس می بایست در حدود ۲۰ تقاطع غیر همسطح در شهر تهران اجرا می شد که متاسفانه هنوز این موضوع عملیاتی نشده است.
رئیس کمیته حمل و نقل همچنین اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که باعث تشدید آلودگی هوا در شهر تهران می شود اقدام دولت های پیشین در طرح غلط حذف سرویس ادارات بود.
سرخو تصریح کرد: با این طرح کارمندان برای رسیدن به محل کار از خودروهای شخصی استفاده می کنند که منجر به پر شدن خیابان های اطراف اداره ها از ماشین پرسنل آن اداره است و این موضوعی است که با محوریت اتوبوسرانی قابل مدیریت است.
مختاباد: شیوه ای به کار گیرید تا افراد متخلف متوجه شوند که خطای آنها دیده می شود
عبدالحسین مختاباد، عضو شورای شهر تهران نیز در همین خصوص به مشکلات مربوط به تابلوهای راهنمای معابر شهر اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات این تابلوها بسیار گیج کننده است و تعداد آنها نیز کم است که شهروندان را با مشکل مواجه می کند.
وی تاکید کرد: باید با نگاهی هنری و جدی به این موضوع نگریسته شده و بر همین اساس شیوه ای طراحی شود که شهروندان به راحتی بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوع عبور برخی خودروهای متخلف از مسیرهای اضطراری تونل ها اشاره کرد و گفت: حرکت چند خودرو محدود از این مسیر در حالی که بیش از ۹۰ درصد خودروها در مسیر قانونی خود حرکت می کنند و عدم نشان داده شدن این تخلفات به خاطیان شائبه بی قانونی را ایجاد میکند.
مختاباد خطاب به معاون حمل و نقل و ترافیک تاکید کرد: شیوه ای را به کار گیرید تا افراد متخلف متوجه شوند که خطای آنها دیده می شود و بر همین اساس جریمه به آنان تعلق می گیرد.
قناعتی: کاهش آلودگی هوای تهران همتی همگانی را می طلبد
ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در همین خصوص با تاکید بر سخنان رئیس کمیته حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در سال ۹۳ در حدود ۴۰ میلیارد تومان برای موضوع خودروهای برقی و ۵۰ میلیارد تومان برای اتوبوس های برقی پیش بینی شد که متاسفانه ما شاهد اتفاق خاصی در این زمینه نبودیم.
وی ادامه داد: شورای شهر تهران در سال ۹۴ نیز ۴۰ میلیارد تومان به موضوع خودروهای برقی و ۴۰ میلیارد تومان برای موضوع اتوبوس ها به تصویب رسانید است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آمار اتوبوس های موجود در سطح شهر تهران اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۶ هزار اتوبوس در سطح شهر در حال فعالیت هستند که ۳ هزار دستگاه گاز سوز بوده و از شرایط بهتری برخوردارند اما سایر اتوبوس ها شرایط بدتری را برای آلودگی هوای شهر تهران دارند.
قناعتی با بیان اینکه نیاز شهر تهران به داشتن ۱۰ هزار اتوبوس است، گفت: در حالی شهر تهران به این تعداد اتوبوس نیاز دارد که از آمار کنون همواره ۲ هزار دستگاه در تعمیرگاهها در حال تعمیر و سرویس هستند و ساماندهی این وضعیت مستلزم کمک های دولت به شهر تهران و سایر کلانشهرها است.
وی در ادامه به موضوع خودروهای هیبریدی اشاره کرد و گفت: قیمت این خودروها در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است و اجرای طرحی که تنها به اینگونه خودروها اجازه تردد در تمامی نقاط شهر را بدهد به دور از عدالت است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هم اکنون ۱۰ هزار تاکسی در شرایط بدی قرار دارند، اظهار داشت: متاسفانه ستاد حمل و نقل و سوخت پاسخگوی این وضعیت نیست و خودروهای فرسوده تبدیل نمی شوند.
قناعتی با بیان اینکه مقصر آلودگی هوای شهر تهران شورای شهر و شهرداری نیست به موضوع خودروهای مسافرکش در محدوده شهر تهران و حضور این خودروها در شب هنگام در سطح شهر اشاره کرد و اظهار داشت: رسیدن به نقطه ای مثبت همتی همگانی را می طلبد.
دنیا مالی :همگانی شدن استفاده از خودروهای هیبریدی نیازمند کمک دولت است
احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به ازای هر هزار نفر شهروند تهرانی نزدیک به ۳۰۰ خودرو وجود دارد، گفت: همه این خودرو ها نو نیستند با این وجود باید این موضوع نقطه ای شروع شود و می توان این طرح را به صورت آزمایشی به مرحله اجرا در آورد.
وی در ادامه بر لزوم اطلاع رسانی در خصوص جریمه خودروها اشاره کرد و گفت: عدم اعلام به موقع جریمه ها، شهروندان را با مشکل مواجه می کند و باید تدبیری در خصوص اعلام جریمه ها به صورت به موقع اندیشیده شود.
وی در خصوص خودروهای هیبریدی بر لزوم وجود آمار دراین خصوص اظهار داشت: تا زمانی که این موضوع اقتصادی نشود و همچنین شیوه پشتیبانی از این خودرو ها مشخص نشود مردم از استفاده از اینگونه خودروها استقبال نمی کند و از طرفی تحقق این موضوع نیازمند کمک های دولت است.
در بخش دیگری از این جلسه احمد حکیمی پور رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر نیز با بیان اینکه پیشنهاد می شود تا مدتی بررسی مصوبات جدید در شورا متوقف شود تا سرنوشت مصوبات قبلی بررسی شود، گفت: طرح زوج و فرد به صورت مقطعی قرار بود باشد اما حالا می گویند که موثر نبوده است.
وی با بیان اینکه هر سال عوارض ۳۶۵ روز از صاحبان خودرو اخذ می شود، گفت: با این حال آنها تنها نصف سال خودروهای خود را بیرون می آورند و باید برای آنها تدابیری اندیشیده شود.
محسن پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین خصوص اظهار داشت: زمانی خودرو به عنوان کالایی لوکس شناخته می شد و با ورود روش هایی همچون لیزینگ ها دسترسی بیشتر افراد جامعه به این وسایل فراهم آمد و حال با اختصاص تنها ۴۰ و ۵۰ میلیارد نمیتوان به موضوعات اینچنینی رسیدگی کرد و حل آن مستلزم داشتن نگاهی و برنامه ای نرم افزاری به این موضوع است.
رحمت اله حافظی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شیوه اطلاع رسانی در خصوص جرایم رانندگی خواستار ارسال پیامکی و بلافاصله جرایم شد تا این جرایم نقشی بازدارنده را داشته باشد.
غلامرضا انصاری نیز به حضور وزیر نفت در شورای شهر اشاره کرد و گفت: وزیر نفت در صحبت هایش در شورای شهر قول کمک در این زمینه را داد و باید شخصی برای پیگیری و تحقق وعده وزیر نفت تعیین شود.
جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران در تشریح طرح کاهش و پاسخ به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: طرح ترافیک با این هدف به مرحله اجرا در آمد که ۵۰ درصد از آلودگی در یک روز و ۵۰ درصد از آلودگی در روز بعدی کنترل شود این درحالی است که نتیجه اجرای طرح تنها ۴ درصد بود.
وی با بیان اینکه در حالی میزان آلایندگی یک خودرو پراید کهنه در حدود ۱۰ است که میزان آلایندگی یک نیسان کهنه در حدود ۲۰ است گفت: با توجه به این موضوعات و لزوم توجه ویژه به حفظ سلامتی افراد اجرای چنین طرحی منطقی است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران با اشاره به قانون ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده اظهار داشت: این طرح تنها ممنوعیت را در بخشی از نقاط شهر که سلامت شهروندان بیشتر در معرض خطر است؛ اعمال می کند.
تشکری هاشمی اعلام کرد: پیش بینی می شود با اجرای درست این طرح آلودگی هوا به اندازه ۴/۲۱ درصد کاهش یابد.
وی با اشاره به وجود بیش از ۳ میلیون خودرو در سطح شهر تهران در خصوص طرح کنترل آلودگی هوای شهر تصریح کرد: در این طرح خودروها به چهار دسته تقسیم بندی می شوند و بر اساس این تقسیم بندی اجازه تردد در سطح شهر به آنها داده می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران ادامه داد: بر اساس این طرح خودروهای برقی هیچ ممنوعیتی برای تردد ندارند و دریافت مجوز می توانند در تمام نقاط شهر تردد کنند؛ دسته دیگر خودروهای انژکتوری هستند که این خودروها نیز می توانند با دریافت مجوز به تمام شهر ورود کنند.
تشکری هاشمی افزود: خودروهای کاربراتی غیر فرسوده می توانند تنها در محدوده خارج از طرح اصلی تردد کنند و خودروهای فرسوده به هیچ عنوان اجازه تردد را در این محدوده ها را نخواهند داشت.
وی در ادامه به موضوع جذب اعتبار پیش بینی شده برای اتوبوس ها اشاره کرد و گفت: با توجه به نحوه کار اینگونه اعتبارات باید به صورت موردی دریافت شود و بر همین اساس تمام اعتبار پیش بینی شده برای اتوبوس ها در سال ۹۳ دریافت شده و ۲۶۰ اتوبوس با اختصاص این اعتبار در چند روز آینده وارد چرخه حمل و نقل شهری می شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران ادامه داد: شهر تهران در افق ۱۴۰۴ نیاز به ۱۱ هزار اتوبوس دارد و با توجه به عدم تکمیل مسیر ریلی شهر و سر ریز شدن متقاضیان سفر به سمت اتوبوس ها این تعداد نیز باید افزایش یابد.
تشکری هاشمی با بیان اینکه در گذشته هر اتوبوس با هزینه ای حدود ۲۰ میلیون تومان از سوی دولت در اختیار شهرداری قرار می گرفت، اظهار داشت: در حدود ۶ سال و نیم است که حتی یک اتوبوس هم تحویل شهرداری تهران نشده است و شهرداری برای خرید هر دستگاه اتوبوس باید هزینه ای در حدود ۷۵۰ میلیون تومان را بپردازد.
وی اظهار داشت: شهرداری تهران و مدیریت شهری برای اینکه مسافری بر زمین نمایند معجزه نکرده است اما بدون شک عنایات الهی شامل حال مدیریت شهری شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران در خصوص موتور های برقی نیز اظهار داشت: شهرداری تهران در این خصوص تنها نقش حمایتی را بر عهده داشت که بر این اساس اقدام به توجیه شرکت های وارد کننده کرد که هم اکنون ۱۲ شرکت اقدام به واردات این موتور ها کرده اند و اولین سری از این موتور ها در آینده نزدیک پلاک گذاری می شوند.
تشکری هاشمی در خصوص خودروهای هیبریدی اظهار داشت: دولت پیش از شهرداری عوارض ۳۴ درصدی این خودروها را تا ۴درصد کاهش داد و این سیاست خود کشور است و این اقدام را خود کشور باید حمایت کند.
وی در خصوص تبدیل خودروهای فرسوده اظهار داشت: با حمایت شورای شهر، شهرداری تهران توانست ۱۷ هزار خودرو فرسوده در سال گذشته را به ۱۰ هزار خودرو در سال جاری برساند و اقدامات برای نوسازی دیگر خودروها انجام شده است.

۱۳۹۴/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...