نسخه چاپی

اوباما مخالفت كنگره با برجام را وتو می‌كند

دولت آمریكا سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد، در صورتی كه كنگره این كشور طرح «عدم پذیرش توافق هسته‌ای» را تصویب كند، باراك اوباما، رئیس‌جمهوری آمریكا آن را وتو می‌كند.

 به گزارش نما به نقل از فارس، هرچند مقامات دولت آمریکا پیش تر هم این موضوع را اعلام کرده و برای رسیدن به حد نصاب لازم برای حفظ حق وتوی رئیس‌جمهور تلاش کرده بودند، اما این نخستین بار است که دولت اوباما به طور رسمی تصمیم خود را اعلام می‌کند.
کاخ سفید در این بیانیه با بیان اینکه رد توافق هسته‌ای در کنگره، «جامعه جهانی» را از نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران بازداشته و دست تهران را برای گسترش برنامه هسته‌ای باز می‌گذارد، تأکید کرده است که دولت آمریکا «قویا مخالف» قطعنامه عدم پذیرش توافق است.
بر اساس قانونی که اردیبهشت ماه امسال در کنگره تصویب شد، قانونگذاران آمریکایی تا روز 26 شهریور برای اعلام نظر در مورد توافق زمان دارند. «اد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ماه گذشته طرح عدم پذیرش توافق هسته‌ای را به کنگره برد و قرار است به زودی در مورد آن رأی‌گیری شود.
در صورتی که این طرح تصویب شود، اوباما 12 روز برای وتوی آن زمان خواهد داشت، که در آن صورت مخالفان توافق باید دو سوم نمایندگان کنگره را با خود همراه کنند تا بتوانند بر حق وتو غلبه کنند. این در حالی است که با اعلام حمایت بیش از 34 عضو سنا، که 100 عضو دارد، تلاش مخالفان توافق از حالا شکست‌ خورده است.
در بخشی از بیانیه اوباما آمده است: «تصویب این قطعنامه، ضربه‌ای مهلک به اعتبار آمریکا به عنوان یک رهبر دیپلماسی زده و نهایتا می‌تواند موجب ناکارامد شدن گزینه‌های اقدام نظامی شود.»
در این بیانیه دو صفحه‌ای ضمن تشریح برخی مفاد توافق هسته‌ای، کاخ سفید بار دیگر به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخته است: «در حالی که نگرانی‌هایمان در مورد برنامه هسته‌ای ایران را با توسل به "برجام" مرتفع می‌کنیم، در عین حال دولت نسبت به حمایت ایران از تروریسم، نقش ثبات‌زدای آن در منطقه و نقض حقوق بشر کاملا هوشیار مانده و نگرانی‌های مشترکی در این رابطه با کنگره و مردم آمریکا دارد. به همین دلیل هم هست که ما به اجرای قدرتمند تحریم‌هایمان علیه این فعالیت‌ها ادامه داده و با به کارگیری ابزارهای یک و چندچانبه، همکاری نزدیکی با شرکای منطقه‌ای‌مان برای مقابله با آن‌ها خواهیم داشت.»
در پایان بیانیه کاخ سفید آمده است: «رئیس‌جمهور تصریح کرده است که هر مصوبه‌ای را که از اجرای موفق برجام جلوگیری کند، وتو خواهد کرد. اگر قطعنامه شماره 64 (رد برجام)، به رئیس‌جمهور ارائه شود، رئیس‌جمهور قطعنامه را وتو می‌کند.»

۱۳۹۴/۶/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...