نسخه چاپی

احیای دریاچه ارومیه با منابع آب داخل

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تكاب در مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت احیای دریاچه ارومیه به جای تامین آب از كشورهای خارجی مثل تركیه و گرجستان، تامین آب از منابع داخلی است.

 
به گزارش نما، حجةالاسلام روح‌الله بیگی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بحران دریاچه ارومیه اظهار داشت: دریاچه ارومیه، حیثیت ایران اسلامی و منطقه است و با توجه به اهمیت موضوع، نخستین مصوبه هیئت دولت نیز احیای دریاچه ارومیه بود.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین باید به صورت ضرب‌العجلی نسبت به این مسئله برخورد کرد یعنی از هر طریقی چه از وان ترکیه و یا کشور گرجستان و یا منابع آبی داخلی آب دریاچه ارومیه تامین شده و آب مورد نیاز آذربایجان‌شرقی نیز از رود ارس تامین شود.
وی تصریح کرد: بنابراین باید به جای برگزاری جلسات و همایشها در راستای احیای دریاچه ارومیه هر چه سریعتر به صورت کاربردی نسبت به مسئله بحران و نجات دریاچه ارومیه اقدام کرد.
بیگی افزود: هم اکنون کار لایروبی برای انتقال آب از زرینه رود به سیمینه رود و در نهایت هدایت آب به سمت دریاچه آغاز شده چون به هر طریقی باید این دریاچه احیاء شود و در این باره ۴۰ هزار جوان بیکار با تحصیلات عالیه در استان وجود داشته و ۴۴ درصد مردم آذربایجان‌غربی نیز در بخش کشاورزی شاغل هستند.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنابراین ممات دریاچه ارومیه نخستین تهدید برای کشاورزان بوده و اگر آنان نیز بیکار شوند خیل عظیمی از کشاورزان نیز به این تعداد بیکاران افزوده می‌شوند.
بیگی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر انتقال آب از کشورهای ترکیه و یا گرجستان به دریاچه ارومیه اظهار داشت: با توجه به اینکه در آذربایجان‌غربی به اندازه کافی منابع آبی وجود دارد، باید با مدیریت آب نسبت به احیای دریاچه ارومیه اقدام کنیم و در این باره انتقال آب از وان ترکیه، به نوعی آب در هاون کوبیدن است چون دارای بروکراسی اداری فراوانی است.
نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود اینکه گرجستان دارای منابع آبی فراوانی بوده و درصدد است تا به جای مبادله گاز، آب رسانی به دریاچه ارومیه انجام دهد اما اولویت احیای دریاچه ارومیه به جای تامین آب از کشورهای خارجی مثل ترکیه و گرجستان، تامین آب از منابع داخلی است چون زودتر به نتیجه می‌رسد.

۱۳۹۴/۶/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...