نسخه چاپی

شادمانی اوباما از رای مجلس سنا

باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا پس از رای مثبت مجلس تلاش جمهوریخواهان در مجلس سنا برای لغو توافق هسته ای گفت كه از این موضوع خوشحال است.

به گزارش نما به نقل از العالم، مجلس سنای آمریکا عصر پنجشنبه پس از ساعت‌ها بحث درباره توافق هسته‌ای با ایران درباره کفایت مذاکرات رای‌گیری کرد که این موضوع با ۵۸ رأی موافق در برابر ۴۲ رأی مخالف، رای لازم را نیاورد و به این ترتیب تلاش جمهوریخواهان در مجلس سنا برای لغو توافق هسته ای ایران به شکست انجامید.
در رأی گیری سنا 58 سناتور به طرح "عدم توافق" جمهوریخواهان رأی مثبت دادند و در مقابل 42 سناتور به آن رأی منفی دادند. طبق این طرح باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور نمی توانست تحریمهای تحمیل شده بر این را به حال تعلیق درآورد.
تصویب طرح جمهوریخواهان مستلزم 60 رأی مثبت بود.
به این ترتیب رئیس جمهوری آمریکا می تواند آن بخش از توافق حاصل شده بین ایران و کشورهای 5+1 در وین را که به وی مربوط می شود اجرا کند.
اوباما در بیانیه ای که کاخ سفید منتشر کرد، ضمن تمجید از سنا گفت: من خوشحالم که این تعداد زیاد از سناتورها متوجه اهمیت و مزایای این توافق شدند و از سناتورها و مردم به دلیل این حمایت قوی تشکر می کنم.
او تاکید کرد: «از این‌که بسیاری از سناتورها توافق با ایران را شایسته دانسته‌اند دلگرم شده‌ام و از حمایت قوی قانون‌گذاران و شهروندان خوشحالم.»
رئیس جمهوری امریکا این رأی گیری را، یک پیروزی برای دیپلماسی و امنیت ملی امریکا و امنیت جهان برشمرد وگفت: از این به بعد تمام تلاش خود را صرف اقدامات لازم برای اجرای این توافقنامه و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می کنیم.
گفتنی است اوباما در مناقشات و بحث و بررسی های جنجالی کنگره نتوانسته بود هیچ یک از جمهوریخواهان را متقاعد کند. اما اکنون با این رأی سنا دیگر مجبور نیست از حق وتو استفاده کند.
دمکراتها گفتند این رأی در سنا تلاش کنگره را که در کنترل اکثریت جمهوریخواه است برای خارج کردن توافق هسته ای از مسیر خود، خنثی کرد. در صورت تصویب طرح جمهوریخواهان، اوباما نمی توانست حجم انبوه تحریمهای امریکا علیه ایران را که لغو انها بخش عمده توافق هسته ای است، لغو کند.

۱۳۹۴/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...