نسخه چاپی

نگرانی از شیوع بیماری‌های روانی در كشور

عضو كمیسیون بهداشت و درمان در مجلس با انتقاد از عدم توجه كافی به بیماران روانی بر ضرورت حمایت بیشتر از آنها تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، شهلا میرگلوی بیات، با ابراز نگرانی از شیوع بیماری های روانی در کشور، گفت: به خاطر عدم مراجعه برخی از بیماران به خاطر هزینه های بالای درمان، مطلع نبودن برخی از افراد از بیماری خود و اینکه برخی از بیماری های جسمی منشا روانی دارند بنابراین تعداد بیماران روانی بیشتر از آماری است که در کشور منتشر می شود.

وی، بر ضرورت توجه بیشتر به سلامت روان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در کشور به سلامت جسم بیشتر بها داده می شود در حالی که با اهمیت دادن به حوزه بیماری های جسمی نباید از سلامت روح غافل شد، هر چند وزارت بهداشت در راستای حمایت از بیماران روانی تلاش هایی را داشته ولی کافی نبوده و هنوز موفق به کسب رضایت این بیماران نشده است.

میرگلوی بیات با تاکید بر حمایت بیشتر از بیماران روانی، تصریح کرد: با توجه به اینکه درمان بیماری های روانی زمان بر و پرهزینه است و خدمات درمانی این بیماران نیز تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد لذا برخی از افراد به خاطر اینکه از پس هزینه های بالای این خدمات برنمی آیند ترجیح می دهند از درمان خود صرف نظر کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماران روانی بیشتر از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند لذا حمایت های بیمه ای و درمانی از این قشر باید بیشتر شود هر چند در قشر مرفه جامعه این بیماری نیز دیده می شود ولی چون توان مالی مناسبی دارند پروسه درمان خود را زودتر طی می کنند، البته مشکل برخی از این بیماران ممکن است با یک مشاوره معمولی برطرف شود لذا قبل از اینکه مشکلات روانی آنها به شرایط حاد تبدیل شود حمایت های لازم باید از آنها صورت گیرد.

میرگلوی بیات بر ضرورت ارائه بسته های حمایتی به بیماران روانی تاکید کرد وگفت: به خاطر اینکه در پی کمبود منابع مالی درکشور به این بیماران کمتر بها داده می شود لذا لازم است بسته های حمایتی مناسبی برای کنترل، پیشگیری و درمان بیماری های روانی در کشور لحاظ شود که برخی از این بیماران به خاطر فقر از ادامه درمان خود منصرف نشوند.

وی از کمبود تخت روانپزشکی در کشور انتقاد کرد و گفت: هر چند وزارت بهداشت چندسالی است که برخی از بیمارستان ها را مجبور کرده که بخشی از تخت های خود را به بیماران روانی اختصاص دهند ولی برخی از این بیمارستان ها به دلیل کمبود تخت از این کار سرباز زدند، بنابراین با توجه به اینکه این موارد جزو امتیازات اعتبار بخشی و نمره ارزشیابی این مراکز محسوب می شود بهتر است که بیمارستان ها با اختصاص بخشی از تخت های خود به این بیماران امتیاز لازم را کسب کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر ضرورت رفع کمبود تخت روانپزشکی در کشور، افزود: بهتر است وزارت بهداشت برای رفع کمبود تخت روانپزشکی با بستن قراردادهایی با مراکز خصوصی برخی از تخت های این مراکز را به بیماران روانی اختصاص دهد.

وی، از نرخ بالای خدمات مشاوره و نبود پوشش بیمه ای برای بیماران روانی انتقاد کرد و گفت: علاوه بر نبود فرهنگ مراجعه به روان‌شناس در بین مردم، هزینه بالا و تحت پوشش بیمه نبودن خدمات مشاوره و روان درمانی باعث شده تا طبقه ضعیف و متوسط جامعه تمایلی به مشاوره و درمان روان خود نداشته باشند.

میرگلوی بیات تصریح کرد: هر چند در برنامه پنجم توسعه، سند چشم انداز ۲۰ ساله و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، بر ضرورت توجه به بیماران روانی تاکید شده ولی به خاطر محدودیت منابع مالی وزارت بهداشت هم اکنون پرداختن به بیماری های جسمی در اولویت است.

وی، بر ضرورت ساماندهی فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به تعداد اندک مشاوران و حجم بالای مراجعه کنندگان بیماران روانی به مراکز دولتی بهتر است وزارت بهداشت با ساماندهی فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی در کشور و بکارگیری آنها در مراکز مشاوره دولتی در راستای خدمات رسانی بهتر به بیماران روانی تلاش کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر غربالگری برای شناسایی بیماران روانی در کشور، تصریح کرد: به خاطر اینکه برخی از بیماران روانی در کشور از بیماری خود اطلاع ندارند لذا وزارت بهداشت باید برای شناسایی این افراد با تهیه و ارائه پرسشنامه به دستگاه های مختلف، مراکز آموزشی و... اقدامات درمانی و مراقبتی مناسب را بین اقشار مختلف انجام دهد تا قبل از اینکه به مرحله حاد برسند در مراحل اولیه شناسایی و درمان شوند.

۱۳۹۴/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...